Ischgl Ironbike on the 6 August 2005.

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
Beny
Mountainbiker

Post by Beny »

Biestie1 wrote:Bovendien had ook mijn bike er weinig zin in : een ware symphonie van gekraak, gepiep en gesjierp !
hey biestie,
had ge ni beter uwe specialized meegenomen :wink:

tja, in dat weer en met de pijn in de knie hebt ge een wijze beslissing genomen
hopelijk de rest van de week beter, in alle opzichten
en rij dan maar ne goeie eigerbike volgend weekend
jo
Mountainbiker

Post by jo »

ook geweest , en het weer was niet al te goed , regen , koud , wolken hangen in de bergen enz...
Donderdag hebben we niet echt veel kunnen doen , beetje in het centrum gelopen , sauna'ke gepakt enz...
Vrijdag was het dan weer een super dag , staal blauwe hemel en warm weer .Den Biesmans ook tegen gekomen en hij vertrok juist voor een ritteke . We hebben dan maar onze vlos uit onze auto gehaalt om ook ritteke te maken , We hebben route 16 gedaan en da is ongeveer 15km klimmen naar 2260 meter , daar in een berghut een spagetti gegeten en dan terug naar Ischgl .
Daarna zijn we onze nummer gaan halen en hebben we nog andere belgen tegengekomen . Er was om 18h een criterium in het centrum van Ischgl met al de toppers ( Roul , Bart waren er ook ) , er waren 2 groepen en daarvan gingen de eerste 4 naar de superfinale . man da was beestig , rondjes van nog geen 2 minnuten . aja den Bart had da gewonnen .
Dan de dag van de marathon . Ik trek de gordijnen weg en wa zie ik , regen regen regen , doeme toch . Maar een 15min vor de start was het gedaan met regenen en het heeft niet meer geregend tijdens de marathon .
De eerste klim was zwaar , ik kreeg mijn hardslag niet omlaag ( altijd tussen 170 - 184 slagen ) , boven op de eerste klim was het berekoud , tenen en vingers waren bevroren , vestje aangedaan en dan maar afdalen . in het dal was er veel tegenwind . De 2de lage klim was klote , tegenwind en ik ging maar tegen 4 a 5 kmh naar boven soms ging het naar 7kmh op minder steiele stukken . Dan nog een wandelstuk tot aan een bevoorrading en daar waren we zo goed als boven om dan terug af te dalen , in die afdaling was er nog een klein knikske da redelijk zeer deed .
De marathon op zig is niet technis , afdalingen zijn zeer goed te doen , toch nog redelijk veel asvalt . De uitzichten zijn dan weer wel zeer mooie .

Mijn tijd was 5h49 en dat op een 85ste plaats van de 185 die het hebben uitgereden .
Iglo
Mountainbiker

Post by Iglo »

jo wrote:
Mijn tijd was 5h49 en dat op een 85ste plaats van de 185 die het hebben uitgereden .
Proficiat ! Mooie prestatie
Peter IV
Mountainbiker

Post by Peter IV »

Amai, en zo weinig finishers! of is dat normaal ginds?
jheymans
Mountainbiker

Post by jheymans »

Ik ben zaterdagochtend ook met veel tegenzin naar het ontbijt gegaan. Indien het niet opgehouden had met regenen, waren er zeker bikers zwaar onderkoeld geweest. De organisatoren zouden waarschijnlijk de lange afstand moeten afgelast hebben. Zondag heeft tot op 1.800 m gesneeuwd! We hebben dus echt geluk gehad met het weer op de wedstrijddag.
De Ironbike is een pure fysieke marathon met een laag technisch gehalte.
Na 6 deelnames aan de Cristalp (besttijd 7h59 min) is dit een zware marathon maar wel eentje waarvan je sneller recupereert dan de veldslag tussen Verbier en Grimentz.
Uitgezonderd de modderstrook t.h.v. Zeblasjoch heb overal naar boven kunnen fietsen, maar het was dikwijls op de limiet en op het puntje van mijn zadel...
Als oud Belgske tussen de profs en de inheemse berggeiten heb toch nog een 30-ste plaats overall en 7-de master in 4h38 min kunnen behalen. Mits een betere parcourskennis en een specifieke voorbereiding zit er nog een kwartiertje tijdswinst in. Maar dat zal ik dan volgend jaar moeten trachten te bewijzen...
jo
Mountainbiker

Post by jo »

Peter IV wrote:Amai, en zo weinig finishers! of is dat normaal ginds?
da zal van het weer zijn denk ik , twas nie warm he .
verleden jaar waren het er toch meer dacht ik .
Biestie1
Mountainbiker

Post by Biestie1 »

In ne marathon waar ge onderweg zelf nog moogt kiezen welke afstand ge doet, is het uiteraard verleidelijk om af te draaien als het nie zo goed gaat he.

