Is er ooit al iemand van jullie gaan rijden in het Westherzogenwald. Dit ligt ten ZO van Eupen vlak bij de duitse grens. Het is gelegen tussen twee riviertjes, "Die Hill" en de "Soor". Prachtige streek en fantastische tracks naast de riviertjes. Er is wel geen routaanduiding, maar met een stafkaart lukt het wel. Er zijn wel enkele routes voorzien maar die lopen over asfaltbaantjes en dat is minder leuk. Startplaats parking Ternell halverwege de baan tussen Eupen en Monchau (Duitsland).
Probeer niet een van de riviertjes over te steken. Ik heb het geprobeerd en ben met bike en alles kopje onder gegaan en ik heb de rest van de rit met kletsnatte kleding moeten verderrijden. Ijskoud. Maar toch een fantastische rit gemaakt.
Biken in het Westherzogenwald
Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
-
Magura
- Mountainbiker
- Location: 4x alu, 1x krakbon, 1x tita + dolf, 1x tita 29",1x Cust Tec SingleSpeed, 1x staal, 1x tita zand
Je hebt het Westhertogenwald en het Osthertogenwald. Ik denk dat aan Ternell het Osthertogenwald is, maar enfin. Het is leuk daar te biken.
Probeer echter NIET op de plankenweggetjes te rijden. Dit is namelijk VERBODEN. Ik ben daar al eens op tegengehouden geweest, en de boswachter dreigde met een boete van € 50. Dit geldt trouwens voor de meeste (zoniet alle) plankenweggetjes door de Hoge Venen (Botrange ook heb ik al ondervonden
't is nog zo plezant, die North Shore.
dus). En ik kan je verzekeren: er lopen daar constant boswachters rond. Eigenlijk logisch, dat je de natuur niet mag "beschadigen"
Maar, op de fietsweggetjes is het dus heerlijk cruisen, en op de Venen zelf is het hoogteverschil niet al te groot. Er bestaat ook een fietsknooppuntennetwerk zoals aangehaald. Dit gaat vooral over verharde (soms ook onverhard), zéér rustige (autovrije) wegen. Voor de beginnende biker, of wie het rustig aan wil doen, of wie gewoon wat kilometers wil afmalen bij slecht weer, een aanrader!
Kaart te koop in de toeristische centra (heb mijn kaart gekocht in Monchau, maar is ook te vinden in oa. Eupen, Malmédy, Eupen, ... Oostkantons dus). Prijs: € 9. 'k Heb het kaartje thuis ingescand.
Probeer echter NIET op de plankenweggetjes te rijden. Dit is namelijk VERBODEN. Ik ben daar al eens op tegengehouden geweest, en de boswachter dreigde met een boete van € 50. Dit geldt trouwens voor de meeste (zoniet alle) plankenweggetjes door de Hoge Venen (Botrange ook heb ik al ondervonden
Maar, op de fietsweggetjes is het dus heerlijk cruisen, en op de Venen zelf is het hoogteverschil niet al te groot. Er bestaat ook een fietsknooppuntennetwerk zoals aangehaald. Dit gaat vooral over verharde (soms ook onverhard), zéér rustige (autovrije) wegen. Voor de beginnende biker, of wie het rustig aan wil doen, of wie gewoon wat kilometers wil afmalen bij slecht weer, een aanrader!
Kaart te koop in de toeristische centra (heb mijn kaart gekocht in Monchau, maar is ook te vinden in oa. Eupen, Malmédy, Eupen, ... Oostkantons dus). Prijs: € 9. 'k Heb het kaartje thuis ingescand.
- Dr.Jekyll
- Mountainbiker
Bijna juist Magura. Ternell ligt eigenlijk op de scheiding. Ga je naar het noorden kom je in het Oostherzogenwald, ga je naar het zuiden kom je in het Westherzogenwald.
Ik ben in het Westherzogenwald geen plankenweggetjes tegengekomen. Wel mooie (en soms gevaarlijke) singletracks.
Een sfeerbeeldje:

En Julie, ik heb nog nooit een TT gereden, maar toch bedankt voor de tip.
Misschien volgend jaar.
Ik ben in het Westherzogenwald geen plankenweggetjes tegengekomen. Wel mooie (en soms gevaarlijke) singletracks.
Een sfeerbeeldje:
En Julie, ik heb nog nooit een TT gereden, maar toch bedankt voor de tip.
Misschien volgend jaar.