De anti-mountainbike bond

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
Joe Banana
Mountainbiker
Location: Cube reaction 2008, On One Scandal 29'r (in opbouw)

Post by Joe Banana »

Als ik deze topic lees komen er zo verschillende gedachengolven opborrelen dus, ook eens mijn zegje doen.

Er zijn hier inderdaad onregelmatigheden gebeurt maar de regels spreken (hoewel zeer onduidelijk) in het nadeel van Ken.
En zoals al blijkt het zal die stereotype rijke, dikke sigaarrokende bonzen van de bond worst wezen wat wij er van vinden.
Een paar honderd reacties zoals deze kunnen dit log fabriek van nen bond niet bewegen, ze zijn toch enkel geinteresseerd in wielrennen en veldrijden en absoluut niet in de MTB sport.
Het enige dat zou kunnen helpen is het initiatief nemen om een eigen Belgian Mountainbike Bond op te richten buiten de KWB en gaan voor erkenning bij de UCI (Mmm misschien iets voor een Poll!!). Dit betekend iedere dat MTBiker,ook de toppers zonder pardon de oude(rwetse) bond links moet laten liggen en overstappen naar de nieuwe. Maar ja, dit betekent ook oorlog......

Ken (Bulckie) toch proficiat met je overwinnig en zeer begrijpelijk dat je wat misnoegd bent maar wat ik nu ga zeggen is zeker niet persoonlijk bedoeld en geldt voor alle FUN klasse renners zoals jij, dit is gewoon hoe ik er over denk.
Als iemand zoals jij het MTB zeer au serieux neemt, zelfs zo hard traint dat je zelfs menig elite renners achter je laat, vind ik persoonlijk dat je niet in een FUN klasse thuishoort daar is volgens mij die categorie niet voor bedoeld...
De definitie van de FUN klasse is voor mij een categorie voor mensen niet de ambitie hebben om dagelijks uuuuren te trainen en ooit de top te bereiken, maar toch hun sport willen beoefenen in een gecontroleerde omgeving en toch het competitie gevoel wat willen behouden door deel te nemen aan een soort van regelmatigheidscriterium voor de eer.
Ook een categorie waar een kampioenschap totaal overbodig lijkt.
Maar wat ik hoor dat hier ook al geklapt wordt over prijzengeld??? Dus weeral iets dat den bond weer serieus uit de hand heeft doen lopen....
Dat hoeft toch nie.........voor mijn part krijgen de eerste drie nen bos bloemen en een gratis consumptiebonneke voor de cafetaria.

De enige echte FUN klasse blijkt voor mij nog steeds de Marathon@zoenk, dit is FUNFUNFUN klasse ten top en daar heb ge genen bond voor nodig....

Ik ben ook geen lid van den bond maar ik doe mijn sport ook puur voor de fun zonder ambities what so ever en zelfs moest ik zulke ambitie hebben, zou ik niet kiezen lid te worden van de KWB om de alombekende redenen maar ik zou dan ook verder van die bond de driekleur niet verlangen, de voldoening dat ik ze allemaal mijn poepie heb doen ruiken zou dan gewoon veel groter zijn 8) 8) en dan kunnen ze voor mijn part die trui steken waar de zon nooit schijnt.

Greetz,
Joe
catchup!
Mountainbiker

Post by catchup! »

Joe Banana wrote: Als iemand zoals jij het MTB zeer au serieux neemt, zelfs zo hard traint dat je zelfs menig elite renners achter je laat, vind ik persoonlijk dat je niet in een FUN klasse thuishoort daar is volgens mij die categorie niet voor bedoeld...
joe, d'er zijn weinig bikers die zoveel FUN beleven aan hun sport als Ken. En er is, vermoed ik, geen enkele renner van zijn niveau die ZO WEINIG traint als Ken!
Er zijn honderden 'fun' rijders die het biken veel meer AU SERIEUX nemen als Ken!

Ken heeft jaaaren nauwelijks op de bike gezeten (haalt hij ook zelf aan) en is dit (en vorig) jaar terug meer (kunnen) beginnen rijden, met betere conditie en resultaten als logisch gevolg.
Iedereen probeert eerst via de funklasse, logisch toch? (wie gaat nu zo'n peperdure licentie kopen als je zelf nog niet weet hoe de vork in de steel zit, en als je vooral plezier beleeft aan marathons waar je geen licentie voor nodig hebt) en Ken heeft dan nog (onder meer als junior) veel ervaring als competitierenner.

