En da's nu al zo'n 10 jaar bezig...
vertrouwen in de handelaar
Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Als je met een lefty een winkel binnenrijdt, voor wat shimano kabels en de werkplaats wordt heel stil...
Of de zaakhouder zegt dat ik een stuk van mijn vork mis en dan nog eens aandachtig kijkt hoe de constructie werkelijk in elkaar zit
Of je hebt een tubeless band die je met geen mogelijkheid opgepompt krijgt, omdat er een vouw in de bandrand zit, dus je een compressor nodig hebt en de zaakhouder €1 voor de lucht vraagt en niet snapt dat je zonder binnenband rijdt
Of dat je een torxbitje of sleutel zoekt of je die even mag lenen en hij beweert dat geen enkele fietsbout torx bevat en ik mijn wiel op de toonbank legt en dan kijk ahhh dat is torx, nee die heb ik niet
Dit zijn er 2 binnen een straal van 3km bij mijn huis, dus dit zijn niet mijn LBS-en.
Of de zaakhouder zegt dat ik een stuk van mijn vork mis en dan nog eens aandachtig kijkt hoe de constructie werkelijk in elkaar zit
Of je hebt een tubeless band die je met geen mogelijkheid opgepompt krijgt, omdat er een vouw in de bandrand zit, dus je een compressor nodig hebt en de zaakhouder €1 voor de lucht vraagt en niet snapt dat je zonder binnenband rijdt
Of dat je een torxbitje of sleutel zoekt of je die even mag lenen en hij beweert dat geen enkele fietsbout torx bevat en ik mijn wiel op de toonbank legt en dan kijk ahhh dat is torx, nee die heb ik niet
Dit zijn er 2 binnen een straal van 3km bij mijn huis, dus dit zijn niet mijn LBS-en.
- P°
- Mountainbiker
- Location: Trek Elite 9.8 '04-'05-'07-'09/Trek 8500/Cannondale Flash carbon 29'er/KTM 27,5"/Specialized Epic
@Flip FSR : Ik heb twee lefty's, niet de vorken,maar de handenFlip FSR wrote:Sinds ik mijn vertrouwen in de fietsenmaker verloren heb monteer/onderhoud ik al mijn fietsen zelf.
En da's nu al zo'n 10 jaar bezig...![]()
Het meest irritant vind ik n handelaar die goed doorrekent omdat je a) geen fiets van hem hebt b)een iets duurdere bike dan het instapmodel hebt en dus bijgevolg denkt dat de desbetreffende biker geld genoeg heeft...
Pas daarmee op, sommige mensen kunnen handig worden, maar als je niet super gedreven bent om alles te weten en te kunnen lukt het nooit...Flip FSR wrote:Door de jaren heen worden die lefty's automatisch righty'sP° wrote:@Flip FSR : Ik heb twee lefty's, niet de vorken,maar de handen![]()
![]()
Waar een wil is...
Ik ben op mijn 12 begonnen met zelf aan fietsen te werken en kon het al vrij snel goed en het gaat alleen maar van goed naar beter...(bij mij toch)(eerst eigen fietskes maken, dan fietskes van de vrienden maken, en dan fietsen van de buren maken...
Om nu even terug te komen op de LBS's ik heb vol vertrouwen in de mijne. Hij geeft je een wiel mee als jij je oud wiel pertotal hebt gereden tot dat hij je niew wiel heeft gespaakt. Hij heeft ook een jaartje gelden goede advies gegeven ivm de maat voor mijne pa zijn bike, dus niet het eerste het beste modeleke gegeven dat in de winkel stond
Probeer dat ook te doen, maar iets gelijk mijn voorvork blijf ik toch vanaf. Is iets te delicaat en ik ken er geen kl*** van. Dus is wrschl het verstandigste als ik hier af blijf.Flip FSR wrote:Sinds ik mijn vertrouwen in de fietsenmaker verloren heb monteer/onderhoud ik al mijn fietsen zelf.
En da's nu al zo'n 10 jaar bezig...![]()
Voor de rest doe ik (bijna) alles zelf. En als ik iets niet weet vraag ik altijd raad aan mijn fietsenboer (waar ik eigenlijk wel vertrouwen in heb) en hij neemt altijd rustig de tijd om uit te leggen hoe ik iets moet doen.
- frankex
- Mountainbiker
Bettes,
Wat je zegt klopt, ik geef er inderdaad niet om wat anderen van mijne velo vinden,maar zoals ik als zei is de aankoop van een fiets een
emotionele aankoop ; ik vind die specialized mooi en betaalbare kwaliteit . Dat zijn de redenen waarom ik die gekocht heb.
