C2C 2005

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
Locked
Bengo
Mountainbiker

Post by Bengo »

Bengo, je moet zo eens een vorkje monteren, we zullen eens zien hoe rap uw vering er terug zal opstaan.

Adri, Ik weet dat je een materiaal-fetisjist bent, en voor jou dus alleen maar minimaal een verende voorvork, en liefst nog je soft-tail.
Mij niet gelaten, en inderdaad ik heb zelf een verende voorvork - sinds maart dit jaar, omdat je nog nauwelijks een nieuwe degelijke bike zónder verende voorvork kunt kopen en omdat ik ook wel eens wou voelen wat het geeft om met zo'n verende vork te rijden.
Maar 'k heb de afgelopen 6 jaar wel met een simpele vaste voorvork gereden, en dat terwijl ik echt een rugpatient ben (ik kan je mijn litteken op de rug wegens hernia-operatie laten zien...) en dus gevoelig voor alles wat mijn fragiele rug kan raken. MEt die vaste voorvork heb ik alle TT's in Vlaams-Brabant gedaan, zonder 1 keer pols- of schouderpijn te hebben. Wel 1 keer wat last aan de polsen na een TT in de ARdennen, maar de meeste andere keren helemaal niet.
Nogmaals: echt in de bergen en op heel lange tochten (zoals jij die graag rijdt) kan een verende vork wel wat uitmaken qua comfort, maar voor een gemiddelde Vlaams-Brabantse TT (50 km, 3u) of een training zoals ik die nogal eens doe op bv. de Solveldroute (toch bergop en bergaf op niet al te goed terrein) maak het voor mij qua aanvoelen nauwelijks verschil uit, terwijl zo'n verende voorvork toch 1 kg meer weegt dan een vaste vork (en juist de materiaalfreaks zijn vaak ook de gewichtfreaks, dat deze interne contradicitie hen niet dwars zit, verbaast me). En zoals ik ook al elders heb betoogd: EK-mtbike in Kluisbergen: de winnaar reed met een vaste vork. BK-mtbike in Tervuren: de winnaar reed met een vaste vork. Allebei ongetwijfeld materiaal- en gewichtfreaks....
Maar soit, ieder diertje zijn pleziertje.
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

Bengo, zie jij hier een vering op :wink:
Maar alles heeft zijn tijd en zijn plaats.
Voor een XC van 1u30 is dat perfect te doen, iets dikkere banden en hopsa , maar op een marathon ga je jezelf onnodig pijnigen.
flippy
Mountainbiker

Post by flippy »

Bengo, als je een verhaal vertelt, moet je het ook volledig vertellen: de ongeveerde ctc'er was een van de betere Belgische veldrijders uit de 80'er jaren en had een fietscontrole waarvan de doorsnee mtb'er slechts kan dromen. Een modale biker die aan de CtoC wil beginnen zonder een degelijke voorvering is een naieveling of een masochist. Persoonlijk ben ik voor de eerste keer jaloers geweest op volgeveerde bikers in bepaalde afdalingen.
Bengo
Mountainbiker

Post by Bengo »

Bengo, zie jij hier een vering op?
Okee Adri, jij wint, met en zonder verende voorvork. Als het op mtbikes aankomt, ben je onklopbaar.

