Ik heb onlangs mijn cassette vervangen en nu slepen mijn derailleurwieltjes tegen de tanden van de 2 grootste tandwielen. Ik heb al geprobeerd met aan die stelschroef op de derailleur te draaien, maar zelfs met de vijs helemaal ingedraaid slepen die wieltjes nog.
What to do?
cassette vervangen -> derailleurwieltjes tegen tandwielen
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Re: cassette vervangen -> derailleurwieltjes tegen tandwi
Dus niet tegen de spaken maar echt tegen de tandwielen. Ik neem aan dat alleen het bovenste derailleurwieltje dat doet?Odiel wrote:Ik heb onlangs mijn cassette vervangen en nu slepen mijn derailleurwieltjes tegen de tanden van de 2 grootste tandwielen. Ik heb al geprobeerd met aan die stelschroef op de derailleur te draaien, maar zelfs met de vijs helemaal ingedraaid slepen die wieltjes nog.
What to do?
- speedfreak
- Mountainbiker
Re: cassette vervangen -> derailleurwieltjes tegen tandwi
Post by speedfreak »
Dit moet je toch een wat duidelijker uitleggen, want dat kan ik moeilijk gelovenOdiel wrote:Ik heb onlangs mijn cassette vervangen en nu slepen mijn derailleurwieltjes tegen de tanden van de 2 grootste tandwielen. Ik heb al geprobeerd met aan die stelschroef op de derailleur te draaien, maar zelfs met de vijs helemaal ingedraaid slepen die wieltjes nog.
What to do?
+ 2 schakels als ik me niet vergis.mcoen wrote:Ik vermoed dat je ketting te lang is. Voor de lengte te bepalen, ketting op grootste blad voorraan en achteraan zonder door de derailleur te lopen.
Ik hoop dat dit helpt.
grtz,
Marc
Andere mogelijkheid: Voor groot, achter klein. Dan zou de derailleur recht naar beneden moeten staan. Als ik me niet vergis.
Deze 2 methodes zijn allebei juist, maar geven niet hetzelfde resultaat heb ik gemerkt. Als je de ketting rond je grootste blad doet vanvoor en je grootste tandwiel op je cassette, en dan 2 schakels overlap neemt. Kom je niet dezelfde lengte uit als je de ketting door de der laat lopen en dan op het zwaarste verzet schakelt en er voor zorgt dat de wieltjes recht onder elkaar staan. Bij de 2de methode kom ik met 2 schakels te veel uit. Als je de ketting dan inkort met 2 schakels kan je de ketting net zoals in de eerste methode leggen, maar dan kom je dus 2 schakels te kort. Ik moet wel zeggen, dat ik tot voor kort altijd de eerste methode heb gebruikt, maar dit was in combinatie met een long cage der. Nu met de short cage der gebruik ik de 2de methode. Anders spant de ketting niet genoeg op kleine verzetten. Dus ik denk dat de methode met 2 schakels overlap eerder geld voor een long cage dan voor een medium cage.
maar nou ja, dit was even off topic zeker?
Nu bij het installeren van mijn nieuwe der had ik dit ook even da het bovenste der wieltje even tegen men cassette kwam. Op je der heb je 3 instelschroeven. De H en de L, nu het is geen van beide, maar wel de andere schroef. De naam ervan vind ik niet direct terug, maar in de shimano handleiding spreken ze van de afstel schroef voor de B-spanning. Deze bepaalt dus de afstand tussen je bovenste der wieltje en cassette. Je der wieltje moet zo dicht mogelijk bij je cassette staan. Ik ga even letterlijk schrijven wat er hier in de handleiding staat.(geleiderpoelie=der wieltje).
Plaats de ketting op de kleinste kettingring en het grootste versnellings tandwiel en draai de cranck arm in achterwaartse richting. Draai vervolgens de afstel schroef voor de B-spanning om de geleiderpoelie zo dicht mogelijk bij het tandwiel af te stellen. De geleiderpoelie mag het tandwiel echter niet raken. Schakel de ketting vervolgens over naar het kleinste versnellings wiel en herhaal bovenstaande stappen om er zeker van te zijn dat de poelie het tandwiel niet raakt.
Dit is het, als je dit hebt gedaan en de juiste ketting lengte neemt, moet alles in orde zijn denk ik...
maar nou ja, dit was even off topic zeker?
Nu bij het installeren van mijn nieuwe der had ik dit ook even da het bovenste der wieltje even tegen men cassette kwam. Op je der heb je 3 instelschroeven. De H en de L, nu het is geen van beide, maar wel de andere schroef. De naam ervan vind ik niet direct terug, maar in de shimano handleiding spreken ze van de afstel schroef voor de B-spanning. Deze bepaalt dus de afstand tussen je bovenste der wieltje en cassette. Je der wieltje moet zo dicht mogelijk bij je cassette staan. Ik ga even letterlijk schrijven wat er hier in de handleiding staat.(geleiderpoelie=der wieltje).
Plaats de ketting op de kleinste kettingring en het grootste versnellings tandwiel en draai de cranck arm in achterwaartse richting. Draai vervolgens de afstel schroef voor de B-spanning om de geleiderpoelie zo dicht mogelijk bij het tandwiel af te stellen. De geleiderpoelie mag het tandwiel echter niet raken. Schakel de ketting vervolgens over naar het kleinste versnellings wiel en herhaal bovenstaande stappen om er zeker van te zijn dat de poelie het tandwiel niet raakt.
Dit is het, als je dit hebt gedaan en de juiste ketting lengte neemt, moet alles in orde zijn denk ik...