Rohloff

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Guest

Post by Guest »

levka wrote:welke vork?
german answer
vork weegt rond de 1200gr dacht ik
http://www.german-a.de/
JanMan
Mountainbiker

Post by JanMan »

manitou. wrote:
levka wrote:welke vork?
german answer
vork weegt rond de 1200gr dacht ik
http://www.german-a.de/
Op Eurobike hebben ze hun nieuwste vork voorgesteld de 0.9. Gewicht is 900gr (ter vergelijking, een sid worldcup weegt 1300gr #-o )
Bengo
Mountainbiker

Post by Bengo »

een extern systeem omvat eigenlijk een wieltje waar je 2 kabels aan zijn verbonden. Omdat dat extern aanwezig is zal er dus sneller vuil inkomen enzo het schakelen bemoeilijkt. Op 4 jaar tijd is dat bij mij 1 maal gebeurd en wel omdat ik toen het doosje aan de binnekant had ingevet, Dat houd het vuil vast tja en dan zoek je voor problemen. Buiten die ene keer heeft het zich niet meer voorgedaan, en ik rijd altijd, ongeacht de terreincondities.
Bij mijn Rohloff met extern schakelsysteem is dit sinds aanschaf eind februari 2005 nu 3 keer voorgekomen (dus 3 x op een half jaar tamelijk intensief biken) en telkens na modderritten. En dat terwijl ik het schakeldoosje nochtans nooit heb ingevet en er daar dus niet extra-vuil kon worden aangetrokken. Persoonlijk vind ik dat 3 x teveel, want de Rohloffnaaf (en bij uitbreiding het Rohloffs schakelsysteem) pronkt nu juist zo met zijn 'hassle free'-status.
Bengo
Mountainbiker

Post by Bengo »

Bengo das toch bij ALLE systemen zo dat je je ketting altijd moet controleren ? [/quote
Kan zijn, en dat zal ook wel zijn.
Maar als technisch onbenul en als iemand die ook niet echt geïnteresseerd is in nakijken (of vooruitkijken) van z'n fietsmateriaal, heb ik me precies zo'n Rohloff aangeschaft omdàt het onderhoudsvrij zou zijn.
En dat blijkt dus toch niet helemaal waar te zijn. Bv. de Rohloff-ketting controleren én regelmatig aanspannen blijkt een noodzaak (t zal aan mij liggen, maar ik slaag er dus niet in om dat op mijn eentje te doen, misschien zou het nog lukken als ik zo'n staander had om de bike te fixeren, maar dat heb ik dus allemaal niet)
Allicht moet dit ook gebeuren bij een klassiek derailleursysteem, maar bij mijn vorige bike - die zo'n klassiek derailleursysteem had - heb ik nauwelijks last gehad met de ketting. Die vloog er zo goed als nooit af, en als ketting of cassette vervangen moest worden, dan vernam ik dat wel van de fietsenmaker. Of als ik niet naar de fietsenmaker ging, dan voelde ik dat langzaam ook wel: moeilijker schakelen etc. Maar bij de Rohloff vliegt mijn ketting er af, natuurlijk weer op het meest ongelukkige moment (bij mij was dat net op mijn eerste Chrono: de Hagelandse: 30 seconden verloren!)
En nog een keer: op de Coast to Coast van 2005: net voor het vertrek had ik mijn fietsenmaker nochtans alles laten checken en expliciet gevraagd om de ketting aan te spannen. Hij heeft achteraf bevestigd dat hij dit ook gedaan had. Maar al op dag drie van die C2C begon mijn ketting er af te vliegen, en heb ik aan handige Harry's moeten vragen om mijn achterwiel naar achteren te trekken en zo de ketting op te spannen. En ook die Handige Harry (hier op het forum 'Java' genoemd) vond dat dit systeem toch niet zo geslaagd was, want dat het niet zo vanzelfsprekend was om dat achterwiel achteruit te trekken. Al spreekt Kenny dat hier dan weer tegen...
phille
Mountainbiker

Post by phille »

Sorry dak het zeg, maar wat jij vraagt is niet mogelijk

Rohloff zegt onderhoudsvrij, wil da zeggen da ge uwe vlo dan nooit moet kuizen ? Een minimum aan onderhoud is altijd vereist, das nu eigen aan mekaniek

