Rohloff

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
phille
Mountainbiker

Post by phille »

Bengo wrote:1) De Endorfin met Rohloffnaaf heeft schijfremmen, en dat impliceert de 'externe" schakelbox: een 'doosje' dat de versnellingen doet verdraaien (op basis van de gripshift aan het stuur) en dat is bevestigd aan de linkerkant van de achter(Rohloff)naaf. Deze externe schakelbox is blijkbaar aanzienlijk vuil-gevoeliger dan de 'interne schakelbox' (waarvan ik niet weet hoe ze werkt) waarvan de IDworx Mountainrohler is voorzien. Die Idworx heeft geen schijfremmen en blijkbaar houdt dat verband met de mogelijkheid tot een 'interne (Rohloff)schakelbox. In die 'interne schakelbox' zou er zo goed als nooit vuil dringen en het schakelen moeilijk maken. Dit zou dus een stuk duurzamer zijn dan het systeem met de externe schakelbox. Ik heb dit aanzienlijk verschil tussen beide Rohloff-systemen via de mail voorgelegd aan Rohloff-Duitsland zelf, maar zij wilden dit bevestigen noch ontkennen.
een extern systeem omvat eigenlijk een wieltje waar je 2 kabels aan zijn verbonden. Omdat dat extern aanwezig is zal er dus sneller vuil inkomen enzo het schakelen bemoeilijkt. Op 4 jaar tijd is dat bij mij 1 maal gebeurd en wel omdat ik toen het doosje aan de binnekant had ingevet, Dat houd het vuil vast tja en dan zoek je voor problemen. Buiten die ene keer heeft het zich niet meer voorgedaan, en ik rijd altijd, ongeacht de terreincondities.
Bengo wrote:2) ... wordt de ketting relatief snel uitgerokken en dient ze dus aangespannen te worden als je niet bij elke hobbel in het wegdek je ketting er weer wil opleggen. Alweer volgens mijn fietsenmaker is dit véél makkelijker bij de IDWorx (met zijn excentrische bottombracket) dan bij de Endorfin. Maar hoe en waarom, dat kan ik niet uitleggen. Misschien moet FietsenKoen hier maar eens zijn licht laten over schijnen...
weird ? Een NIEUWE ketting zal inderdaad een tijdje rekken, wat normaal is en wat met elke fiets/systeem of wat dan ook gebeurd. Met een kettingspanner of bij een klassiek systeem zal dit probleem opgevangen worden, de kettingspanner zal dit lengte verschil wegwerken door de ketting wat aan te trekken. Ik rijd met EBB en idd na een tijdje hangt de kettingslap en is het aflopen ervan een probleem. Maar dat zie je allemaal aankomen, je pakt je fiets en ziet OEI SLAPPIE KEEETING hoppa ebb los wat bijdraaien en we kunnen weer voor een hele poos verder. Wil je getallen : na 500km moet je aanspannen, daarna kan je gerust 1000 a 1500km verder.
Het kan nooit kwaad om een ketting geleider te gebruiken, ten zeerste aan te raden als je een kettingspanner gebruikt !!!
Kga hier wel nog bij opmerken dat als je een kettingspanner gebruikt dat dan de krachten op je achterste tandwiel GROTER is per tand (lees per tand) omdat de ketting nu eenmaal minder lang blijft liggen op je tandwielen. Je tandwielen gaan dan ietsje sneller slijten, maar wees gerust zo rap breekt dat niet, al eens zo'n tandwiel vergeleken met ne 16 van een klassiek systeem ;-)
phille
Mountainbiker

Post by phille »

manitou. wrote:@phille ik heb paar schoon foto's genomen op expo velo :wink:
rohloff naaf speciaal gemaakt voor endorfin met samenwerking van tune
speciale rode kleur plus zou iets lichter zijn
ga zo snel moeglijk die foto's online zetten
we kijken er alvast naar iut ;-)
phille
Mountainbiker

Post by phille »

