Bengo, je moet zo eens een vorkje monteren, we zullen eens zien hoe rap uw vering er terug zal opstaan.
Adri, Ik weet dat je een materiaal-fetisjist bent, en voor jou dus alleen maar minimaal een verende voorvork, en liefst nog je soft-tail.
Mij niet gelaten, en inderdaad ik heb zelf een verende voorvork - sinds maart dit jaar, omdat je nog nauwelijks een nieuwe degelijke bike zónder verende voorvork kunt kopen en omdat ik ook wel eens wou voelen wat het geeft om met zo'n verende vork te rijden.
Maar 'k heb de afgelopen 6 jaar wel met een simpele vaste voorvork gereden, en dat terwijl ik echt een rugpatient ben (ik kan je mijn litteken op de rug wegens hernia-operatie laten zien...) en dus gevoelig voor alles wat mijn fragiele rug kan raken. MEt die vaste voorvork heb ik alle TT's in Vlaams-Brabant gedaan, zonder 1 keer pols- of schouderpijn te hebben. Wel 1 keer wat last aan de polsen na een TT in de ARdennen, maar de meeste andere keren helemaal niet.
Nogmaals: echt in de bergen en op heel lange tochten (zoals jij die graag rijdt) kan een verende vork wel wat uitmaken qua comfort, maar voor een gemiddelde Vlaams-Brabantse TT (50 km, 3u) of een training zoals ik die nogal eens doe op bv. de Solveldroute (toch bergop en bergaf op niet al te goed terrein) maak het voor mij qua aanvoelen nauwelijks verschil uit, terwijl zo'n verende voorvork toch 1 kg meer weegt dan een vaste vork (en juist de materiaalfreaks zijn vaak ook de gewichtfreaks, dat deze interne contradicitie hen niet dwars zit, verbaast me). En zoals ik ook al elders heb betoogd: EK-mtbike in Kluisbergen: de winnaar reed met een vaste vork. BK-mtbike in Tervuren: de winnaar reed met een vaste vork. Allebei ongetwijfeld materiaal- en gewichtfreaks....
Maar soit, ieder diertje zijn pleziertje.