Iemand die een paar jaar potten breekt in de funklasse, en vervolgens overstapt naar de elite, zo lopen er velen rond. Dat betekent dan plots: sponsoring + verplichtingen (!! je MOET wedstrijden rijden, elk weekend) + veeeel trainingsarbeid (druk p de schouders). Waar is dan nog de FUN?

Is het gepermitteerd dat iemand, ook al heeft hij het talent van Ken, al dat gedoe aan zich laat voorbij gaan, en kiest voor het biken WAAR en WANNEER hij dat zelf wilt?

Want zo lopen er nog veel meer rond, alleen kunnen die niet zo rap fietsen als bulkie.

Tja, dat betekent dan misschien dat Ken ook niet het recht heeft om de eerste prijs van een bond te krijgen. Maar de Bond gaat mijns insziens zwaar over de schreef om dagvergunningen te verkopen, die achteraf geen sikkepit waard blijken te zijn.

steven
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

Het ligt in de lijn der verwachtingen dat je binnenkort in de UCI marathons ook een licentie nodig hebt, of anders in een FUN klasse terecht komt.
Waarom iemand in de FUN klasse prijzengeld krijgt , is mij ook onduidelijk, after all, ze doen het voor de FUN, niet (pun intended ! )

In de praktijk is die FUN klasse naast de pure FUN bikers, ook het toevluchtsoord voor renners die niet willen, kunnen of durven aantreden in de FULL-licentieklassen.

Dat de Bond deze klasse in ere wil houden is normaal, als je bedenkt wat ze eraan verdienen. En toegegeven, voor velen is het een ideale manier om kennis te maken met de competitiesport.
flip
Mountainbiker

Post by flip »

A d r i wrote:Het ligt in de lijn der verwachtingen dat je binnenkort in de UCI marathons ook een licentie nodig hebt, of anders in een FUN klasse terecht komt.
Waarom iemand in de FUN klasse prijzengeld krijgt , is mij ook onduidelijk, after all, ze doen het voor de FUN, niet (pun intended ! )

In de praktijk is die FUN klasse naast de pure FUN bikers, ook het toevluchtsoord voor renners die niet willen, kunnen of durven aantreden in de FULL-licentieklassen.

Dat de Bond deze klasse in ere wil houden is normaal, als je bedenkt wat ze eraan verdienen. En toegegeven, voor velen is het een ideale manier om kennis te maken met de competitiesport.

Over die kennismaking heb je een punt, maar wat kan je als amateurbikerke gaan doen in een "FUN"-klasse als er evenzeer mannen tussenzitten die zoals je zegt niet willen/kunnen/durven aantreden in de eliteklasse??

Moesten alle mannen die meerijden van hetzelfde niveau zijn, zou er toch veel meer fun voor iedereen te beleven vallen, maar ja waar trek je dan de grens tussen die is te goed om mee te rijden en die mag wel?? Da's natuurlijk de vraag.

Mss moeten de geldprijzen er uitgehaald worden, want volgens mij zijn er een pak die niet meekunnen met de grote jongens die dan denken van dan gaan we maar de held uithangen in de FUN-klasse en dan graaien we nog eens geldprijzen mee ook. Als er dan niks meer mee te winnen valt en iedereen rijdt voor de sportiviteit zullen sommigen mss minder geneigd zijn om een niveau lager gaan te rijden, met mannen die dan dik moeten afdokken om hun prijzengeld te betalen.
catchup!
Mountainbiker

Post by catchup! »

ik stel voor dat ge eens opzoekt hoeveel geldprijzen Ken dit jaar heeft weggekaapt in de funwedstrijden. Gewoon efkes opzoeken welke ereplaatsen hij dit en vorig jaar heeft gehaald.

Tip: zoek niet in de fun-wedstrijden, maar bij de ardeense marathons, waar, zoals wij allemaal weten, massa's poen te pakken valt :roll:

Is het ooit al eens bij jullie opgekomen dat Ken niet meer verlangt dan een dagske fijn fietsen? En liefst zo rap mogelijk, gelijk wij allemaal wel eens doen ALS WE GOEI BENEN HEBBEN?

Ken heeft al die commotie niet gevraagd zenne. Nu nog wat verwijten en insinuaties naar z'n hoofd slingeren, dat ruikt eerlijk gezegd naar afgunst.
catchup!
Mountainbiker

Post by catchup! »

trouwens, ik ken verschillende gevallen van bikers die één a twee jaar goed presteren (hetzij op marathons/chrono's of open funwedstrijden) en die het jaar daarop eens proberen bij de elite.