@Flippy: je hebt gelijk met je terechte nuancering dat de C2C-deelnemer zonder verende voorvork destijds een meer dan degelijk veldrijder was en dat hij dus een meer dan degelijke rijtechniek had en heeft.
NIettemin: als veldrijder reed hij - met alle respect hoor - koersjes van 1 uur, de Coast to Coast was minimum 3 à 4 uur per dag. En dat dus met een vaste voorvork. En naar zijn eigen zeggen - ik heb er hem expliciet naar gevraagd - had hij geen behoefte aan een verende voorvork. Wél aan degelijke - hydraulische - remmen, want zijn oude cantilever-remmen reageren te traag en te soft. Maar dan nog is hij zonder kleerscheuren overal af geraakt. Dat wil zeggen, hij is wel stevig gevallen, maar dat was op een mooi stukje ... asfalt.
En wat je jaloezie op de Fully's uit de Coast to Coast betreft: ook hier weer geldt: ieder diertje zijn pleziertje. En natuurlijk geeft zo'n Fully meer comfort en grip etc. Maar aangezien de C2C toch echt geen wedstrijd was waar het op iedere seconde tijdswinst aankomt, lijkt me het voordeel van zo'n Fully in dit geval weinig relevant. Overigens: is het je opgevallen dat de 3 personen van de Coast to Coast 2005 die écht stevig tegen de grond zijn gegaan met voor elk van die drie een doktersbezoek met naaien van de wonde, al dan niet toevallig reden met een.... Fully!! Ik wil maar zeggen: zo'n Fully geeft je misschien ook wel een vals gevoel van comfort en veiligheid, waardoor je meer risico's gaat nemen. Met in elk geval bij deze C2C de bekende gevolgen: serieuze valpartijen en in één geval zelfs het voortijdige einde van de bike-vakantie. Daar moet je in elk geval niet jaloers op zijn.
pocoloco
Mountainbiker

Post by pocoloco »

A d r i wrote:Bengo, zie jij hier een vering op :wink:
Maar alles heeft zijn tijd en zijn plaats.
Voor een XC van 1u30 is dat perfect te doen, iets dikkere banden en hopsa , maar op een marathon ga je jezelf onnodig pijnigen.
Adri ! Foei ! Op zo'n fiets hoort een single-speed !!!

Ik voel mij ondertussen als een visje in het water op mijn nieuwe Prophet, met 14 cm veerweg voor en achter. Gisteren de "laatste trein" op de ruta del Cid ingehaald op een iet of wat ruw stuk. Ik peddelde samen rustig tegen 40 % voort terwijl de rest nog een uurtje zat te hotsen en te botsen tegen hun limiet 8) - cool, zelden met zo'n grote grijns op mijn gezicht zitten biken !
Eens op asfalt veranderden de machtsverhoudingen wel wat maar dat kan mijn pret niet drukken :-D
kine rider
Mountainbiker

Post by kine rider »

In 2003 reed de Rudi mee, ook zonder voorvering, en als ik het mij goed herinner was hij 44 jaar, weinig MTB-ervaring, wel gigantische loopconditie, en hij reed op semi-slicks... en daar zijn zeer zware en zeer oude Bianchi ook maar een 24 of zo had als 'lichtste' achterblad, zijn ze der na een paar dagen ter plekke nog een grotere tandwiel moeten gaan zoeken ('walking rudi' werd een begrip 8) ), niet echt moeilijk was dat, stap bij de lokale fietsenmaker binnen en ge vindt het, wil je daaretegen naar een Tubeless-achterslof op zoek gaan (zoals ikke), dan kom je van een kale reis terug. Heb dan maar een gewoon buitenbandje gestoken, no tubeless...

Enfin, ik wil maar zeggen, hij had een gigantische wilskracht en is er ook over gekomen, maar denk dat als hij een tweede keer zou meedoen hij ook een voorvering zou steken, dat geeft toch wat meer comfort...

Ik heb toch ook ondervonden, hoe meer technische snufjes, hoe moeilijker het onderhoud door jezelf en ook vaak hoe sneller iets kapot kan gaan, tenzij ge natuurlijk met veel poen op de proppen komt, dan kunt ge echt deftig materiaal kopen... :drunk:

Allé Koen, klinkt wel goed dat fietske van U, kan natuurlijk ook van 'wespen' en 'gesneden broden' komen dat ge zo vooruit vliegt hé... :roll: Wanneer is jullie Portugal Off Road eigenlijk klaar?
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

Ik denk dat we in 2000 ook iemand met een ongeveerde fiets hadden, en een koerscassette :roll:
Die was wel snel aan het rondvragen naar een 28 achteraan als ik me goed herinner, maar het was wel een sterke beer =D>
ATEGEV
Mountainbiker

Post by ATEGEV »

