rammelende voorderailleur

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Yakke
Mountainbiker

Post by Yakke »

Kan je me eens vertellen waar die ringen precies komen te zitten, want ik heb het nog steeds niet door :oops:

Image
focus_wrc
Mountainbiker
Location: LaPierre Pro alu sl * Rider Devil 1x1 * Concorde Prelude

Post by focus_wrc »

uw kader zit tussen die 2 lager cups, en tussen de lager cups en het kader zitten die ringen :wink:
Onbekend
Mountainbiker

Post by Onbekend »

is het slecht voor je ketting en/of je voorderailleur dat deze op ze'n hoogste stand tegen je derailleur wrijfd?
Want bij mij is dit al een hele tijd het geval.
Yakke
Mountainbiker

Post by Yakke »

Je ketting zal niet sneller verslijten, omdat het de zijkant van de ketting is die tegen de kooi schuurt (en een ketting verslijt wegens uitholling van de schakels in de lengterichting).
Je derailleurkooi kan er ook wel tegen.

Maar wat voor mij het belangrijkste is, is het irritante geluid dat dat maakt.
Yakke
Mountainbiker

Post by Yakke »

focus_wrc wrote:uw kader zit tussen die 2 lager cups, en tussen de lager cups en het kader zitten die ringen :wink:
Tot hier begrijp ik het. Maar die cups draaien in de schroefdraad van het brackethuis. In het verhaal van greenie werd gezegd dat de ring naar de linkerplaats zou verplaatst worden. Als er links een ring wordt bijgeplaats, wordt de cup toch minder ver in het brackethuis gedraaid zou ik denken.
Als dat zo is, maakt het toch niet uit of die ring naar de linkerkant verplaatst wordt, en zou ik die gewoon achterwege laten, want:
-het is niet nodig
-zo creer je asymmetrie: aan de kant van de crank naar binnen laten komen en aan de andere kant naar buiten laten gaan.

Verbeter me als ik het mis heb :-k
focus_wrc
Mountainbiker

Post by focus_wrc »

idd de crank komt naar binnen, maar als je de ring weglaat is het ook al weer 3 mm dat je 'lege' crank arm dichter komt te staan, en ik weet niet hoeveel plaats er is voorzien om die kerel vast te zetten hoor op de isis of wat ist vertanding
greenie
Mountainbiker

Post by greenie »

Als dat zo is, maakt het toch niet uit of die ring naar de linkerkant verplaatst wordt, en zou ik die gewoon achterwege laten, want:
-het is niet nodig
-zo creer je asymmetrie: aan de kant van de crank naar binnen laten komen en aan de andere kant naar buiten laten gaan.
Ik heb dezelfde bedenking daarbij. Die ringen zijn toch wel snel 3 à 5 mm. Ik vraag me af of het wel verstandig is een ring aan de rechterkant te verwijderen en die aan de linkerkant bij te steken.
Kan ik dan niet gewoon één ring ervan tussen laten? Of misschien zelfs langs elke kant één ring om op die manier de symmetrie te bewaren.
Nu, in elk geval ik ga ervan uit dat de fietsenmaker wel weet wat hij doet (ik ga dat zelf niet doen, zenne).
Yakke
Mountainbiker

Post by Yakke »

Kan je eens zeggen welk soort trapas dat je hebt (isis, octalink, hollowtech2,...)?
greenie
Mountainbiker

Post by greenie »

ik denk hollowtech 2 (idem aan foto die Yakke hier gezet heeft)
focus_wrc
Mountainbiker

Post by focus_wrc »

mja, en zou het niet beter zijn om mss uw derailleur kooi wat schever (rond de staande buis draaien) te zetten, als je toch zoveel die groot voor klein achter combi gebruikt
Post Reply