wat is het gewicht van julie fietsen ?

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Wallie
Mountainbiker

Post by Wallie »

Ik ga geen water op het vuur gooien maar heb wel een vraag. Is het opgegeven gewicht effectief met een weegschaal gewogen, of is het een schatting, of is het gewicht vermeld door de constructeur gewoon overgenomen ? Op de mountainbike.be-dag in Bocholt hebben we namelijk onze fietsen ook een keer gewogen. Bijna iedere biker schatte zijn fiets serieus lichter in. Het getal op de weegschaal deed menig biker de wenkbrauwen fronsen. Zo weet ik uit ervaring hoe moeilijk het is om bv. een full-suspension van maat 18''-19'' rijklaar onder de 11 kg te krijgen. Zoals iemand ooit zei :"Eerst zien op de weegschaal en dan geloven."
DDM
Mountainbiker

Post by DDM »

Ben sinds het begin van de lente (wacht op de zomer) het gewicht van mijn fiets afgevallen (10kg140 de fiets gewogen op de MTBdag). Vraag me af of de 50gr. winst van de WCS-Ritchey-stuur ook zo te voelen zal zijn. (Behalve in de portemonnaie dan). Maar het is echt ook de fun dat we zoeken in het op en top onderhouden en weight watchen van onze fiets. Ook dat is toch een toffe sport. En hiert vind je onrechtstreeks toch toffe (niet altijd super dure) tips om net dat grammetje teveel eraf te halen.
Robin v Berkel
Mountainbiker

Post by Robin v Berkel »

Wallie wrote:Ik ga geen water op het vuur gooien maar heb wel een vraag. Is het opgegeven gewicht effectief met een weegschaal gewogen, of is het een schatting, of is het gewicht vermeld door de constructeur gewoon overgenomen ? Op de mountainbike.be-dag in Bocholt hebben we namelijk onze fietsen ook een keer gewogen. Bijna iedere biker schatte zijn fiets serieus lichter in. Het getal op de weegschaal deed menig biker de wenkbrauwen fronsen. Zo weet ik uit ervaring hoe moeilijk het is om bv. een full-suspension van maat 18''-19'' rijklaar onder de 11 kg te krijgen. Zoals iemand ooit zei :"Eerst zien op de weegschaal en dan geloven."
ga dan maar eens naar weight weenies daar staan full van onder 10kg en zie je dat het niet zo moelik is en 50% van spul wat er op zit heb ik zelf gewogen met weegschaal en ander spull heb ik de info van here van daan http://weightweenies.starbike.com/listings.php

link naar light fulls http://www.light-bikes.com/BikeGallery/ ... sp?catid=2
tarzan2
Mountainbiker

Post by tarzan2 »

Wallie wrote:Ik ga geen water op het vuur gooien maar heb wel een vraag. Is het opgegeven gewicht effectief met een weegschaal gewogen, of is het een schatting, of is het gewicht vermeld door de constructeur gewoon overgenomen ? Op de mountainbike.be-dag in Bocholt hebben we namelijk onze fietsen ook een keer gewogen. Bijna iedere biker schatte zijn fiets serieus lichter in. Het getal op de weegschaal deed menig biker de wenkbrauwen fronsen. Zo weet ik uit ervaring hoe moeilijk het is om bv. een full-suspension van maat 18''-19'' rijklaar onder de 11 kg te krijgen. Zoals iemand ooit zei :"Eerst zien op de weegschaal en dan geloven."
als je een echte weight weenie bent, heb je ook een mooie verzameling weegschalen eh :wink:
Nu ff serieus, persoonlijk ben ik momenteel ook een lichte fully aan het opbouwen en ik kan je verzekeren dat het moeilijk is om de combinatie van duurzaamheid, licht en liefst niet te duur te verkrijgen. Aangezien ik student ben, zoek ik dan ook voornamelijk naar 2ehandsspullen en ik hoop met mijn fully in maat xl rond de 9kg 500 uit te komen. Het heeft dan ook wel ff geduurd om het geld en de spullen bij elkaar te krijgen maar binnen een maand hoop ik mijn bike af te hebben.

greetz
jonathan
Mountainbiker
Location: giant xtc composite reba wc sram X.O xt crossmax st wcs slr cannondale svc 700

Post by jonathan »

ik heb nu een nieuwe bike gekocht , een radon zr litening
heb al reeds achterste tandwielen vervangen door xt en wielen door de shimano wh-m 765 met xtr schijven look 4*4pedalen erop
is nu full xt op shifters na die zijn lx
en gewicht is een 12.2 kg nu in maat 20 wel gewogen op personen weegschaal (vast gehouden en dan verschil genomen met en zonder fiets)
Robin v Berkel
Mountainbiker

Post by Robin v Berkel »

ik heb weer iets er af gehaal eerst 11.596 nu 11.366 kg
http://www.light-bikes.com/bikegallery/ ... asp?id=663

als goed is heb ik dezen week een Rock shock SID WC 1250 Gr + -
Last edited by Robin v Berkel on Thu 01 Sep 2005 16:42, edited 1 time in total.
Byorka
Mountainbiker

Post by Byorka »

Ik heb maar één fiets, is dat erg
kogaboy
Mountainbiker

Post by kogaboy »

de mijnen ook is gewogen zoals hij nu staat komt hij op 10.2 kg
ni slecht denk ik 8)
keybiker1
Mountainbiker

Post by keybiker1 »

Byorka wrote:Ik heb maar één fiets, is dat erg
zolang het tellerke juist is ingesteld: NEE :wink:
The S-man
Mountainbiker

Post by The S-man »

Ik heb een Epic overgekocht van de Flippen himself en da spel weegt race ready 10,450kg. Bij mij staan er andere pedalen op en dat brengt het gewicht op 10,695kg.
Post Reply