Is mtbiken met een vaste voorvork onverantwoord?

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.

ja
41
21%
nee
155
79%

Total votes: 196

cyclon
Mountainbiker

Post by cyclon »

Ja want je zult niet alleen sneller de controle over je stuur verliezen maar je vergroot met een vaste voorvork ook, en vooral, het risico op een breuk vooraan, wat desastreuze gevolgen kan hebben. Zeker een aluminium vork is gevaarlijk omdat dat materiaal plots kan breken. Ik denk dat er, anderzijds, nog maar weinig geveerde vorken plots doormidden gebroken zijn. Ze zijn niet alleen veel robuuster, maar breken dan nog eens de schokken die ze te verduren krijgen.

Het is zo'n beetje als met of zonder helm rijden: velen zullen nooit hun helm nodig hebben, maar dat betekent niet dat je zonder helm moet rijden.

Nee want het is weinig waarschijnlijk dat beide benen van de vork terzelfdertijd doormidden breken. Een fatale breuk zal eerder optreden in het stuur of in de vorkbuis.

ps: ik vraag het omdat ik eraan denk zelf mijn hardtail uit te rusten met vaste vork én omdat ik in januari dit jaar in het ziekenhuis van Oudenaarde het geval hoorde van een mtbiker die daar binnengebracht was met een gebroken bakkes wegens breuk vooraan (weet niet of het de vork was of het stuur)

voor de sceptici (al dan niet mét vaste voorvork): wat geldt voor het alu stuur, geldt allicht ook voor de alu vork:
Aluminium stuur!!!!
Aluminium is licht én stijf: wreed interessant dus om een lichtgewichtbike te bouwen. Helaas heeft het een lage vermoeidheidsweerstand, wat inhoudt dat het plots kan breken!
Zo zul je de eerste niet zijn die plots zijn aluminium stuur ziet breken, met alle gevolgen vandien… Maak je dus een zware crash, aarzel niet om je stuur te vervangen ook al zie je er niets aan ; een nieuw rijtje voortanden zal een pak euro's kosten!
http://www.mtbpoperinge.be/
Last edited by cyclon on Sat 15 Oct 2005 17:35, edited 2 times in total.
Jeunesse
Mountainbiker

Post by Jeunesse »

Iemand die ik ken rijdt met een vaste "carbon" voorvork
en ik kan u garanderen, die gaat serieus vooruit
heeft daarmee top 10 gereden in de lcmt van dit jaar
en heeft daar bij mijn weten nog geen problemen mee gehad.
marge
Mountainbiker

Post by marge »

Een topic starten omdat je een vraag hebt. Ja daar kan ik inkomen.
maar een topic starten, een vraag stellen en direct zelf het antwoord geven .... #-o
Flip FSR
Mountainbiker

Post by Flip FSR »

#-o Zever in pakskes als ge 't mij vraagt.
Tien jaar geleden reed iedereen nog met een vaste vork.
Ik heb er even lang mee gereden, 't is een kwestie van rijstijl om de
dingen heel te houden. er zijn er die op elke borduur hunne band kapot
rijden. Anderen weten wel hoe ze een obstakel moeten pakken en rijden
nikske kapot... :wink:
S k u l l
Mountainbiker

Post by S k u l l »

Jeunesse wrote:Iemand die ik ken rijdt met een vaste "carbon" voorvork
heeft daarmee top 10 gereden in de lcmt van dit jaar
Amai m'n polsen :^o , wel ferm gedaan !!!
Maar daar doe ik niet aan mee hoor =; !!!

Grtz...
S.
Gf biker
Mountainbiker

Post by Gf biker »

De winnaar van het EK in Kluisbergen reed ook met een vaste vork remember :wink:
S k u l l
Mountainbiker

Post by S k u l l »

Gf biker wrote:De winnaar van het EK in Kluisbergen reed ook met een vaste vork remember :wink:
En de Belgische kampioen :wink:

Grtz...
S.
Yakke
Mountainbiker

Post by Yakke »

Met een vaste vork rijden is absoluut niet onverantwoord. Op vele parcoursen is het efficienter. Op moeilijkere terreinen is het misschien minder snel dan een geveerde vork, maar je leert dan wel (uit noodzaak) de beste rijlijn te kiezen.
Je moet natuurlijk geen serieuze drops gaan maken met een vaste vork, maar met een XC-bike ga je ook niet downhillen he.
En vooraleer je zo een vaste vork breekt, zal je toch heel wat moeite moeten doen hoor.
MilkSjeik
Mountainbiker

Post by MilkSjeik »

Kwestie van techniek? Voor zover ik al gelezen heb, zetten velen alleen hun voorvork los tijdens een afdaling of iets ruwer stuk. Klimmen en gewoon plat wordt dikwijls gedaan met een gelocked vork.
Ikzelf laat hem bijna altijd losstaan, maar ik kan me voorstellen dat ik hierdoor soms kracht verlies.
cyclon
Mountainbiker

Post by cyclon »

Flip FSR wrote:#-o Zever in pakskes als ge 't mij vraagt.
Tien jaar geleden reed iedereen nog met een vaste vork.
Ik heb er even lang mee gereden, 't is een kwestie van rijstijl om de
dingen heel te houden. er zijn er die op elke borduur hunne band kapot
rijden. Anderen weten wel hoe ze een obstakel moeten pakken en rijden
nikske kapot... :wink:
tien of twintig jaar geleden reed iedereen ook zonder helm
een verende vork zou het mtbiken veiliger gemaakt kunnen hebben, precies zoals de helm dat gedaan heeft

die rijstijl zal helpen, maar zelfs een zeer voorzichtig of technisch vaardig iemand kan, zonder dat hij dat weet, rondrijden met een 'vermoeide' vork
Post Reply