ritchey Zmax

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Luc
Mountainbiker

Post by Luc »

Als je totaal niet om rolweerstand geeft kan je de banden best zo leggen dat je het meeste grip hebt.
Ik prefereer om ze zo te leggen dat ik een goede grip vooraan heb (meer rolweerstand) en achteraan minder grip en zo laag mogelijke rolweerstand.

Een Zmax vooraan durf ik eigenlijk niet meer leggen... ik denk niet dat ik ooit één offroad rit heb kunnen maken zonder vallen met een Zmax vooraan. Achteraan vind ik het WEL een fantastische allround band.

Als de ondergrond droog is prefereer ik achteraan ook een Fast Fred. Een Michelin Comp light S is inderdaad ook een fantastische band qua rij eigenschappen maar niet echt bruikbaar wegens snel gescheurd door scherpe stenen. Misschien is dit wel opgelost met de nieuwe Michelin XCR dry (moet ik nog testen)
slow motion
Mountainbiker

Post by slow motion »

Luc wrote:Een Zmax vooraan durf ik eigenlijk niet meer leggen... ik denk niet dat ik ooit één offroad rit heb kunnen maken zonder vallen met een Zmax vooraan. Achteraan vind ik het WEL een fantastische allround band.
Heb er geen problemen mee, zolang je er rekening mee houdt dat je niet te plat mag gaan in een bocht (maar met welke banden kan je dat wel?).
Luc wrote:Als de ondergrond droog is prefereer ik achteraan ook een Fast Fred. Een Michelin Comp light S is inderdaad ook een fantastische band qua rij eigenschappen maar niet echt bruikbaar wegens snel gescheurd door scherpe stenen. Misschien is dit wel opgelost met de nieuwe Michelin XCR dry (moet ik nog testen)
Vraag maar eens aan mensen die Theux gereden hebben met de dry's... scheurtjes van 1 - 2 cm in het loopvlak waren geen uitzondering :(
Luc
Mountainbiker

Post by Luc »

slow motion wrote: Heb er geen problemen mee, zolang je er rekening mee houdt dat je niet te plat mag gaan in een bocht (maar met welke banden kan je dat wel?).
Ik weet dat het een persoonlijke aangelegenheid is, maar ik ben gewoon om met een IRC Mythos XC te rijden vooraan, en die bezorgt je heel wat zijdelingse grip zodat je echt wel scherp kan insturen en echt kan 'hangen' in de bochten. Ook in snelle afdalingen met langsgroeven (geulen) boezemt die band me heel wat vertrouwen in. Het is vooral in die afdalingen dat de Zmax me altijd onaangenaam verrast heeft.
slow motion wrote:Vraag maar eens aan mensen die Theux gereden hebben met de dry's... scheurtjes van 1 - 2 cm in het loopvlak waren geen uitzondering :(
Aha, heel interessante informatie, als ik nog een paar zo'n reacties hoor dan moet ik die 40EUR niet spenderen om het uit te testen. Spijtig evenwel, ik hou wel ven de rij eigenschappen van dat loopvlak maar ik kan er niet mee leven dat hij niet tegen wat steenslag kan....
slow motion
Mountainbiker

Post by slow motion »

Luc wrote:Aha, heel interessante informatie, als ik nog een paar zo'n reacties hoor dan moet ik die 40EUR niet spenderen om het uit te testen. Spijtig evenwel, ik hou wel ven de rij eigenschappen van dat loopvlak maar ik kan er niet mee leven dat hij niet tegen wat steenslag kan....
Maar anderzijds blijken ze hier mooi uit een test te komen en is de prijs 'schappelijk' te noemen.
WT6
Mountainbiker

Post by WT6 »

Heb de Comp S ook liggen achteraan bij droog weer, vind dat inderdaad een superbandje. Van die scheuren heb ik nog nooit iets gemerkt...En ik rijd niet rond de stenen. Ik zet deze wel op 3,5 a 4 bar, dan heb je dat probleem dus niet niet.
Die Z-max heb ik nog nooit mee gereden. Enkel de Excavader en Elevader van Ritchey. En die zijn super, maar slijten fel. Is dat bij de Z-max ook het geval ?

Vooraan blijft de Explorer mijn favoriet. Slijt bijzonder weinig en stuurt in alle omstandigheden heel goed.
MoC
Mountainbiker

Post by MoC »

Kan mij iemand vertellen in welke maten de Z-max verkrijgbaar is? (met draad en zonder draad)

Ik rij nu bij droge ondergrond met Racing Raphs, anders rij ik met Z-maxen met draad in 1.9 maar ik heb liever een breder bandje.

En weet misschien ook iemand waar ik ze kan gaan halen, zo goedkoop mogelijk natuurlijk en in de buurt van Diest-Tessenderlo of in de buurt van Meeuwen.

Merci
grtz MoC
MoC
Mountainbiker

Post by MoC »

ik heb de verschillende maten en versies van de z-max al gevonden.

Nu alleen nog weten waar ze te krijgen zijn tegen welke prijs? aan de kanten van diest-tessenderlo of ergens in de buurt van Meeuwen of Hasselt. Iemand raad?

merci
kristoffer
Mountainbiker

Post by kristoffer »

Bij vaneyck in tessenderlo engsbergen liggen die met draad 1.9 en 2.1 heel goedkoop!juiste prijs weet ik niet meer van buiten!Die zonder draad ligt daar ook,de pro versie maar die is wel duurder!
scelter
Mountainbiker

Post by scelter »

Ik heb er daar eentje voor 9 euro gekocht, allé, het is te zeggen, 6 euro. Verkoopster was zo snugger van de prijs op zijn kop te lezen :D
redbiker
Mountainbiker

Post by redbiker »

Rij zelf sinds een aantal jaar met IRC Mythos XC, en vind het ook een prima allround band. Is ook al een ouwe getrouwe. Al vond ik de michelin wildgrippers die oorspronkelijk op m'n bike lagen in de modder nog altijd de top. Heb ook Zmax vanachter gehad, ma vond die nogal redelijk snel vollopen, en hadden zo'n geweldige noppen erop staan, precies of ge met ne tractor aant rijden waard. Maar wel altijd goede grip!

Wat ik me trouwens nog afvraag is wat het verschil is tussen rijden met een vouwband of niet? Is de band dan soepeler (meer grip) ofzo, ook als het op de velg ligt? Want vanaf dat moment is ie ook niet meer vouwbaar hè. :wink:
Post Reply