MTB-duathlon

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Post Reply
cyclonerick
Mountainbiker

Post by cyclonerick »

toch is het wel frustrerend om een hele ronde te moeten jagen op 2 man voor u, ze uiteindelijk 500m voor de wissel te pakken, maar na het wisselen onmiddelijk weer 150m moet goedmaken omdat ze met loopschoenen gefietst hebben.

oefenen op het wisselen is dus inderdaad de boodschap!
tenedenaar
Mountainbiker

Post by tenedenaar »

cyclonerick wrote:toch is het wel frustrerend om een hele ronde te moeten jagen op 2 man voor u, ze uiteindelijk 500m voor de wissel te pakken, maar na het wisselen onmiddelijk weer 150m moet goedmaken omdat ze met loopschoenen gefietst hebben.

oefenen op het wisselen is dus inderdaad de boodschap!
Je moet dan maar denken dat je die mannen zonder uw koersschoenen nooit had kunnen inhalen omdat je met fietshaken nooit even efficient kracht op de pedalen kunt uitoefenen als met koersschoenen (vooral vanwege stijve zool).

Op een "bultig", "hobbbelig" parcours schuif je ook makkelijk uit je pedalen en dan moet je echt wel prutsen om je voeten opnieuw op de juiste plaats te krijgen.
cyclonerick
Mountainbiker

Post by cyclonerick »

bedankt voor de info, tenedenaar.

zijn er buiten de op de vorige pagina vermelde duatlons nog andere deze winter?
iemand meer info? [-o<
tenedenaar
Mountainbiker

Post by tenedenaar »

In Nederland zijn er nog enkele mooie wedstrijden

29/10 ATB-duatlon Weert (5-20-2,5)

06/11 Beach Duatlon Noordwijk (7-16-2,5)

20/11 Winterduatlon Pijnacker (5-20-2,5)

Na nieuwjaar zijn er nog een aantal Belgische winterduatlons, maar ik ken de data niet. Het zijn wel stuk voor stuk redelijk lastige, echte MTB-parcours.

Eind januari:
winterduatlon zonhoven (op heuvelachtig zanderig parcours in militair domein)
februari: winterduatlon Heusden-Zolder
maart: winterduatlon Geel-Bel (vorig jaar won Vansteelant hier!)
eind maart, begin april: winterduatlon Lille (in provincie A'pen)
davevhs
Mountainbiker

Post by davevhs »

Nog eentje om toe te voegen aan de vorige lijstjes is Olen http://www.akolen.olen.be

Lopen op een smal weggetje in 't bos. Fietsen soms toch wel technisch, kan er best beslijkt bijliggen hier en daar. Goede organisatie.
Optimo GmC
Mountainbiker

Post by Optimo GmC »

Nog ééntje op zondag 4 december te Wuustwezel (Molenbergen)...

...voorlopig is enkel de datum nog maar bekend, maar waarschijnlijk zal het 4-20-2 zijn. Meer info volgt...
Flowman
Mountainbiker

Post by Flowman »

Tijdens de winterduatlons zie je verschillende methoden van wisselen en dat bij zowel de "top" atleten als andere atleten:

1) lopen met loopschoenen en fietsen met fietschoenen
2) lopen met fietschoenen (meestal spd ingewerkt) en fietsen met fietschoenen
3) lopen met loopschoenen en fietsen met de loopschoenen in een gemonteerde haak of gewoon op de pedaal

allen hebben ze hun voor en nadelen, maar ook bij alle keuzes kan je er op trainen om zo weinig mogelijk tijd te verliezen

1) voordelen: ideale krachtoverbrenging en comfort bij beide disciplines wat tijdswinst oplevert
nadelen: tijdsverlies door het wisselen van de schoenen, maar dit kan voor een groot deel gereduceert worden. In de loopschoenen elastische sluitingen doen of locklace systeem gebruiken. Tijdens de eerste wissel kan je voor twee systemen opteren. Schoenen aandoen is de wissel zoals normaal of de schoenen op de fietspedalen monteren (horizontaal houden door rekkertjes te gebruiken ) en ze tijdens de eerste meters van het fietsen aandoen. Na het fietsen voor het binnenrijden van de wissel de fietsschoenen reeds uitdoen voeten op de schoenen plaatsen en dan afstappen zoals je ook ziet gebeuren bij de cyclocross wedstrijden. Instappen in de loopschoenen aantrekken en wegwezen. Het tijdsverlies is dan echt wel minimaal.

2) voordelen: minimaal tijdsverlies want geen wissels, max comfort en krachtoverbrenging tijdens het mtbken wat meestal toch het langst durende onderdeel is tijdens een winterduatlon
nadelen: comfort tijdens het lopen, maar door de meestal vrij korte afstanden is dit met een goede schoen (voeldoende grip en flexibel genoeg) nog wel te doen. Als er stukken op asfalt moeten gelopen worden soms hinder doordat het metalen deel van de schoen op het asfalt schuift. Heb het zelfs al toppers zien doen op deze manier

3) voordelen: minimaal tijdsverlies want geen wissels, max comfort en redement tijdens het lopen, goedkoop en ideaal om het eens te proberen zonder te moeten investeren in fietsschoenen en klikpedalen voor de mtbk
nadelen: zelfs met beugels niet zo efficient als met fietsschoenen en minder controle over de fiets op technische parcours

Zelf pas ik meestal 1 toe en doe ik tijdens de eerste wissel de mtbk schoenen aan in de wissel omdat deze toch goed moeten vastzitten en omdat op sommige parcours de eerste meters al vrij stevig zijn en het dan wel moeilijk is om nog je schoenen aan te doen.

grtz,
Last edited by Flowman on Wed 19 Oct 2005 08:56, edited 1 time in total.
cyclonerick
Mountainbiker

Post by cyclonerick »

Optimo GmC wrote:Nog ééntje op zondag 4 december te Wuustwezel (Molenbergen)...

...voorlopig is enkel de datum nog maar bekend, maar waarschijnlijk zal het 4-20-2 zijn. Meer info volgt...
=D>
zal hem alvast in mijn agenda schrijven. houd ons op de hoogte e!
cyclonerick
Mountainbiker

Post by cyclonerick »

Flowman wrote:2) lopen met fietschoenen (meestal spd ingewerkt) en fietsen met fietschoenen

Heb je dan geen last met steentjes/stukjes boomschors/aarde in uw kliksysteem?
Zijn er anderen die dit al geprobeerd hebben? Lijkt mij niet ideaal om mee te lopen. Ik persoonlijk heb liever comfort tijdens het lopen. Zelfs een kous die niet goed zit kan mij al vree veel ongemak en dus ook tijdsverlies bezorgen.
profi
Mountainbiker
Location: Lynskey Ridegeline SS, Salsa spearfich , On one inbred SS

Post by profi »

IK heb vroeger meermaals deelgenomen aan winterduathlons.
Toen bestond er zelfs een criterium van een 6 tal wedstrijden in West - Vlaanderen ( Wevelgem , Langemark , enz..) Ongelooflijk veel deelnemers
toen. Het beste is om van schoen te verwisselen om gemakkeler te fietsen
IK liet bij de schoenmakker een velcro plaatsen op men loopschoenen , zo kon je in 1.2.3. verwisselen van schoenen. :-D
Post Reply