een extern systeem omvat eigenlijk een wieltje waar je 2 kabels aan zijn verbonden. Omdat dat extern aanwezig is zal er dus sneller vuil inkomen enzo het schakelen bemoeilijkt. Op 4 jaar tijd is dat bij mij 1 maal gebeurd en wel omdat ik toen het doosje aan de binnekant had ingevet, Dat houd het vuil vast tja en dan zoek je voor problemen. Buiten die ene keer heeft het zich niet meer voorgedaan, en ik rijd altijd, ongeacht de terreincondities.Bengo wrote:1) De Endorfin met Rohloffnaaf heeft schijfremmen, en dat impliceert de 'externe" schakelbox: een 'doosje' dat de versnellingen doet verdraaien (op basis van de gripshift aan het stuur) en dat is bevestigd aan de linkerkant van de achter(Rohloff)naaf. Deze externe schakelbox is blijkbaar aanzienlijk vuil-gevoeliger dan de 'interne schakelbox' (waarvan ik niet weet hoe ze werkt) waarvan de IDworx Mountainrohler is voorzien. Die Idworx heeft geen schijfremmen en blijkbaar houdt dat verband met de mogelijkheid tot een 'interne (Rohloff)schakelbox. In die 'interne schakelbox' zou er zo goed als nooit vuil dringen en het schakelen moeilijk maken. Dit zou dus een stuk duurzamer zijn dan het systeem met de externe schakelbox. Ik heb dit aanzienlijk verschil tussen beide Rohloff-systemen via de mail voorgelegd aan Rohloff-Duitsland zelf, maar zij wilden dit bevestigen noch ontkennen.
weird ? Een NIEUWE ketting zal inderdaad een tijdje rekken, wat normaal is en wat met elke fiets/systeem of wat dan ook gebeurd. Met een kettingspanner of bij een klassiek systeem zal dit probleem opgevangen worden, de kettingspanner zal dit lengte verschil wegwerken door de ketting wat aan te trekken. Ik rijd met EBB en idd na een tijdje hangt de kettingslap en is het aflopen ervan een probleem. Maar dat zie je allemaal aankomen, je pakt je fiets en ziet OEI SLAPPIE KEEETING hoppa ebb los wat bijdraaien en we kunnen weer voor een hele poos verder. Wil je getallen : na 500km moet je aanspannen, daarna kan je gerust 1000 a 1500km verder.Bengo wrote:2) ... wordt de ketting relatief snel uitgerokken en dient ze dus aangespannen te worden als je niet bij elke hobbel in het wegdek je ketting er weer wil opleggen. Alweer volgens mijn fietsenmaker is dit véél makkelijker bij de IDWorx (met zijn excentrische bottombracket) dan bij de Endorfin. Maar hoe en waarom, dat kan ik niet uitleggen. Misschien moet FietsenKoen hier maar eens zijn licht laten over schijnen...
Het kan nooit kwaad om een ketting geleider te gebruiken, ten zeerste aan te raden als je een kettingspanner gebruikt !!!
Kga hier wel nog bij opmerken dat als je een kettingspanner gebruikt dat dan de krachten op je achterste tandwiel GROTER is per tand (lees per tand) omdat de ketting nu eenmaal minder lang blijft liggen op je tandwielen. Je tandwielen gaan dan ietsje sneller slijten, maar wees gerust zo rap breekt dat niet, al eens zo'n tandwiel vergeleken met ne 16 van een klassiek systeem