Wat voor ketting gebruik je eigenlijk ?
Ik heb eens een tijdje met een ketting van een batavus stadsfiets gereden, 8speed was dat, ketting heeft het 3 ritten uitgehouden, dan was den boel versleten en MOEST eraf. Kvraag me eigenlijk af, op een klassiek systeem met dezelfde ketting die je nu gebruikt ga je verdekke snel problemen gehad hebben hoor
phille
Mountainbiker

Post by phille »

Bengo wrote:
een extern systeem omvat eigenlijk een wieltje waar je 2 kabels aan zijn verbonden. Omdat dat extern aanwezig is zal er dus sneller vuil inkomen enzo het schakelen bemoeilijkt. Op 4 jaar tijd is dat bij mij 1 maal gebeurd en wel omdat ik toen het doosje aan de binnekant had ingevet, Dat houd het vuil vast tja en dan zoek je voor problemen. Buiten die ene keer heeft het zich niet meer voorgedaan, en ik rijd altijd, ongeacht de terreincondities.
Bij mijn Rohloff met extern schakelsysteem is dit sinds aanschaf eind februari 2005 nu 3 keer voorgekomen (dus 3 x op een half jaar tamelijk intensief biken) en telkens na modderritten. En dat terwijl ik het schakeldoosje nochtans nooit heb ingevet en er daar dus niet extra-vuil kon worden aangetrokken. Persoonlijk vind ik dat 3 x teveel, want de Rohloffnaaf (en bij uitbreiding het Rohloffs schakelsysteem) pronkt nu juist zo met zijn 'hassle free'-status.
das inderdaad wel veel, is alles goed afgesloten ?
Zijn die lange vijzen juist gezet ?
Das de enigste plaats waar prut naar binnen kan, dat er prut via je schakelwieltje zou komen zou wel HEEEEL straf zijn zenne
kenny
Mountainbiker

Post by kenny »

tja, als je dat zo'n probleem vind kan je toch nog altijd een kettingspanner monteren, of een geleider maar dan moet je je ketting nog steeds aanspannen.
Bengo
Mountainbiker

Post by Bengo »

Ik stel voor dat ik eens langskom bij Phille - we moeten zeer dicht in mekaars buurt komen - om me te leren om snel mijn achterwiel naar achter te trekken (maar ook weer niet te veel, want dan loopt de ketting weer heel stroef en is er veel rendementsverlies) en de ketting van mijn Rohloff-model weer goed op te spannen/

Ik ben blij dat Phille zegt dat het niet normaal is dat ik op een half jaar al drie maal in de rats heb gezeten met een vervuilde Rohloff-schakelbox waardoor ik zo goed als niet meer kon schakelen (al heeft dat zeer strikt genomen niets te maken met de Rohloffnaaf zelf, die uiteraard onaangetast blijft, mooi ingekapseld in zichzelf als een non tegen het leven, zichzelf bedruipend, ronddraaiend als een kip aan het spit) Maar toch weer straf en frustrerend dat het juist mij moest overkomen: ik die me een Rohloff aanschaf om juist géén technische problemen te krijgen.

En dan nog iets over wat Phille zei: mijn ketting. Bij aankoop van mijn Endorfin Rohloff was dat een ketting waarvan ik het merk niet meer ken (zoals gezegd, het interesseerde me vroeger niet; ik ging er van uit dat een bike van een dergelijk prijsniveau automatisch een degelijke ketting had), maar waarvan ik weet dat mijn fietsenmaker (FietsenKoen, een Rohloff-fan, al heb ik mijn Endorfin-Rohloff niet bij hem gekocht) na mijn eerste kettingproblemen al opmerkte dat het om een Rohloffbike ging die merkwaardig genoeg geen Rohloffketting had. FietsenKoen heeft er dan een - inderdaad wat duurdere, maar uiteraard uiterst geschikte Rohloffketting opgelegd. Niettemin heb ik dus nog steeds problemen met het er relatief snel afvliegen van de ketting: na 3 dagen Coast to Coast (hoewel de ketting net voordien door de fietsenmaker was aangespannen) en opnieuw na 1 week terug thuis van Coast to Coast.
kenny
Mountainbiker

Post by kenny »

Op mijne endorfin lag een shimano HG ketting (en ik was al zo'n voorstander van shimano) #-o
Bengo
Mountainbiker

Post by Bengo »

Kenny, op jouw Endorfin LAG een Shimano-ketting? Dus ook jij hebt die er af gegooid...?
Post Reply