De anti-mountainbike bond

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
catchup!
Mountainbiker

Post by catchup! »

Dus vanaf dat iemand nen velo mag gebruiken, en een broekse en een truike krijgt, moet hij volgens jullie een licentie kopen, elke week toerkes koersen en alleen doen wat vaderke bond zegt, dus incl. wegblijven uit de ebbt wedstrijden, de enige mountainbikewedstrijden die naam waardig?

En ik heb niet gezegd dat Ken op recreatief niveau rijdt, ik heb gezegd dat hij VOOR MIJ het toppunt is van de recreatieve biker, ttz iemand die het puur voor de fun doet, en toevallig snoeihard kan mountainbiken. Is dat gepermitteerd?

Kortzichtig en veel te gemakkelijk. En deze discussie is even nuttig als den bond voor de mountainbikers.
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

catchup! wrote:ik stel voor dat ge eens opzoekt hoeveel geldprijzen Ken dit jaar heeft weggekaapt in de funwedstrijden. Gewoon efkes opzoeken welke ereplaatsen hij dit en vorig jaar heeft gehaald.

Tip: zoek niet in de fun-wedstrijden, maar bij de ardeense marathons, waar, zoals wij allemaal weten, massa's poen te pakken valt :roll:

Is het ooit al eens bij jullie opgekomen dat Ken niet meer verlangt dan een dagske fijn fietsen? En liefst zo rap mogelijk, gelijk wij allemaal wel eens doen ALS WE GOEI BENEN HEBBEN?

Ken heeft al die commotie niet gevraagd zenne. Nu nog wat verwijten en insinuaties naar z'n hoofd slingeren, dat ruikt eerlijk gezegd naar afgunst.
het gaat eerlijk gezegd al lang niet meer over Ken, m'n beste.
En als je vindt dat een discussie in jouw ogen niet nuttig is,mag ik dan voorstellen dat je de anderen toch hun gedacht laat zeggen en zelf elders gaat toeven

Je spreekt daar van het vele loopwerk, voor licenties, sponsoring, en weet ik wat allemaal dat je hebt als je elite-rijder bent.

Er bestaan clubs die dit allemaal voor jou regelen. Daar hoef je enkel te zorgen dat je presteert, en zij nemen het papierwerk uit je handen.

In Belgie zijn er 2 die van hun elite-zijn kunnen leven, en 1 ervan zit nu effe aan de dop. De anderen moeten het zelf geregelt zien te krijgen en kunnen in de struktuur van een club hiervoor terecht.

Willen ze meer of vinden ze dat ze meer verdienen, dan zoeken ze het inderdaad maar zelf uit. ALs je in de kijker rijdt, zal eea wel vlotter gaan.

Maar, en nu heb ik het weer niet over Ken, weet je wat het probleem is? tegenwoordig willen de meesten alleen maar poen pakken, en stellen zich dat als hoofddoel zo rap en zo veel mogelijk, en dat is verkeerd. (Niet in het minst omdat er in het mtb-en bij ons geen poen te pakken valt (behalve misschien voor die 2 die ik al eerder noemde)
Filip Meirhaeghe verwoordde dit perfect in het interview die op deze site van hem verschenen is. Lees het anders nog eens na.

Je kan trouwens ook in de FUN klasse rijden en bij een club zijn. Kan het nog gemakkelijker zijn? je betaalt 150-200 euro lidgeld (licentie inbegrepen) , en zij zorgen praktisch voor alles. Jij zorgt dat je in orde bent fysiek.

En om het nu terug over Ken te hebben, als hij zich eens een seizoen toelegt op training , voeding en dergelijke, kan hij ver komen. maar ik heb begrepen dat DAT hem niet interesseerd.

En zo ken ik nog een paar rijders die NOOIT TRAINEN en toch de sterren van het dak rijden.

Moet je bedenken wat die zouden kunnen als ze zich eens serieus op het fietsen zouden toeleggen, alhoewel dit soms ook averechts kan werken.. geen stress fietst ietsje beter dan wel stress.
Guest

Post by Guest »

Ff de feiten resumeren.