Bengo, alle drie die (zeker 2) valpartijen kwamen dus wel door onoplettendheid, totaal op niet technische stukskes waar je alleszins niet rapper gaat rijden met een fully.
De enigste merde aan mijn achtervering was dat ik een helve CTC heb mogen pompen voor dood (braindemper voor de klote). Hij is trouwens nog altijd niet hersteld want ik kan hem voor het moment niet missen. Ik w8 op mn bestelde koerspist zodat ik nog kan trainen onderts.
pocoloco
Mountainbiker

Post by pocoloco »

kine rider wrote:
Allé Koen, klinkt wel goed dat fietske van U, kan natuurlijk ook van 'wespen' en 'gesneden broden' komen dat ge zo vooruit vliegt hé... :roll: Wanneer is jullie Portugal Off Road eigenlijk klaar?
Niks doping, pure kracht en wondere techniek :^o !!! :-D

Portugal... ik ben daar dit jaar nog tien dagen gaan voorbereiden... ten eerste viel dat (opnieuw) zwaar tegen van natuurschoon in het binnenland. Bijna geen afwisseling in het landschap, af en toe een "opflakkering" in de natuurparken maar dat is te weinig om het geheel aantrekkelijk te maken. Maar wat nog erger was: honderden kilometers mulle kiezel & zand (feitelijk weggeërodeerde granietkristallen) waar je met een fiets tien cm in zakt. Trappen om bergaf te geraken...

Niets waar ik in eer en geweten een tocht wil organiseren, dus met pijn in het hart exit Portugal noord-zuid.
Maar voor volgend jaar staat er zeker één volledig nieuwe lange afstandstocht op het programma, misschien zelfs twee - beiden volledig nieuw en absoluut uniek, weer een dikke duizend kms elk.

Voor de eerste, een volledig nieuwe jubileum-uitgave van de Coast to Coast (geen meter hetzelfde, ook niet van andere beschreven tochten, iets zwaarder, veel technischer) krijgen de "anciens" voorrang op inschrijving, je zal wel bericht ontvangen. Als ik de tweede tocht afkrijg hoor je het ook wel via post of mail.

Vraagje aan iedereen die onze ctc tocht al gereden heeft: ik heb een paar commentaren gekregen dat de huidige technisch moeilijke stukken absoluut onwaardig zijn op dit type mountainbike tochten ?!? Daar worden de (paar) korte stukjes singletrack bergop en bergaf mee bedoeld, waar al eens naast de bike gestapt moet worden. Dat zou niet mogen/kunnen ?
Ik zou willen weten of jullie die mening ook toegedaan zijn ? Want in onze nieuwe tochten ben ik van plan om véél meer en erger van dat "technisch moeilijk" te steken... :oops:
Voor mij staat mountainbiken voor meer dan 100 % altijd, overal en voor iedereen op de bike, maar misschien ben ik nog van de "oude school" ???

Commentaren meer dan welkom !
Bengo
Mountainbiker

Post by Bengo »

Voor mij staat mountainbiken voor meer dan 100 % altijd, overal en voor iedereen op de bike, maar misschien ben ik nog van de "oude school" ???
Wat bedoel je daar nu precies mee: 'overal en voor iedereen op de bike', terwijl je het hebt over de kritiek van sommige C2C-deelnemers dat er op té veel stukken niet gefietst kon worden en dus gewandeld/gesleurd moest worden met de bike aan de hand, wat inderdaad geen pretje is.

Mijn reactie daar op: in principe ben ik ook voor zoveel mogelijk - en als het effe kan: 100 procent - biken, dwz: op de bike en niet met de bike aan de hand. Maar als het bij een transalp of transpirinaeca of zoiets eens een keertje niet kan, tja: dan is het maar zo. Op deze Coast to Coast ging het om 2 dagen met daarin nogal wat steile passages waar je moest sleuren met de fiets aan de hand. Een keer was dat wel een dik half uur, voor sommigen een uur aan een stuk. En dat vond ik ook wel wat te veel van het goede, op dat moment zelf. Maar eigenlijk ben je dat toch wel snel vergeten en maakt het achteraf zelfs deel uit van de C2C-ervaring.
Maar méér met de bike aan de hand sleuren dan in de jongste C2C zou ik persoonlijk toch niet graag zien....
Locked