MTB en (loslopende) honden

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Post Reply
Milan
Mountainbiker
Location: Trek 6500 hs 33 evo 2, Sportivo track bike & GT Ruckus dj

Post by Milan »

jullie zeggen allemaal vertraagen en afstappen maar als je afgestapt bent hoe graag je er dan weer weg?
die hond kan daar zo een half uur blijven staan hé

:( !!!
jerry's kid
Mountainbiker

Post by jerry's kid »

Heel rustig doorlopen en de hond niet aankijken. Zo gauw je niet snel beweegt, ben je voor de meeste honden niet echt interessant meer.
Mich
Mountainbiker

Post by Mich »

"Aanvaringen" met honden zijn wekelijkse kost. Langs het water heb ik zelden een hond MET leiband gezien. Snappen die baasjes niet dat veel honden aangetrokken worden door iemand op ne fiets??
Al verschillende honden zijn op me afgekomen. Ik blijf steeds doorfietsen. Baasje was er tot nu toe snel genoeg bij om de hond bij zich te roepen.
Er is veel discussie over wat je moet doen. Ik heb maar één goed middel dat werkt (hoop ik). Pepperspray in een GSM tasje aan m'n rugzakriem. Ja, inderdaad. Spijtig voor die honden, maar de baasjes moeten hun dier maar bijhouden. Heb ook een jaar een hond gehad. Ging nooit wandelen zonder band.
Zeg dus niet dat ik geen dierenliefhebber ben. Op dat moment is het aan mezelf denken of aan dat dier. Geef me toch maar mezelf. Hopelijk hoef ik het nooit te gebruiken (heb het busje toch al enkele malen in m'n handen gehad).

PS: pepperspray is een verboden wapen in Belgie. Verkrijgbaar in Duitsland of Frankrijk.
kiwi_x
Mountainbiker

honden

Post by kiwi_x »

heb ook al een paar honden gehad duitse dog en labrador.

ik heb ze gewoon een linker of rechter trap gegeven .
beter dat dan een beet of een val. :evil:
keybiker1
Mountainbiker

Post by keybiker1 »

Foxy wrote:PS: pepperspray is een verboden wapen in Belgie.
Ge zijt dus TROTSE eigenaar van verboden wapens #-o #-o [-X [-X
roy
Mountainbiker
Location: Duratec sonix cx3 s-ram X0,hope new mini raceface deus easton Xc-one and ec70 Reba WC

Post by roy »

Niet alle honden lopen achter fietsen aan.
het ligt aan hoe ze afgericht zijn.
Bij ons langs de oude spoorweg een loper gezien met hond.
En die hond keek ons niet aan hij liep vlak naast zijn baas.
Was zeer mooi om te zien.
fille
Mountainbiker

Post by fille »

nu meer dan een jaar geleden (heb dat toen wel ergens gepost) heb ik 2 groendalers achter mij gehad. ik had toen ook al de kennis om die honden te negeren en al de rest, maar als het er op aankwam ging ik slagend en roepend als nen echte sissy lopen. heb er enkele lelijke verwondingen en een klein trauma aan overgehouden
is toch moeilijk om in praktijk zo 'cool' te blijven zé.
zon bieperke heb ik ondertussen ook gekocht, maar niet alle honden reageren daarop - ofwel doet het ze niks, of lopen er veel dove honden rond in belgie.

de schrik zit er nog altijd dik in. elke keer ik ne grote hond tegen kom stopt mijn hart effe met kloppen en hoop ik dat ze mij gewoon voorbijlopen - tot hiertoe goeie tactiek
zal eens in therapie moeten gaan zeker :-?

die pepperspray lijkt me ook wat overdreven, evenals ne shotgun #-o
marge
Mountainbiker

Post by marge »

Als een hond naar je toe komt gesneld kun je twee dingen doen. Ofwel vlug wegfietsen maar dan moet je zeker zijn dat je de hond voorblijft want de hond is op dat ogenblik zeker dat hij je de baas kan. Want hij weet dat je bang bent.
Tweede oplossing. Toon de hond dat JIJ de baas bent. Maak je kwaad en benader hem zelf. De hond zal zich zelf in een benarde situatie bevinden en zich terugtrekken. een beetje te vergelijken met een hond die achter een kat aanloopt. De hond is de baas totdat de kat zich omdraait... De hond zal onmiddellijk zal aanval stopzetten.
Natuurlijk als je een echte vechthond er aankomt (ik zal geen rassen noemen, want de baasjes van zo'n rassen zullen toch zeggen dat het geen waar is) dan ben je gezien.
mtb-fltn
Mountainbiker

Post by mtb-fltn »

Ik zou de hond eerst gewoon negeren. En als da ni lukt zou ik me gereed maken om ze ne goeie klap te geven net voor ze springen (of ne stamp als ze voor uw been gaan). Als ge hard genoeg slaagt of stampt denk ik dat ze wel zullen afdruipen. Als ze toch op u afkomen als ge ze negeert moet ge wel iets doen.....
cimicke
Mountainbiker

Post by cimicke »

k heb het onlangs eens mogen meemaken. Zo'n duitse herder had me in t zicht, baas aan t roepen maar da beest luisterde natuurlijk niet, en al grommend en blaffend kwam t em mij tegemoet al lopend. Ik ben direct gestopt en klaargehouden om actie te ondernemen. T beest is me dan in volle vitesse voorbij gelopen. (gelukkig). Het beest had dan toch door dat het baasje aan het roepen was en is dan teruggekeerd. Nadat de eigenaar de hond aan de leiband had, ben ik doorgereden. Enfin ik kan het wel begrijpen dat ze hem loslaten in bossen en baantjes waarbij vrijwel geen volk passeert. Maar in mijn geval kon het slecht afgelopen zijn.

Het probleem ligt hem aan slecht afgerichte honden & hun baasjes. Een hond moet luisteren vanaf het eerste commando, maar de meeste eigenaars hebben dit nooit aangeleerd (aan hun hond :wink: ) en beseffen de risico's niet als hij dit niet doet. De meeste zijn eigenlijk niet geschikt om een hond te hebben.
Post Reply