Hoe moet je conditie zijn voor de fun klasse

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
modderkruiper
Mountainbiker

Post by modderkruiper »

focus_wrc,
daar ben ik inderdaad ook van overtuigd.
zelfs in de funclasse krijg je af te rekenen met "oneerlijke" concurrenten
slow motion
Mountainbiker

Post by slow motion »

Om ff op de oorspronkelijke vraag terug te komen... :roll:

Eén (of meerdere) wedstrijden proberen in bijvoorbeeld de lmtb of in andere kleinere organisaties kan je wel gebruiken als waardemeter voor de funklasse.
Niet dat het niveau echt lager is in de lmtb, maar het deelnemersveld is er uitgebreider, van funklasserijders tot zondagse tt-rijders en dorpelingen met antieke fietsjes =D> . Daar kan je zonder schroom mee rondhossen en achteraf vergelijken waar je ongeveer zou zitten in vergelijking met ongeveer de eerste 20 finishers.

En qua opdoen van wedstrijdritme kan dit ook tellen!
roy
Mountainbiker
Location: Duratec sonix cx3 s-ram X0,hope new mini raceface deus easton Xc-one and ec70 Reba WC

Post by roy »

Ik die aan de funklasse heb meegedaan in kluisbergen ben daar voorbijgestoken door een oude kerel.
Die aan het schudden en aan het beven was op zen vlo en roepen en tieren en slijm en gelemaal aan het flippen.
Daar was toch ook nie alles zuiver aan wi denk ik.
roy
Mountainbiker
Location: Duratec sonix cx3 s-ram X0,hope new mini raceface deus easton Xc-one and ec70 Reba WC

Post by roy »

Ik die aan de funklasse heb meegedaan in kluisbergen ben daar voorbijgestoken door een oude kerel.
Die aan het schudden en aan het beven was op zen vlo en roepen en tieren en slijm en gelemaal aan het flippen.
Daar was toch ook nie alles zuiver aan wi denk ik.

@ focus veel sucses e volgend jaar.
Train maar voor een goede basis deze winter.
kenny!
Mountainbiker

Post by kenny! »

en heb je dan ook zo van die kleine wedstrijdjes in o-vl (meetjesland)?
en welke vergunning vraag ik mij dan aan waar en wanneer ?
kamikeli
Mountainbiker
Location: Krafstoff-Pervélo (mtb), Xesco 'superlight' (mtb)en francesco 'carbon'(race)

Post by kamikeli »

WiLL3Ms wrote:en heb je dan ook zo van die kleine wedstrijdjes in o-vl (meetjesland)?
en welke vergunning vraag ik mij dan aan waar en wanneer ?
VlaamsWielerFederatie (www.vlaamswielerfederatie.be) organiseert in de winter ook wedstrijden. Ook in Oost-Vlaanderen. Doch, dit zijn wedstrijden op ciclocrossparcours. Eerst is het de beurt aan de ciclocrossers en na ongeveer vijf wedstrijden is het de beurt aan de bikers. Da wil dus zeggen....stoempen en baggeren.
Heb zelf nog niet meegedaan aan zulke wedstrijden maar via de zoekfunctie kan je wel hieromtrent wel iets vinden en anders...google.

Vermoed dat je hier via een dagvergunning kunt aan deelnemen. Dat betaal je ter plaatse.

Greetz
Stievie
Mountainbiker
Location: U6 Granville Comp, Mavic Crossmax SL, Michelin Mountain Xtreme, en de rest kon er nie meer bij...

Post by Stievie »

Gasten, onderschat de funklasse niet hé!
Ik rij zelf al een tijdje mee in deze klasse en het is waar dat het ongeveer steeds dezelfde bikers zijn die een top 10 behalen. Vergeet ook niet dat de top 10 rijders meestal ook grote sponsors achter zich hebben! Ik ken er zelfs enkele die bijna beroepsmatig met het mountainbiken bezig zijn. Die mannen trainen ganse dagen door, letten op hun voeding, kruipen vroeg genoeg in bed, gaan weinig of nooit uit, rijden met topmateriaal, krijgen training of trainen mee met grote namen, enz...Zij hebben natuurlijk ook wel hun middeltjes :wink: ...enfin, om als elite met contract te kunnen deelnemen moet je je echt al bewezen hebben hoor, dan pas kan het zijn dat ze je een contract aanbieden om met de top mee te rijden! Het is weinigen weggelegd natuurlijk. De overstap van funklasse naar elite is op papier eigenlijk heel simpel, alleen dat je dan waarschijnlijk altijd achteraan zal eindigen, tenzij je in de funklasse blijft meedraaien waar je soms toch eens kan hopen op een beter resultaat en zelfs een top 10.

