Ik ga me een Peugeot Partner of Citroën Berlingo aanschaffen, maar wil deze direkt als lichte vracht inschrijven. Dus achterzetels eruit en 1 grote laadvloer voor mijn bike. Ik koop dus direkt de bedrijfsvoertuig uitvoering.
Er zijn geruchten dat de regering dit gaat afschaffen voor particulieren. Is daar al iets meer over bekend ?
bikeauto als lichte vracht inschrijven
Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Ik weet er ook niet zoveel van maar voor zover ik weet kan je als particulier toch geen voordeel doen aan het kopen van een lichte vracht?
Het grootste voordeel van een lichte vracht zit in de btw aftrek, maar als particulier heb je geen btw verrekening.
Voor de personenbelasting kan je als particulier enkel je kosten bv. per km naar en van je werk rekenen. (dit heeft niets te maken met of uw auto al dan niet een lichte vracht is...)
Het grootste voordeel van een lichte vracht zit in de btw aftrek, maar als particulier heb je geen btw verrekening.
Voor de personenbelasting kan je als particulier enkel je kosten bv. per km naar en van je werk rekenen. (dit heeft niets te maken met of uw auto al dan niet een lichte vracht is...)
- P°
- Mountainbiker
- Location: Trek Elite 9.8 '04-'05-'07-'09/Trek 8500/Cannondale Flash carbon 29'er/KTM 27,5"/Specialized Epic
Niet mogelijk,enkel wanneer je een 'echte' lichte vracht Berlingo/Partner koopt (zijnde 2 zetels vooraan,laadstop en laadruimte zonder verankeringspunten voor zetels)Het camionetteke dus
.De wagen wordt immers gehomologeerd als ófwel personenwagen ófwel lichte vracht,maar niet de beide ! Ook wetgeving ivm de 'valse' lichte vrachtwagens (monovolumes en 4x4's met scheidingswand) zal vervallen vanaf januari 2006 volgens de laatste gegevens.Alhoewel Karel De Gucht nu ook rondrijdt met een Porsche Cayenne 'lichte vracht',dus mss verandert het nog 
- P°
- Mountainbiker
- Location: Trek Elite 9.8 '04-'05-'07-'09/Trek 8500/Cannondale Flash carbon 29'er/KTM 27,5"/Specialized Epic
Rij-en inschrijvingstaks !Heinz wrote:Ik weet er ook niet zoveel van maar voor zover ik weet kan je als particulier toch geen voordeel doen aan het kopen van een lichte vracht?
- fieldbiker
- Mountainbiker
Post by fieldbiker »
De rijtaks ligt gevoelig lager dan een personenwagen en er moet geen BIV betaald worden. Vergeet echter niet dat vanaf 4 april van dit jaar Minister van Mobiliteit Landuyt bepaald heeft dat een voertuig alleen als lichte vrachtwagen kan worden ingeschreven als de verplichte scheidingswand achter de tweede rij zetels volledig verticaal doorloopt van voet tot dak èn géén gaten of doorgangen naar de laadruimte vertoont. Het klassieke traliehek is dus volledig gedaan. De verticale wand mag eveneeens niet meer de hellingsgraad van de zetels volgen. Vanaf 1 jan 2006 zal de regeling nog verstrengen.P° wrote:Rij-en inschrijvingstaks !Heinz wrote:Ik weet er ook niet zoveel van maar voor zover ik weet kan je als particulier toch geen voordeel doen aan het kopen van een lichte vracht?
Fieldbiker
- Point7
- Mountainbiker
De voordelen zijn hier inderdaad al aangegeven. Het is voor mij gewoon interessant om een lichte vracht te kopen. Ik heb de achterste zetels toch niet nodig.
Ik ga dus een Partner/Berlingo lichte vracht kopen. En geen "omgebouwde" luxe model.
Deze kan men hopelijk nog altijd laten inschrijven als particulier ? BTW voordeel doe ik niet omdat ik geen zelfstandige ben, maar inschrijving en wegentax is wel goedkoper. (Wegentax iets van een 125€ ipv 330€)
Nadeel is wel. Jaarlijkse keuring (zelfs met nieuwe wagen) en wat telkens 60 € kost naar't schijnt
Maar het blijft nog steeds voordeliger als lichte vracht.
Ik ga dus een Partner/Berlingo lichte vracht kopen. En geen "omgebouwde" luxe model.
Deze kan men hopelijk nog altijd laten inschrijven als particulier ? BTW voordeel doe ik niet omdat ik geen zelfstandige ben, maar inschrijving en wegentax is wel goedkoper. (Wegentax iets van een 125€ ipv 330€)
Nadeel is wel. Jaarlijkse keuring (zelfs met nieuwe wagen) en wat telkens 60 € kost naar't schijnt
- fieldbiker
- Mountainbiker
Post by fieldbiker »
Zie topic hierboven. Dit waren een paar van de vereisten voor de verandering van 5 april 2005.woutvc wrote:Ik meende te horen dat een lichte vracht aan bepaalde vw moet voldoen.
- scheidingswand tussen laadruimte en voorste zetels
- achterbank + verankeringspunten gordels moeten ook weg.
maw, eens een lichte vracht is het onmogelijk om deze om te vormen naar een gewone persoonsauto.
Field