Bengo wrote:
Primo : het rendement gaat serieus naar beneden, DAT is het grootste probleem
Dat snap ik niet. Wanneer/Waarom gaat het rendement van de Rohloff naar beneden? : als de ketting uitrekt (en dus snel van het kettingblad vliegt op oneffen terrein)? En is het echt zo (zoals Kenny beweert) dat te strak opnieuw aanspannen (door het achterwiel achteruit te trekken) ook niet goed is?
de zaken niet door elkaar halen :
1. een straffe ketting : test het eens uit, zet je achterwiel zo naar achter dat de ketting amper kan bewegen en doe een klein kort toerke. (en post je bemerking dan kunnen we eens lachen looooool)

2. de ketting rekt en das nu eenmaal eigen aan ELKE ketting. Een rohloff ketting rekt minder uit maar kost dan weer meer (niet vergeten de rohloff ketting was het eerste product van rohloff). Het probleem van die te straffe ketting en een rendementsverlies moet je zo bekijken (en volg me)

Je ketting is strak en zorgt ervoor dat de overbrenging van je trapas naar je tandwiel laag is. Daarom ga jij EXTRA moeten duwen op je systeem meer krachten waar je dus een hele hoop verliest door die te strakke ketting. Extra kracht zal dus extra spanning brengen op de ketting dus die rekt sneller. De extra kracht zal je echter niet 100% op je tandwiel hebben dus de slijtage daar is evenveel als anders. Je ketting rekt en word onstabiel, ttz ze zal breken op zijn zwakste schakel omdat je nu eenmaal zo'n grote krachten zet.
De slijtage van een ketting kan je makkelijk zelf opmeten met een schuifmaat of je schaft je een Caliper sjabloon aan, die heeft 2 kanten voor 8 en 9speed kettingen. Als die erdoor valt dan is de ketting al serieus versleten
phille
Mountainbiker

Post by phille »

Bengo wrote:
Als je de ketting van een Rohloff te hard aanspand draaid hij idd minder soepel
Maar als je die ketting niet (voldoende) aanspant, dan valt ie om de haverklap eraf (althans bij een oneffen terrein), zo is het wel erg moeilijk schpperen tussen niet te hard en niet te los aanspannen. Pfff, dat zeggen ze er allemaal niet bij als je een Rohloff koopt. (Maar wel geen goed excuus als het niet goed loopt: t ligt aan de ketting). Gelukkig lig ik niet aan de ketting.
Bengo das toch bij ALLE systemen zo dat je je ketting altijd moet controleren ?
Dat van dat aanspannen moet je gevoelsmatig leren, en veel leren is er niet aan hoor, je heb dat snel door hoe de ketting moet gespannen zijn opdat ze er niet zou aflopen. En kom niet af dat je ketting 1cm rekt tijdens een marathon he :-) :-) :-)

Een kettinggeleider kan altijd helpen, neje nieuw kopen hoeft niet, maar je vorige dure XTR voorderailleur kan je daar ook voor gebruiken ;-)
Guest

Post by Guest »

speciaal voor de Phille
http://nl.pixum.be/viewalbum/?id=1901298
:wink:
tis wel een knap fiestke om en de de 10kg is zeker niet slecht
zeker niet met een rohloff naaf erin
kenny
Mountainbiker

Post by kenny »

volgens mij moet het toch lichter kunnen
Guest

Post by Guest »

ze hebben de fiets opgebouwd met onderdelen waarvan ze zeker waren dat ze heel blijven voor een lange tijd
ze kunne idd lichter zeiden ze maar ze hebben gekozen voor kwaliteit
MacMan
Mountainbiker
Location: EpicS-works & SJ Marathon.Scott addict Di2, canyon endurance Di2

Post by MacMan »

welke vork?
phille
Mountainbiker

Post by phille »

kenny wrote:volgens mij moet het toch lichter kunnen
tuurlijk, kan het lichter maar is er nood aan ?
Beter ne kilo kwijt aan je buik dan 100gr aan de fiets ;-)
kenny
Mountainbiker

Post by kenny »

phille wrote:
kenny wrote:volgens mij moet het toch lichter kunnen
tuurlijk, kan het lichter maar is er nood aan ?
Beter ne kilo kwijt aan je buik dan 100gr aan de fiets ;-)
tja, das waar. Maar ik denk dat nog ne kilo eraf niet echt gezond meer kan zijn bij mij. (weeg 65kg en ben 1m72)
Post Reply