Rohloff

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
kenny
Mountainbiker

Post by kenny »

Streets wrote:Wat vinden jullie van de bekabeling van de Rohloff, deze loopt langs onder de achterbuis tot aan de achternaaf.
Dit lijkt mij het enige zwakke punt van het hele systeem, als je hiermee eens serieus op een steen botst dan kan deze wel stuk gaan.
Streets
Bij mij loopt de bekabeling ook van onderen, ik heb er nog nooit probs meegehad
Streets
Mountainbiker
Location: rohloff-Streets-bike;Ronin 110 voorvork; Magura firm tech remmen; Rohloff naaf

Post by Streets »

dat wou ik horen

streets
kenny
Mountainbiker

Post by kenny »

kijk eens wat ik gevonden heb
http://www.roseversand.de/rose_main.cfm ... =0&CID=175
Persoonlijk vind ik dat die prijs nog goed meevalt
Bengo
Mountainbiker

Post by Bengo »

Ik heb zojuist de 'Coast To Coast' gereden met een Rohloff-naafschakelsysteem: 15 dagen over hoge bergen en diepe dalen in de Pyreneeën. Al bij al had ik zeker minder onderhoud aan m'n systeem dan de anderen die met een klassiek derailleursysteem reden.

Toch 2 opmerkingen over probleempjes met de Rohloff op die tocht:

1) na 2 dagen begon mijn ketting er af te vallen op de afdalingen. Dit was te wijten aan het feit dat de ketting na verloop van tijd (toevallig dus net tijdens de 14daagse reis/biketrip) wat uitrekt. En zoals al eerder in dit topic werd gemeld, kan dit vrij snel worden verholpen door het achterwiel naar achteren te trekken en zo de ketting weer te doen spannen. Toch is dit niet evident tijdens de trip zelf; 'k heb het 's avonds moeten doen na de tweede trip, en dat dan nog met behulp van een meer technisch begaafde medebiker (want te velde kun je het niet op je eentje)

2) Na een week kreeg ik het steeds moeilijker om de gripshift (rechtervoorkant van het stuur) te bedienen: eerst stroef en dan (zeker bij regen of zweet op die gripshift en/of het hand) zo goed als onmogelijk om te schakelen: een zéééer vervelend probleem op een biketocht in de bergen. Dit probleem kon ook pas 's avonds worden verholpen door er een nieuwe kabel (die dus loopt van de rechtervoorkant van het stuur naar de zijkant van de Rohloffnaaf aan het achterwiel) in te steken, aangezien de oude blijkbaar vervuild en/of versleten was. Echt moeilijk is dit niet, maar het betekent wel dat je op een meerdaagse tocht al zo'n kabel moet meehebben én dat je hem moet kunnen monteren. Ikzelf als technisch onbenul kan dit niet. Ik had namelijk het Rohloff-versnellingssysteem gekocht omdat ik zelf zo'n technische onbenul ben en dus geen problemen wou met de toch altijd 'gevoelige' derailleurs en kettingspanners en cassettes etc.

Al bij al ben ik nog steeds tevreden over de Rohloff-naaf, maar zaligmakend is het dus ook niet.
Thierry
Mountainbiker

Post by Thierry »

Bengo wrote:Ik heb zojuist de 'Coast To Coast' gereden met een Rohloff-naafschakelsysteem: 15 dagen over hoge bergen en diepe dalen in de Pyreneeën. Al bij al had ik zeker minder onderhoud aan m'n systeem dan de anderen die met een klassiek derailleursysteem reden.

Toch 2 opmerkingen over probleempjes met de Rohloff op die tocht:

1) na 2 dagen begon mijn ketting er af te vallen op de afdalingen. Dit was te wijten aan het feit dat de ketting na verloop van tijd (toevallig dus net tijdens de 14daagse reis/biketrip) wat uitrekt. En zoals al eerder in dit topic werd gemeld, kan dit vrij snel worden verholpen door het achterwiel naar achteren te trekken en zo de ketting weer te doen spannen. Toch is dit niet evident tijdens de trip zelf; 'k heb het 's avonds moeten doen na de tweede trip, en dat dan nog met behulp van een meer technisch begaafde medebiker (want te velde kun je het niet op je eentje)

2) Na een week kreeg ik het steeds moeilijker om de gripshift (rechtervoorkant van het stuur) te bedienen: eerst stroef en dan (zeker bij regen of zweet op die gripshift en/of het hand) zo goed als onmogelijk om te schakelen: een zéééer vervelend probleem op een biketocht in de bergen. Dit probleem kon ook pas 's avonds worden verholpen door er een nieuwe kabel (die dus loopt van de rechtervoorkant van het stuur naar de zijkant van de Rohloffnaaf aan het achterwiel) in te steken, aangezien de oude blijkbaar vervuild en/of versleten was. Echt moeilijk is dit niet, maar het betekent wel dat je op een meerdaagse tocht al zo'n kabel moet meehebben én dat je hem moet kunnen monteren. Ikzelf als technisch onbenul kan dit niet. Ik had namelijk het Rohloff-versnellingssysteem gekocht omdat ik zelf zo'n technische onbenul ben en dus geen problemen wou met de toch altijd 'gevoelige' derailleurs en kettingspanners en cassettes etc.