1- De daglicentie is niet meer of minder dan een verzekering van de bond.
2- De daglicentie is uitgegeven door de organisator en niet door de bond,
3- De bond heeft de organisatie duidelijk op de hoogte gesteld van de beperkende regeling betreffende deze licentie.
4- Ken heeft wel degelijk de eerste prijs van die dag uitgereikt gekregen, enkel voor de Belgische driekleur kwam hij niet in aanmerking daar hij geen lid was van de bond.
5- De organisatie heeft op eigen initiatief deze daglicentie toegelaten, de beperkingen kennende.
6- De bond van hun zijde waren op de hoogte van de beperkte kennis die de organisatoren op dit gebied hadden.
7- Een licentie kost 40 euro, dit is geen gigantisch bedrag. Wie dit niet wenst te betalen moet zich ook neerleggen bij de beperkende factoren die dit met zich meebrengt.

Kort samengevat alle partijen volgens mij een steek laten vallen. De bond had een betere begeleiding moeten voorzien inzake de organisatie van dit evenement. De hele organisatie is trouwens veel te laat in gang gezet, waardoor veel fouten zijn gemaakt.
Verder is de organisatie tekort geschoten door een veel te hoge prijs te vragen. Verder kun je met 2 personen op zo een korte tijd geen goede omkadering opstellen.
Ken had vanaf het begin moeten vermelden dat hij de geldprijs wel degelijk heeft ontvangen en zal zich daarmee tevreden moeten stellen. Wil hij Belgisch kampioen worden dan zal hij zich naar de regels en de wetten van de bond moeten schikken en lid moeten worden. Dit kost 40 euro per jaar en is een stuk minder dan de geldprijs die hij ontvangen heeft. De beperkende factor betreffende de EBBT kan de bond volgens mij niet hard maken, nog onderbouwen.
Misschien moet de term “daglicentie” herbekeken worden. Dat dit voor verwarring zorgt is begrijpelijk. Pure logica laat denken dat de term “daglicentie”een verkapte variant is van de “licentie” waarbij men wel in aanmerking komt voor de titel. Het zou dan ook beter zijn om deze term te wijzigen in bijvoorbeeld een “dagverzekering”, wat ook de verwarring zou voorkomen en de bedoeling zou verduidelijken.
We moeten niet de bond, nog de organisatie afschieten door deze gebeurtenis. Er zijn aan alle kanten fouten gemaakt. Het enige wat wij kunnen verlangen is dat de betrokken partijen hier hun verantwoordelijkheid in nemen en dit de volgende keer voorkomen.
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

Een paar jaar geleden (3?) mochten wij idd de EBBT niet meefietsen, op straffe van lijfelijk ongemak , maar ik dacht dat dit nu toch in orde was.
Had te maken met het feit dat de EBBT via de Franse Bond verzekerd was of iets in die aard.
Dit terzijde.
Ook nog effe vermelden dat sommige competitie licenties meer kosten dan 40€
Ik zit bij het FCWB en daar betaalde ik 2 jaar geleden 69€ voor een Internationale Licentie, 45€ voor een offroad licentie binnenland only
Verleden jaar was dit meer, dit jaar zijn de prijzen nog niet gekend
In 2002 had ik een internationale vergunning bij de KBWB en betaalde 139€ (Cyclo-Sprint inbegrepen)
houbenk
Mountainbiker

Post by houbenk »

hallo,

Zondag deed ik in winterslag mee aan de Funklasse wedstrijd en tegelijk ook het provinciaal kampioenschap. Had het ergens wel gehoopt maar tot mijn kleine verbazing werd ik toch 2de achter g. delfosse, eerste Limburger dus, maar met een daglicentie, GEEN kampioen maw!! 3 keer raden wie er 3de werd.Geert Vanherck toch niet zeker, ook Limburger LOL !! Ocharm, maar heeft wel 2 schoon truikes in zijn kast hangen. Hij verdient ze wel want heeft heel het jaar goed gereden (voor mij geweest dus ;-) ) en niet onbelangrijk, het is helemaal geen blaas zoals vele andere renners.
ik had zondag toevallig dus net hetzelfde aan de hand als KvdB maar aangezien ik nu op de hoogte was van deze toestand, heb ik eens goed mijne zeg kunnen doen tegen die zeikers van de bond met hun onlogische regelkes. Die willen u gewoon verplichten van een vergunning te nemen wat ik niet eerlijk vind. maja, het is voor de 'FUN' he dus lig er niet wakker van...
pocoloco
Mountainbiker

Post by pocoloco »

Zeg... heb ik hier negen pagina's discussie voor moeten doorworstelen...

