misschien eens een deftige titel aan topic toekennen?
"Confrontatie biker - paard"?
"Confrontatie biker - paard"
Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Nogal een rare situatie... Vroeger dikwijls genoeg met men zus meegereden, ik volgde dan met de fiets. Die beesjes hebben voor de raarste dingen schrik
(bv. ne vuilzak in de boskes of een wapperend stuk plastiek).
En als die schrik krijgen moogt ge die nog zoveel commando's geven die reageert toch nie.
Van dat expres achteruit rijden om u te raken is wel ver gezocht, das één van de dingen da een paard nu doet als die schrik krijgt, achteruit lopen.
Deze week nog ne ruiter tegengekomen, net voor een bocht tijdig opgemerkt waar ik normaal vlot doorrijd, rustig voorbijgereden en ne merci gekregen...
Maar goed verzorgen iig
(bv. ne vuilzak in de boskes of een wapperend stuk plastiek).
En als die schrik krijgen moogt ge die nog zoveel commando's geven die reageert toch nie.
Van dat expres achteruit rijden om u te raken is wel ver gezocht, das één van de dingen da een paard nu doet als die schrik krijgt, achteruit lopen.
Deze week nog ne ruiter tegengekomen, net voor een bocht tijdig opgemerkt waar ik normaal vlot doorrijd, rustig voorbijgereden en ne merci gekregen...
Maar goed verzorgen iig
Da geloofd ge nu toch zelf niet? ik rij zelf al 6 jaar paard (western) en rij ook veel buiten. Bij jonge paarden komt da veel voor dat ze hun achterste naar voorbijgangers draaien. Da heeft nu echt niks met de ruiter te maken! En omdat je dat nu met 3 ruiters hebt meegemaakt wilt da ook ni zegge dat je dat op "de ruiters" int algemeen moet steken e! De andere ruiters die wel vriendelijk zijn moet je er niet bij betrekken!Spyder wrote:heb vroeger ook met paarden gereden en 'k zal u dit zeggen , da wa ze deden dat da paart zen achterste meer naar uwe kant komt is een maneuver voor dressuur , maw de ruiter zelf beval dit aan het paard om u te kloten !
paard kon er op zich nix aan doen
wel laf !!
as'k et was zou'k die paarden hennig verschoten hebben maw een tak om de ruiters te kloten !
Idd, tenslotte moet je er ook rekening mee houden dat als een paard op hol slaat, jij de gevolgen wel eens zou kunnen dragen. Dan zal er weer niemand van iets weten.Bikerke wrote:Da geloofd ge nu toch zelf niet? ik rij zelf al 6 jaar paard (western) en rij ook veel buiten. Bij jonge paarden komt da veel voor dat ze hun achterste naar voorbijgangers draaien. Da heeft nu echt niks met de ruiter te maken! En omdat je dat nu met 3 ruiters hebt meegemaakt wilt da ook ni zegge dat je dat op "de ruiters" int algemeen moet steken e! De andere ruiters die wel vriendelijk zijn moet je er niet bij betrekken!
- Rikske
- Mountainbiker
- Location: Merida Mission Carbon Team, Reba Team, full XT //// Merida Matts Speed LX gold edition
A d r i schreef:
Als je de lijn doortrekt moet je bij mensen met honden ook aan de kant gaan staan en wachten hé, iedereen gelijk voor de wet. Wat is het nu ?
Persoonlijk denk ik dat we met wederzijds respect al heel ver zullen komen, wederzijds wil natuurlijk wel zeggen dat dit van beide kanten moet komen hé, niet alleen van de Mtbiker. En als ik dit hier lees, denk ik wel dat Jerry650 het nodige respect getoond heeft, en dat hem dus niets kan verweten worden in die situatie.
Nu ben ik toch een beetje in de war, het lijkt alsof je met twee maten en gewichten werkt A d r i. Bij een gelijkaardige topic maar dan over honden doe je onderstaande uitspraak.rockfire zegt het het best, respect voor ruiters en vice versa.
respect voor ruiters betoon je door te stoppen en te wachten tot ze voorbij zijn. Je zult zien , ze zijn dan een stuk vriendelijker !
Ik begrijp wel dat het hier vooral ging over loslopende honden, maar uiteindelijk gaat het hier ook over overlast van dieren, ik vind dat als je met een paard op de openbare weg komt, je maar instaat moet zijn om dat in normale omstandigheden onder controle te houden, en ik denk wel dat een passerende fietser een redelijk normale omstandigheid is, niet ?Ik heb niks tegen honden, maar ze moeten me gerust laten.
Eigenlijk zijn het de baasjes die schuld hebben, want een hond hoort aan de leiband.
Bij de minste problemen roep ik er de politie bij en kunnen ze dokken.
Als je de lijn doortrekt moet je bij mensen met honden ook aan de kant gaan staan en wachten hé, iedereen gelijk voor de wet. Wat is het nu ?
Persoonlijk denk ik dat we met wederzijds respect al heel ver zullen komen, wederzijds wil natuurlijk wel zeggen dat dit van beide kanten moet komen hé, niet alleen van de Mtbiker. En als ik dit hier lees, denk ik wel dat Jerry650 het nodige respect getoond heeft, en dat hem dus niets kan verweten worden in die situatie.
- MTBker Goby
- Mountainbiker
- Location: Thompson Pro TEAM: XT,Ritchey WCS, XTR V-brakes,MAVIC X221
..
Post by MTBker Goby »
amai nogal een ferme wonde voor een staart...
Njah ik denk da het van ruiter tot ruiter afhangt er zulle zeker en vast ook vriendelijke ruiters bestaan en natuurlijk ook onvriendelijke...
Maar is wel ni fijn als je zo een mountainbike dagje zo moet eindigen...
grtzzz
Njah ik denk da het van ruiter tot ruiter afhangt er zulle zeker en vast ook vriendelijke ruiters bestaan en natuurlijk ook onvriendelijke...
Maar is wel ni fijn als je zo een mountainbike dagje zo moet eindigen...
grtzzz
- A d r i
- Mountainbiker
@Rikske : als honden loslopen zijn de baasjes in de fout.
Als een hond mij aanvalt, mag ik me naar goeddunken verdedigen. Baasje draait op voor de rekening.
bij paarden is de situatie anders, de (huur)baasjes zitten erop.
Daarbij is elke situatie anders. Je kan aan een paard best zien of het angst heeft of niet, oogkontakt met het paard zogezegd. Maar stoppen lijkt me in alle gevallen het zekerste.
het enige wat nummer 650 hier nog had kunnen en moeten doen, is effectief stoppen en de paarden doorlaten
Als een hond mij aanvalt, mag ik me naar goeddunken verdedigen. Baasje draait op voor de rekening.
bij paarden is de situatie anders, de (huur)baasjes zitten erop.
Daarbij is elke situatie anders. Je kan aan een paard best zien of het angst heeft of niet, oogkontakt met het paard zogezegd. Maar stoppen lijkt me in alle gevallen het zekerste.
het enige wat nummer 650 hier nog had kunnen en moeten doen, is effectief stoppen en de paarden doorlaten
- DoctorEvil
- Mountainbiker
Post by DoctorEvil »
Wat doe je best als je een paard en ruiter wil inhalen, en de ruiter weet niet dat jij achter hen rijdt? (heeft meestal geen achteruitkijkspiegel op zijn paard staan hé
)