Juiste positie schoenplaatjes

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Post Reply
thanssens
Mountainbiker

Juiste positie schoenplaatjes

Post by thanssens »

Hallo

Kan er mij iemand zeggen hoe ik de juiste positie van de schoenplaatjes bepaal?

Alvast dank
Tim
Point7
Mountainbiker

Post by Point7 »

u laten meten in een meetcentrum of zelf proberen en bijstellen.

Ik heb mij niet laten meten en in't begin moest ik wel dikwijls wat bijstellen totdat ik een positie had gevonden die niet wringt bij lange ritten. Nu rij ik gewoon comfortabel met mijn klikpedalen. Nergens pijn ofzo.
cimicke
Mountainbiker

Post by cimicke »

ikzelf ben ook nog altijd aan t zoeken hoe ik ze moet afstellen.

Ik heb ze dn eerste keer slecht afgesteld. K had men voeten recht gefixeerd, maar blijkbaar staan mn hielen ietsje naar binnen. Hierdoor heb ik een peesontsteking/overbelasting gekregen op de knieën. Gisteren nog eens gaan rijden met die schoenen en t is nog niet optimaal. Knieën hebben er terug last van.

Ik had petans eerst goed gekeken hoe ik mijn voeten zette zonder die SPD schoenen en die stand ingesteld op mn schoenplaatjes, maar t moet precies nog verkeerd zijn. binnenkort nog eens te goed controleren.

Enfin als ge denkt ze goed afgesteld te hebben, rij er eerst ne korte afstand mee om te controleren of ge gene last krijgt. Vooral de dag erna...
B.insane
Mountainbiker

Post by B.insane »

Heb mij ook nieuwe schoenen aangeschaft maarnu krijg ik na een km of 40 last van slapende tenen.
Iemand een idee om dit te voorkomen?
The Cisse
Mountainbiker

Post by The Cisse »

een trukje dat ik heb geleerd van oude wedstrijdrenner

- clipjes op de schoen plaatsen maar nog redelijk los laten zodat je ze nog gemakkelijk kunt bewegen
- dan 1 minuutje of meer op de rollen fietsen tot je de goede positie vind
- dan door iemand de schoenen laten vasthouden terwijl je de schoenen lost en uitdoet ,(schoenen nog steeds in pedalen)
- dan kunt ge met een alcoolstif of vettig potlood de clipjes afmarkeren op de schoen (gewoon pedaal omdraaien)
- schoenen van de pedalen halen en clipjes vastzetten

werkt altijd bij mij
Gertus
Mountainbiker

Post by Gertus »

op gewone pedalen rijden en dan voetstand nagaan. Deze voetstand ook bij klikkers gebruiken. (tes natuurlijk niet zo een nauwkeurige methode maar helpt wel)
MTBker Goby
Mountainbiker
Location: Thompson Pro TEAM: XT,Ritchey WCS, XTR V-brakes,MAVIC X221

Post by MTBker Goby »

Gewoon een beetje testen...

Ze hebbe mij gezecht hoe meer je de plaatjes naar achterzet hoe meer kracht maar je moet gewoon een evenwicht zoeken dat je comfortabel kunt rijden alleej veel sucses ermee eh :-D :wink:

grtzzzz
Post Reply