Terwijl de logica zelve dicteert dat wanneer je tot een bepaalde wedstrijd toegelaten wordt, je automatisch ook toegelaten moet worden die te winnen ?!?

Of is dit te logisch voor een - durf ik zeggen - topzware bond ?

Er zijn regels gemaakt om te mogen meedoen en andere regels om te mogen winnen... ?!?

En dan verbaasd zijn dat daar 9 pagina's discussie over ontstaan...
MilkSjeik
Mountainbiker

Post by MilkSjeik »

Ik heb het niet allemaal gelezen, maar stel je even in de plaats van de eerste met een licentie... Je mag dan wel de Belgische 3-kleur dragen, maar je weet wel dat je niet als eerste over de streep kwam?

Alles is inderdaad wel volgens de regels gelopen, maar ik denk ook dat we zo mogen besluiten dat die regels dringend moeten worden gewijzigd.
Bulkie
Mountainbiker

Enkele feiten

Post by Bulkie »

Ik dacht dat de discussies gesloten waren, blijkbaar niet. Ik ga niet meediscussieren, maar gewoon enkele feiten / opmerkingen geven:

Wat betreft Hotton: als je de mag deelnemen aan een evenement dan is het toch normaal dat je dan ook de eventuele voordelen geniet, zoals het winnen van een Belgische driekleur!!! Stel je voor dat de 100e de eerste is die met een JAARvergunning rijdt, is die dan Belgisch Kampioen??? Waauw…!

Nergens is er vermeld geweest dat je niet kon winnen met een daglicentie, kijk maar eens op de web-site of op de flyers. Hadden ze mij gezegd: je kunt niet deelnemen zonder vergunning, dan was er voor mij géén enkel probleem geweest, dan was ik naar Bastogne geweest om het Marathon Zoenk klassement te winnen. Daar was de organisatie dik in orde!!! (logisch, zonder bond)

Wat betreft sponsoring: ik heb idd een fiets aan een speciale prijs, en iedereen die dat zou kunnen bekomen, zal dat ook trachten te bekomen. Jij niet? MTB is nogal duur, en er valt zelden iets mee te verdienen. Reken je jaarlijkse kosten maar eens uit…!! Trouwens, ik rij dit jaar vaak met mijn oude kledij, omdat ik geen nieuwe gekregen heb van die “sponsor”.

Wat betreft “zich een jaartje toeleggen op de sport”: Ik moet ook gaan werken om te kunnen leven en om de stukken van mijn fiets te kunnen betalen, dwz dat ik geen tijd heb om als prof te leven als ik dat zou willen.

Het prijzengeld: Ik heb idd een mooi prijzengeld gehad, maar liefst 150 € (je mag dat gerust weten)! Dat is enkel weken later gestort. Ik had NOOIT gedacht zoveel te krijgen, ik ben er al aan gewend om niets te krijgen, zelfs als winnaar (bv Olne-Spa-Olne). Ik had aan een 50 € gedacht. Maar ik weet niet of dat afweegt tegen de kosten: naast de gewone slijtage van oa ketting en tandwielen en de brandstof om in Hotton te geraken: geblokkeerde voorvork + ontstoken pols als gevolg, nieuwe band voor ’t vertrek omdat mijn vorige uitgerokken was, versleten remblokken, geblokkeerde kabels + bochtjes, energiedrank, een kapotte body (die 1 maand voordien nog door de leverancier was nagezien…), 27 € + 5 e inschrijving. Misschien heb ik deze keer net ietsje over gehouden, da’s mogelijk. Da’s dan wel de 1e of de 2e keer in 12 jaar MTB! Vergelijk maar eens met de wegwedstrijden (of voetballers!)

