Rohloff

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
ATEGEV
Mountainbiker

Post by ATEGEV »

Nogal sjans dat de Westvlamingen je in de hoge verre Pyreneeën te hulp schieten hé.
Voor degene die zelf de kabels van hunne Rohloff willen vervangen, ziet da ge ze correct weer aansluit. Mijne maat heeft blijkbaar onze Benno zijn kabelkes verwisselt zodat hij nu in de andere zin aann zijne shifter moet draaien om hetzelfde schakelmanouevre te bekomen. #-o
kenny
Mountainbiker

Post by kenny »

Mij hebben ze verteld dat je bij zowel endorfin als idworx moet opassen dat je je ketting niet te hard opspant, anders zou hij idd "snel" rekken. verder heb ik ook gehoord van mensen die met een Rohloff rijden dat gebruik maakt van een ebb zoals cannondale en idworx dat het bracket dan weer slijtagegevoeliger is. T'is blijkbaar altijd iets. Ik heb voor de moment in elk geval nog geen probleem gehad.
phille
Mountainbiker

Post by phille »

ATEGEV wrote:Voor degene die zelf de kabels van hunne Rohloff willen vervangen, ziet da ge ze correct weer aansluit. Mijne maat heeft blijkbaar onze Benno zijn kabelkes verwisselt zodat hij nu in de andere zin aann zijne shifter moet draaien om hetzelfde schakelmanouevre te bekomen. #-o
lol ook al 2 maal voorgehad, twas weeral omdat het rap rap moest. Ik heb me er op die moment bij neergelegd en het een RAPID RISE systeem noem, daar moet je toch ij duwen om zwaarder te schakelen, dus ook omgekeerd schakelen

lol
phille
Mountainbiker

Post by phille »

kenny wrote:Mij hebben ze verteld dat je bij zowel endorfin als idworx moet opassen dat je je ketting niet te hard opspant, anders zou hij idd "snel" rekken.
Primo : het rendement gaat serieus naar beneden, DAT is het grootste probleem
Secundo : ze gaat idd extra rekken omdat je gewoon MEER kracht moet zetten vandaar de Primo (snappie)
kenny wrote:verder heb ik ook gehoord van mensen die met een Rohloff rijden dat gebruik maakt van een ebb zoals cannondale en idworx dat het bracket dan weer slijtagegevoeliger is. T'is blijkbaar altijd iets. Ik heb voor de moment in elk geval nog geen probleem gehad.
Euh het bracket dat meer gaat slijten ? Ksnap het ni al te goed ...
kenny
Mountainbiker

Post by kenny »

Het bracket zou extra belast worden en daardoor sneller kapot gaan.
Guest

Post by Guest »

ben zelf niet zo'n voorstander van rohloff naven (dit terzijde)
maar dat van die trapas dat moet je me dan eens uitleggen
je zet evenveel kracht erop als bij een klasieke afmontage met der.
ik denk dat het aan de trapasssen van tegenwoordig ligt
de isis trapassen en de octalink trapassen zijn alles behalve slijtvast
@phille ik heb paar schoon foto's genomen op expo velo :wink:
rohloff naaf speciaal gemaakt voor endorfin met samenwerking van tune
speciale rode kleur plus zou iets lichter zijn
ga zo snel moeglijk die foto's online zetten
Bengo
Mountainbiker

Post by Bengo »

rohloff naaf speciaal gemaakt voor endorfin met samenwerking van tune
speciale rode kleur plus zou iets lichter zijn
De Rohloff-naaf zelf is dezelfde en dus niet lichter, maar de nieuwste Endorfin-bike die er omheen zit (en bv. het verkleinde voorblad en zelfs het ene achterste verkleinde tandwieltje), is wel serieus lichter: van net geen 12 kg voor een klassieke Endorfin met Rohloff-naaf, naar net geen 10 kg voor dat nieuwste model (dat wel 5300 euro moet kosten...).

Primo : het rendement gaat serieus naar beneden, DAT is het grootste probleem
Dat snap ik niet. Wanneer/Waarom gaat het rendement van de Rohloff naar beneden? : als de ketting uitrekt (en dus snel van het kettingblad vliegt op oneffen terrein)? En is het echt zo (zoals Kenny beweert) dat te strak opnieuw aanspannen (door het achterwiel achteruit te trekken) ook niet goed is?
kenny
Mountainbiker

Post by kenny »

manitou. wrote:maar dat van die trapas dat moet je me dan eens uitleggen je zet evenveel kracht erop als bij een klasieke afmontage met der.
ik denk dat het aan de trapasssen van tegenwoordig ligt
de isis trapassen en de octalink trapassen zijn alles behalve slijtvast
Het zou gaan om de lastverdeling op het bracket. Bij een gewoon systeem word die last geddeltelijk overgedragen op het frame, en bij een EBB zou dit minder het geval zijn waardoor as en lagers onder grotere druk staan.

Als je de ketting van een Rohloff te hard aanspand draaid hij idd minder soepel
Bengo
Mountainbiker

Post by Bengo »

Als je de ketting van een Rohloff te hard aanspand draaid hij idd minder soepel
Maar als je die ketting niet (voldoende) aanspant, dan valt ie om de haverklap eraf (althans bij een oneffen terrein), zo is het wel erg moeilijk schpperen tussen niet te hard en niet te los aanspannen. Pfff, dat zeggen ze er allemaal niet bij als je een Rohloff koopt. (Maar wel geen goed excuus als het niet goed loopt: t ligt aan de ketting). Gelukkig lig ik niet aan de ketting.
kenny
Mountainbiker

Post by kenny »

zo moeilijk vind ik het niet, ik trek gewoon men wiel achteruit, zet de vijzen tegenaan en geef een tik tegen men band zodat hij terug iets vooruit gaat. Dan controleer ik of de ketting eraf kan en als het in orde is dan span ik eerst de zijde van de ketting aan en daarna de andere kant.
Post Reply