Dat overstappen naar de elite vraagt veel energie en geld. Er komt veel geloop bij, papierwerk, veel centen, best ook sponsoring met de nodige zever en mentale druk.
Het is voor iemand die niet meer verlangt dan wat onstpanning en een hobby, veel en veel te druk. Het xc-wereldje barst bovendien van de wannabies, strebers en uitslovers. Heel wat renners liggen met elkaar overhoop, haantjesgedrag en afgunst weet ge wel.

De funklasse is eigenlijk geen klasse. Het zijn gewoon alle renners die dat elite-gedoe er niet voor over hebben. Die liefst gewoon doen waar ze zin in hebben.

Ik ken geen enkel geval van een eliterenner die zich laat afzakken en potten gaat breken bij de recreanten. Waarom zouden ze? Voor de centen (o ironie, dat denkt nog niet de kosten van één rit met de auto)

Voor mij is bulkie het toonbeeld van de recreatieve biker. Ik zie hem eerlijk gezegd niet aarden in één of ander elite-ploegje. Nu nog moet ik eraan wennen sinds hij terug gesponsord wordt. Enfin, het voordeel is dat hij nu eindelijk eens nieuwe kledij heeft, want dat kona-broekse werd stilaan toch ECHT antiek zenne. (en die materiaalpech, da's ook typisch ken, rijden tot het ineens OEI kapot is. tiens hoe zou dat nu komen? Doorgeremde velgen, tot op de draad versleten banden (en broekskes), aankomen met een paar spaken minder, that's bulkie) En die nieuwe fietsen dat werd ook tijd. Ge kunt een titanium fietske niet BLIJVEN aan elkaar lassen telkens het uit elkaar gedaverd wordt he ;-)
Iegienie
Mountainbiker

Post by Iegienie »

tis niet voor niks he dat bulckie tweedes was in de funfunfun van de marathon@zoenk, en zondag in anderlues was het funfunfun bij de marathon-afterbike... lol.
Joe Banana
Mountainbiker

Post by Joe Banana »

Cathcup,

Ik heb hier blijkbaar een verkeerde impuls gegeven aan deze discussie en ik heb dit zeer zeker zo niet bedoeld, ik wil Ken zijn bike-plezier zeker niet wegnemen en van mij mag hij ,net zoals iedereen rijden, WAAR en WANNEER hij dat zelf wil.
Ik had het al vermeld hier dit is geen persoonlijke aanval naar Ken toe, ik bewonder zijn prestatie en zijn talent, als je kan wat Ken heeft gedaan zonder training, chapeau, dan kan je inderdaad met de fiets rijden.

Het feit dat er in een elite-klasse zoveel stress bij komt kijken ligt ook niet aan de klucht KWB maar enkel aan de mountainbike-teams die misschien wat hoge eisen stellen van hun renners en dat de renners met talent misschien wat veel verlangen van in't begin.

Ik ben er van overtuigd dat ge als lid van een klein clubke en enkel met eigen middelen ook een Full licence kan nemen en kan deelnemen aan elite of masters wedstrijden zonder al die stress en MOETMOETMOET toestanden. En ja, MTB is een dure hobby en niet alleen voor competitie rijders maar dat weet je als je eraan begint.
Joe Banana
Mountainbiker

Post by Joe Banana »

[quote="catchup!"]Voor mij is bulkie het toonbeeld van de recreatieve biker. Ik zie hem eerlijk gezegd niet aarden in één of ander elite-ploegje. Nu nog moet ik eraan wennen sinds hij terug gesponsord wordt.

Volgens mij klopt er hier een en ander niet meer #-o

Toch nog even zeggen dat ik nu nog meer van mening ben dat dit nooit de bedoeling kan geweest zijn van de FUN-klasse
flip
Mountainbiker

Post by flip »

Joe Banana wrote:
catchup! wrote:Voor mij is bulkie het toonbeeld van de recreatieve biker. Ik zie hem eerlijk gezegd niet aarden in één of ander elite-ploegje. Nu nog moet ik eraan wennen sinds hij terug gesponsord wordt.
Volgens mij klopt er hier een en ander niet meer #-o

Toch nog even zeggen dat ik nu nog meer van mening ben dat dit nooit de bedoeling kan geweest zijn van de FUN-klasse
Hoe klopt hier een en ander niet??? Allé nu welke recreatieve biker wordt er nu niet gesponsord #-o #-o #-o ???

Let op: ik wil wel geen afbreuk doen aan de prestatie die Ken geleverd heeft het is en blijft een sterke prestatie, maar voor mij is iemand die gesponsord wordt geen zuiver recreative biker meer.
Post Reply