Overstappen naar sram?

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
pocoloco
Mountainbiker

Post by pocoloco »

Ga met je vingers langs de rand/tandjes van het middenste tandwiel, aan weerszijden en op de zone die met je ketting in contact komt. Als je onregelmatigheden op de zijkant van die rand voelt vijl je die voorzichtig weg.
En check daarbij ook dat er geen kromme tanden tussenzitten ! En vergis je niet: een kromme tand = niet gelijk aan de tandjes die dienen om je ketting "mee te pakken" bij het schakelen :wink:

Haal je ketting van de tandwielen en overloop die ook tussen je handen, elke schakel moet met dezelfde weerstand draaien. Als één of meer schakels stroef rond hun asjes draaien de ketting voorzichtig in de richting dat ze niet plooit en ter hoogte van de stroeve assen plooien/zachtjes forceren tot de schakels vrij draaien.

Neem de volgende keer dat je in de modder en het zand gaat rijden je bus kettingvet mee. Als je die problemen nog tegenkomt, stop, smeer je ketting en kijk of het daarmee opgelost is. Indien ja, verander van vet.

Enne... probeer eens te schakelen vanvoor, die tandwielen staan daar echt wel voor een reden hoor :drunk: Als je sterk genoeg bent om in alle terrein-omstandigheden je middenste blad rond te krijgen, krijg je zeker "het grote mes" ook rond op de baan !
speedfreak
Mountainbiker

Post by speedfreak »

LoXoS wrote:Vandaag had ik het weer voor. Gisterenavond is mijn fiets nog binnen geweest. Er is naar mijn pad gekeken (geen probleem) en mijn xt volledig afgesteld. Hij liep perfect, totdat ik in het modder/zand terecht kwam deze morgen. BLOK !!! Een paar keer blokkeerde gewoon alles.

Ik kon niet meer trappen, tenzij een paar keer achteruit draaien, en dan ging terug alles.

Na een tijdje terug om de baan, en hier deed hij het terug goed (maar op de baan zet ik ook nie zoveel kracht op mijn pedalen natuurlijk).

Dit zou toch nie mogen hé. [-X
Ben je zeker dat je een 9 speed ketting hebt. soms durven ze wel een de verkeerde meegeven.
Een vriend van mij had daar ook veel problemen mee.
LoXoS
Mountainbiker

Post by LoXoS »

speedfreak wrote:
LoXoS wrote:Vandaag had ik het weer voor. Gisterenavond is mijn fiets nog binnen geweest. Er is naar mijn pad gekeken (geen probleem) en mijn xt volledig afgesteld. Hij liep perfect, totdat ik in het modder/zand terecht kwam deze morgen. BLOK !!! Een paar keer blokkeerde gewoon alles.

Ik kon niet meer trappen, tenzij een paar keer achteruit draaien, en dan ging terug alles.

Na een tijdje terug om de baan, en hier deed hij het terug goed (maar op de baan zet ik ook nie zoveel kracht op mijn pedalen natuurlijk).

Dit zou toch nie mogen hé. [-X
Ben je zeker dat je een 9 speed ketting hebt. soms durven ze wel een de verkeerde meegeven.
Een vriend van mij had daar ook veel problemen mee.
Jaja, het is een 9-speed ketting. Dit stond duidelijk op het doosje van sram.
Byorka
Mountainbiker

Post by Byorka »

Zijn het nog de originele voortandwielen of heb je een fietsenboer nieuwe laten monteren. Ik zou er mee teruggaan omdat het niet goed functioneerd en dat hij het als service moet oplossen. Niet te bang zijn om hem hierop op aan te spreken. Heb ik ook gedaan met hetzelfde probleem.
LoXoS
Mountainbiker

Post by LoXoS »

Byorka wrote:Zijn het nog de originele voortandwielen of heb je een fietsenboer nieuwe laten monteren. Ik zou er mee teruggaan omdat het niet goed functioneerd en dat hij het als service moet oplossen. Niet te bang zijn om hem hierop op aan te spreken. Heb ik ook gedaan met hetzelfde probleem.
Het zijn nog de originele tandwielen.
Byorka
Mountainbiker

Post by Byorka »

Chainsuck (CS) is een bekend probleem wanneer de tandwielen wat ouder zijn en wanneer je onder modderige omstandigheden rijdt. Bijna altijd wordt de ketting door het voorste middenblad omhoog genomen. Velen zeggen dat het aan shimano ligt en knallen er dan een set op van bv TA. Ikzelf ben teruggegaan naar de fietsenmaker want als ik iets koop op advies van hem dan mag ik verwachten dat het goed functioneerd. Hij heeft er de nodige uren aan gespendeerd en vanalles vervangen, gratis. Lang niet elke fietsenmaker zal dat doen maar je kunt het zeker proberen. Het is een bekend probleem, ook bij de fietsenmakers.
fennek
Mountainbiker

Post by fennek »

Ik had ook nog een vraagje dat hier deels (overstap naar SRAM) mee te maken heeft.

http://www.mountainbike.be/forum/viewto ... 657#204657
Byorka
Mountainbiker

Post by Byorka »

Ik trouwens ook de indruk dat de smering ook een rol speelt. Zelf speelde ik ook met de gedachte dat de smering tekort kwam op het moment dat het probleem speelde. Hoe dit dus inderdaad in de gaten.
speedfreak
Mountainbiker

Post by speedfreak »

Heb eigenlijk nooit last van chainsuck: Waarom?
ik rij altijd op de grote plaat, ik heb een 2x9 speed, als het heel steil is heb ik altijd de 32 nog van achter, bij een 2x9 ligt de ketting nooit te schuin.
SOM epic ghost
Mountainbiker
Location: ghost scandium team/ridley/specialized epic marathon

Post by SOM epic ghost »

@ speedfreek : nog nooit in de ardennen gereden zeker ????
ge zult dan wel blij zijn dat je een 22 vooraan hebt

of in de alpen ????
Post Reply