Wat betreft de organisatie(s): let er eens op dat als je aan een organisatie meedoet, waar de bond tussen zit, dan betaal je ALTIJD meer, en meestal krijg je er minder voor terug (flauwe bevoorradingen etc…). Let er maar eens op als je je inschrijft bij een toertocht, Hotton is zeker géén alleenstaand geval!!! Deelnemen aan een evenement waar de bond ‘tussen’ zit, is af te raden!!!!!! Gegarandeerd problemen. Vraag dat maar eens rond aan je vrienden, organisatoren én competitierijders.

De vergunning: Ik wil geen vergunning betalen aan een federatie die zo prutst. Ik wil ook geen cyclo-link in mijn brievenbus: dat staat vol met info over de weg, gedrukt op papier gemaakt van de bomen waartussen ik wil MTB-en (op mijn brievenbus hangt ook 'geen reclamedrukwerk aub).

De EBBT: ik was een van de voorstanders bij de vergadering op de bond om de bij de EBBT te mogen rijden. (ter info) Ik hoop dat de EBBT organisatoren er geen last mee krijgen…

Naast een aantal mails omtrent het “gepruts” van de bond heb ik dit ook per mail gekregen ivm de kosten om een Bekerwedstrijd te mogen organiseren:

Misschien weet jij het niet, maar een wedstrijd van de bond organiseren.. dat kost een hoop geld !! Vroeger was er ook een wedstrijd om de beker van België is Lommel .... Altijd heel erg druk, een tof parkoerske voor deze relatief vlakke omgeving, altijd een hele hoop starters .... Waarom zijn de organisatoren mtb Kattenbos afgehaakt .... Om een bekerwedstrijd te mogen organiseren moest men toen 100.000BF betalen, plots besloot de bond het op te trekken tot 150.000BF ....!!! Toen heeft deze groep beslist ... dat kunnen wij niet meer betalen !!! En ik spreek dan nu over een jaar of 5-7 geleden .... Maar ook daarna zijn de prijzen nog gestegen, vandaag dat er nu weer zoveel afgehaakt hebben !!!
Hetzelfde liedje met de goede organisatie van de Beker te Langdorp.

Of dit stukje uit een mail:
…het feit dat bikers die bijvoorbeeld iets op poten willen zetten om provinciale acties op te zetten tegen het vervuilen van de natuur door mountainbikers, worden vierkant uitgelachen…
SCHOON!

Tot slot:
Mag ik ook vragen elkaar geen verwijten naar het hoofd te slingeren, of je gelijk trachten te halen. Tenslotte zijn we hier op het forum omdat onze sport ons bezig houdt en omdat we ervan houden!!! En dan maakt ’t niet uit of je nu eerste of laatste bent. Iedereen zijn plezier of zijn inzet! ’t Is enkel omdat we van onze sport houden, dat ze blijft bestaan!!!

Veel MTB plezier,

Ken Van den Bulke
tomke
Mountainbiker

Post by tomke »

~Het simpelste zou misschien zijn om in de funklasse 2 titels te voorzien, één voor licentiehouders en één voor daglicentiehouders. Zo is iedereen content.
~In de funklasse geen geld maar alleen natura prijzen. Diegene die voor het geld rijdt zal wel overstappen naar een andere klasse.
~Reeds 15 jaar heb ik wel een licentie, nu master, enkele wedstrijden later heb ik mijn 50 euro terugverdiend door lagere inschrijvingsgelden dan iemand zonder licentie.
~En het fabeltje dat iedereen bij de Elite gesponserd is en moet rijden, waar halen ze het. Je kiest toch zelf en maakt het zo duur als je zelf wil, je fiets is na een jaar echt niet aan vervanging toe.
~Een club moet je ook wel hebben, maar er zijn clubs die je je inschrijvingsgeld terugbetalen als je 10 wedstrijdjes of toertochten rijdt.
~En reeds jaren rij ik zowel in Vlaanderen en Wallonië, zelfs bij EBBT als de VOR en nog geen enkel probleem gehad met de bond daarover.
jonathan
Mountainbiker
Location: giant xtc composite reba wc sram X.O xt crossmax st wcs slr cannondale svc 700

Post by jonathan »

hoe zit dat met het beach criterium ??
moet je daar ook vergunning hebben om iets te kunnen winnen ?
omdat mijn vriendin nu voorlopig 5e staat in het klassement maar zij heeft geen licentie
Post Reply