Hier heb je mijn trainingsschema:

Ik train 6 dagen op 7, U moet weten dat ik ook nog een fulltime job heb bij de lokale politie (in het mountainbike team weliswaar :wink: ) met zeer onregelmatige uren! Van een bioritme is dus geen sprake, wat je dus absoluut nodig hebt om te kunnen meedraaien aan de top (zelfs in de funklasse)!
-2 x per week intervaltraining op een vaste helling in mijn streek (Vl. Ard.)
-2 x per week krachttraining voor de benen en iets minder voor het bovenlijf (armen en rug wel belangrijk)
-2 x per week trainingstocht van +/- 60 à 70 km (off-road met +/- 800 à 1000 hm)
-1 dag platte rust en veel slapen!

In de winter train ik wel meer op kracht en onderhou ik mijn conditie op de hometrainer en doe 2 x week aan spinning bij Passage fitness.
We trainen dan maar 2 x per week echt op de mountainbike zoals hierboven staat omschreven.

In de zomer rij ik 1 x per week mee met een groep wielertoeristen om de lange afstanden gewoon te blijven en om km's in de benen te hebben!
Ik rij wekelijks mijn wedstrijden in de funklasse (binnen- en buitenland) en train er tussendoor goed op los (ook in de fitness).

Let ook op je voeding (eet niet te vet, al hoef je frietjes 1 x per week niet echt te laten! Drink zeker geen alcohol en ga nie op café hangen, sigaretterook is voor sporters zeer schadelijk!
Probeer eveneens zelf je fiets goed te onderhouden en sleutel zelf aan je bike indien er een probleem is, zo leer je 't ook en als je dan tijdens een training of tocht iets voor hebt kan je het misschien zelf wel oplossen, het helpt allemaal. Hulp tijdens wedstrijden ligt niet altijd voor 't rapen!

Kort samengevat; Ik rij dus 'maar' in de funklasse en kan jullie verzekeren, ik ben nog nooit in een top 5, laat staan top 10 geïndigd! Ik rij ietsje beter dan de middenmoot en behaal wel eens een beter resultaat maar toch...wil je in de funklasse echt tot de top behoren, zoek je dan een parttime of ga stempelen zodat je je 200% kan concentreren op het mountainbiken! Je maakt dan misschien zelfs kans op bij de elite te gaan rijden, indien je echt een natuurtalent bent.

Succes.
MTBker Goby
Mountainbiker
Location: Thompson Pro TEAM: XT,Ritchey WCS, XTR V-brakes,MAVIC X221

Post by MTBker Goby »

Sommige rijden bij de fun klasse omdat ze bij andere groepen het niet kunnen hale daarom licht het niveau redelijk hoog...

grtzzzz
absalon
Mountainbiker
Location: Granville u6-t6 ul , bianchi via nirone 7, thompson grenada, mach 5-tt

Post by absalon »

en wat is nu eigenlijk het gemiddelde?
sintesibrother
Mountainbiker

Post by sintesibrother »

focus_wrc wrote:ik heb nu al 2 jaar meegedraaid in de funklasse (ben nu 18 ) en ga de overstap wagen naar de beloften. Als je sommige funklassers bezig ziet, de ene keer zitten ze rond mij (1/3de van het peloton) en dan een week of 2 later zitten ze top 5 :roll:
we zullen maar geen dooi koeien wakker maken zeker #-o
Gelukkig waag je ook de overstap zo zijn we al met drie (thomas, jij en ik).
Zoals je al kon lezen moet je wel wat wegkilometers doen om zo snelhied en soeplesse te krijgen. Natuurlijk ook de krachttrainingen niet vergeten met de mtb.
Post Reply