Dit heeft waarschijnlijk zijn oorsprong in het feit dat ik de prestaties
van Filip Meirhaeghe al vrij lang volg en hem veel op een specialized
heb zien rijden.
Natuurlijk heeft deze (of een andere) fiets een bepaalde uitstraling, maar
dat is NIET de reden waarvoor ik hem kocht. Bovendien is voor mij iemand die met een merkloze fiets rijdt evenveel waard als iemand die met een heel duur machien rijdt.
Het heeft lang geduurd vooraleer ik een nieuwe fiets gekocht heb.
Er zijn veel fietswinkels (en dus ook handelaars), beprekingen in vakbladen en ervaringen van collega mtb-ers de revue gepasseerd voor de beslissing gevallen is waar ik uiteindelijk ging kopen.
Maar uiteindelijk heb ik ZELF die beslissing genomen.
Als na verloop van tijd blijkt dat dit geen goeie was, dan moet ik dit niet op de fietsboer steken, maar op mijn eigen.
Wat je zegt klopt, ik geef er inderdaad niet om wat anderen van mijne velo vinden,maar zoals ik als zei is de aankoop van een fiets een
emotionele aankoop ; ik vind die specialized mooi en betaalbare kwaliteit . Dat zijn de redenen waarom ik die gekocht heb.
Dit heeft waarschijnlijk zijn oorsprong in het feit dat ik de prestaties
van Filip Meirhaeghe al vrij lang volg en hem veel op een specialized
heb zien rijden.
Natuurlijk heeft deze (of een andere) fiets een bepaalde uitstraling, maar
dat is NIET de reden waarvoor ik hem kocht. Bovendien is voor mij iemand die met een merkloze fiets rijdt evenveel waard als iemand die met een heel duur machien rijdt.
Het heeft lang geduurd vooraleer ik een nieuwe fiets gekocht heb.
Er zijn veel fietswinkels (en dus ook handelaars), beprekingen in vakbladen en ervaringen van collega mtb-ers de revue gepasseerd voor de beslissing gevallen is waar ik uiteindelijk ging kopen.
Maar uiteindelijk heb ik ZELF die beslissing genomen.
Als na verloop van tijd blijkt dat dit geen goeie was, dan moet ik dit niet op de fietsboer steken, maar op mijn eigen.
het hoe en waarom van nen fietsenmaker
Ik ga me niet uitlaten over jouw persoonlijke voorval met Rudy den Hondt, ik was er niet bij ...
Ik weet wel dat Rudy een zeer goede mechanieker is.
Ik heb liever een fietsenmaker die weet hoe mijn vork moet tunen of hoe hij dat irritante krakske opgelost krijgt, mijn fiets afsteld, ... en dit alles tegen een goede prijs en zeer goede service; danwel iemand die wel de laatste nieuwe modesnufjes volgt enof kent maar geen echte fietsenmaker is.
Er zijn dan volgens mij ook grote verschillen tussen goede fietsenwinkels en goede fietsenmakers. Den ene kent alle laatste modellen, snufjes, accescoires en kan deze als geen ander (al dan niet correct) aan de man brengen, maar je hebt ook mensen die hun sporen verdient hebben in het onderhouden/herstellen van de fietsen op zich. Er zijn (naar mijn ervaring) weinig fietsenzaken die beiden perfect combineren.
Ik weet wel dat Rudy een zeer goede mechanieker is.
Ik heb liever een fietsenmaker die weet hoe mijn vork moet tunen of hoe hij dat irritante krakske opgelost krijgt, mijn fiets afsteld, ... en dit alles tegen een goede prijs en zeer goede service; danwel iemand die wel de laatste nieuwe modesnufjes volgt enof kent maar geen echte fietsenmaker is.
Er zijn dan volgens mij ook grote verschillen tussen goede fietsenwinkels en goede fietsenmakers. Den ene kent alle laatste modellen, snufjes, accescoires en kan deze als geen ander (al dan niet correct) aan de man brengen, maar je hebt ook mensen die hun sporen verdient hebben in het onderhouden/herstellen van de fietsen op zich. Er zijn (naar mijn ervaring) weinig fietsenzaken die beiden perfect combineren.
Idd het is gewoon een kwestie van te weten wat je zeker kunt en wat niet, wat je niet zeker kan daar blijf je beter met je fikken vanaf.Flip FSR wrote:Tja, je moet natuurlijk voor jezelf uitmaken wat je wel en niet doet...flip wrote: maar iets gelijk mijn voorvork blijf ik toch vanaf. Is iets te delicaat en ik ken er geen kl*** van. Dus is wrschl het verstandigste als ik hier af blijf.
Maar goed nu terug on topic!!!