Al bij al ben ik nog steeds tevreden over de Rohloff-naaf, maar zaligmakend is het dus ook niet.
Als ik het goed begrijp, zijn die problemen niet te wijten aan de naaf zelf.

1. Rekkende ketting : op een frame met excentrische trapas kan je op 5 minuutjes tijd je ketting terug opspannen. Op een frame met vertikale uitvalpatten wordt die "rek" opgevangen door de kettingspanner. Ik vermoed dat jouw frame horizontale uitvalpatten heeft zodat je het wiel naar achter kan schuiven. Als je dit niet op je eentje kan, dan lijkt het me dat Endorfin een ontwerp-foutje gemaakt heeft ...

2. Elke kabel die in een gaine (kabelhuls) zit, is gevoelig voor vuil. Ongeacht of er aan die kabel een rohloffnaaf of een XTR-derailleur hangt. Hier is regelmatig onderhoud dus nog steeds nodig.

Had je die ketting en kabels dan niet nagekeken (of laten nakijken) vooraleer je op reis vertrok ?
Magura
Mountainbiker
Location: 4x alu, 1x krakbon, 1x tita + dolf, 1x tita 29",1x Cust Tec SingleSpeed, 1x staal, 1x tita zand

Post by Magura »

Voor puntje 2 dat je aanhaalde heeft Thierry idd gelijk.
Een gewoon derailleursysteem heeft hier zeker ook last van. Zo moet ik wel om de paar maanden nieuw bekabeling en gaine steken #-o
kenny
Mountainbiker

Post by kenny »

Mijn vader had vorige week ook vergeten zijn ketting aan te spannen. Toen we2 km weg waren liep die plotseling af. Ik heb dan ter plaatse die ketting aangespanen. Met mene multi tool was dat geen probleem.
kenny
Mountainbiker

Post by kenny »

Thierry wrote: Als je dit niet op je eentje kan, dan lijkt het me dat Endorfin een ontwerp-foutje gemaakt heeft
Of je bent echt wel een technisch onbenul zoals je zelf zegt :lol:
Dickie
Mountainbiker

Post by Dickie »

Nieuwe bekabeling en gaine?Dacht dat bij Rohloff-systeem met een volledig gesloten systeem(van stuur tot Rolf)wordt gewerkt :-?
Dan zou dat toch véél langer moeten meegaan.
Rij nu zelf al meer dan een jaar (ca.4000 km) met zelfde "open" kabels op Sram en XT vooraan,nog niets van probs gehad.(hout vasthouden #-o )
Bengo
Mountainbiker

Post by Bengo »

Ahum, het wordt moeilijk om op al die voorgaande posts accuraat in te gaan.
First of all: ik bén inderdaad een technische onbenul, twee linkerhanden etc. En ik moet me dus bij zo goed als elk technisch probleempje aan de bike laten bijstaan door doe-het-zelvers of door een fietsenmaker. En in vergelijking met de meeste andere bikers tijdens die ook voor de fietsen zware Pyreneeëntocht, heeft mijn Rohloffversnellingssysteem me weinig last bezorgd, op de 2 aangehaalde punten na.

Hierbij wil ik toch opmerken dat het mijn fietsenmaker (en voorstander van het Rohloff-systeem) zélf is geweest die me vandaag nog heeft bevestigd dat - althans volgens hem - het Rohloffsysteem (en daarmee bedoel ik zowel de naaf als alles wat ermee verbonden is) bij de Idworx Mountainrohler béter functioneert dan bij de Endorfin, en wel om 2 redenen:
1) De Endorfin met Rohloffnaaf heeft schijfremmen, en dat impliceert de 'externe" schakelbox: een 'doosje' dat de versnellingen doet verdraaien (op basis van de gripshift aan het stuur) en dat is bevestigd aan de linkerkant van de achter(Rohloff)naaf. Deze externe schakelbox is blijkbaar aanzienlijk vuil-gevoeliger dan de 'interne schakelbox' (waarvan ik niet weet hoe ze werkt) waarvan de IDworx Mountainrohler is voorzien. Die Idworx heeft geen schijfremmen en blijkbaar houdt dat verband met de mogelijkheid tot een 'interne (Rohloff)schakelbox. In die 'interne schakelbox' zou er zo goed als nooit vuil dringen en het schakelen moeilijk maken. Dit zou dus een stuk duurzamer zijn dan het systeem met de externe schakelbox. Ik heb dit aanzienlijk verschil tussen beide Rohloff-systemen via de mail voorgelegd aan Rohloff-Duitsland zelf, maar zij wilden dit bevestigen noch ontkennen.

2) Bij àlle Rohloffschakelsystemen (dus zowel die met het externe schakeldoosje van de Endorfin als met het interne schakelsysteem zoals bij de IDworx) waarbij je géén kettingspanner nodig hebt (dat zijn de frames die er speciaal voor ontwikkeld zijn, met een bredere achtervork, enkel hardtails ook) wordt de ketting relatief snel uitgerokken en dient ze dus aangespannen te worden als je niet bij elke hobbel in het wegdek je ketting er weer wil opleggen. Alweer volgens mijn fietsenmaker is dit véél makkelijker bij de IDWorx (met zijn excentrische bottombracket) dan bij de Endorfin. Maar hoe en waarom, dat kan ik niet uitleggen. Misschien moet FietsenKoen hier maar eens zijn licht laten over schijnen...
Post Reply