BTW, mijn week Ischgl zit erop, morgen naar Grindelwald in die Schweiz !
Het weer is hier helemaal niet schitterend geweest, veel te koud, bewolkt, veel wind. Gisteren nog serieus door de sneeuw moeten klefferen met mijne bike. Wie hier ooit komt : zeker de Fimberpas-trail eens doen !!!
Iglo
Mountainbiker

Post by Iglo »

Biestie1 wrote:In ne marathon waar ge onderweg zelf nog moogt kiezen welke afstand ge doet, is het uiteraard verleidelijk om af te draaien als het nie zo goed gaat he.

BTW, mijn week Ischgl zit erop, morgen naar Grindelwald in die Schweiz !
Het weer is hier helemaal niet schitterend geweest, veel te koud, bewolkt, veel wind. Gisteren nog serieus door de sneeuw moeten klefferen met mijne bike. Wie hier ooit komt : zeker de Fimberpas-trail eens doen !!!
Spijtig te horen dat je daar zo'n z...weer had. Toen wij er waren was het niet echt - vast - mooi, maar het was nog te doen. Betreft die Fimberpas-trail; bedoel je waarschijnlijk de trail met tournr 32 die via
de Heidelberger Hütte de Fimbapass oploopt. Heb je die kunnen omhoog rijden? Respect .... amai.

Volgend jaar voor mij weer van da.....

Greetz
Tr@ndy
Mountainbiker

Post by Tr@ndy »

Ben ook daar geweest. Er waren inderdaad zeer weinig finishers op de lange afstand. Het slechte weer (koud, wind, en gelukkig geen regen tijdens de wedstrijd zelf) heeft ervoor gezorgd dat zeer velen hebben opgegeven of hebben gekozen voor de kortere afstanden.

Omwille van de regen heeft de organisatie de bangelijke en zeer technische signle-track van zo'n 6km eruit gelaten. Een wijze beslissing denk ik. Als ge normaal bovenkomt bij de skiliften aan de Palinkopf, dan is het normaal nog een stukske hogerop en dan ZEEER technische dan, maar dit hebben we dus niet gedaan.

In vergelijking met de Cristalp is dit een marathon die ge vooral op kracht moet uitrijden. Met de kleinste versnelling is het nog altijd stoempe om boven te geraken, zeker dat laatste stuk van de eerste lange klim (+/- 750 m continu aan 20 - 25 % omhoog). De Cristalp is bijna 2 x zo lang, maar hier kunt/moet ge doseren en op souplesse rijden.

Ik heb de Ironbike als "training" voor de Cristalp gereden. Ondanks het mindere weer vond ik het een enorm knappe en geslaagde wedstrijd (veel ambi, uitstekende bevoorradingen, een knap fiets T-shirt, 2 drankbonnekes en 1 eetbonneke, een fuif achteraf, EN GEEN BUSREIS naar de startplaats van 2u, en dit alles voor slechts 30 euro).
xlr8
Mountainbiker

Post by xlr8 »

wij zijn een dag of 4 in Ischgl geweest met als laatste dag de Ironbike. De dagen ervoor goed weer gehad (althans om te fietsen). Op de dag van de marathon bij het opentrekken van de gordijnen : regen regen regen. De moed zakt je dan wel in de schoenen. Tot 2 minuten voor de start regent het en dan zijn de goden ons ineens goed gezind...de ganse tocht geen druppel meer gehad. Deze marathon is idd zoals hierboven al aangegeven een "power" marathon. Lange zeer steile stukken en maar stoempen. Maar behalve dat 1ne modderstuk ook alles kunnen overmeesteren. En als je dan op de laatste klim op 2700hm staat en langs beide kanten oneindige vergezichten hebt, dan weet je waarom je naarboven bent "gekropen' :wink:
Post Reply