Overstappen naar sram?

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
DDM
Mountainbiker

Post by DDM »

Je hebt bij Sram Gripshift 7.0 en 9.0 voor Sram achterversnelling 7.0 en 9.0 verhouding 1.1 en Sram Gripshift Attack/Rocket voor Shimano achterversnellingen verhouding 2.1l
LoXoS
Mountainbiker

Post by LoXoS »

Vandaag had ik het weer voor. Gisterenavond is mijn fiets nog binnen geweest. Er is naar mijn pad gekeken (geen probleem) en mijn xt volledig afgesteld. Hij liep perfect, totdat ik in het modder/zand terecht kwam deze morgen. BLOK !!! Een paar keer blokkeerde gewoon alles.

Ik kon niet meer trappen, tenzij een paar keer achteruit draaien, en dan ging terug alles.

Na een tijdje terug om de baan, en hier deed hij het terug goed (maar op de baan zet ik ook nie zoveel kracht op mijn pedalen natuurlijk).

Dit zou toch nie mogen hé. [-X
Guest

Post by Guest »

dat doet me eerder denken aan chainsuck dan slecht afgestelde deer.
LoXoS
Mountainbiker

Post by LoXoS »

manitou. wrote:dat doet me eerder denken aan chainsuck dan slecht afgestelde deer.
Wat is een "chainsuck"? Je spreekt hier ook over een deer. Je zal een derailleur bedoelen zeker. Mijn achterste is pas afgeregeld. Of zou het aan mijn voorste kunnen liggen?
Guest

Post by Guest »

idd tis der dat ik bedoelde
chainsuck betekend dat de ketting blijft "plakken" aan de voorste tandwielen
meestal bij schakelen naar ander tandwiel vooraan
er staat vrij veel op het forum geschreven over chainsuck
LoXoS
Mountainbiker

Post by LoXoS »

manitou. wrote:idd tis der dat ik bedoelde
Ik schakel nooit vanvoor. Wat ik wel gedaan heb, is een andere ketting opgelegd. (omdat ik een tweede paar wielen heb) En mijn tandwielen voor en achter van de wielen waarmee ik vandaag reed zijn nog dezelfde. Kan dit de oorzaak zijn?
pocoloco
Mountainbiker

Post by pocoloco »

LoXoS wrote:
manitou. wrote:idd tis der dat ik bedoelde
Ik schakel nooit vanvoor. Wat ik wel gedaan heb, is een andere ketting opgelegd. (omdat ik een tweede paar wielen heb) En mijn tandwielen voor en achter van de wielen waarmee ik vandaag reed zijn nog dezelfde. Kan dit de oorzaak zijn?
Kan zijn. Kijk of er geen "bramen" aan je voorste tandwiel(en) zitten, dat zijn kleine uitstekende verslijtrandjes aan weerskanten van de tanden (wegvijlen !). En of je ketting geen geblokkeerde of slecht-draaiende schakel heeft ("kraken"). En/of probeer een ander smeermiddel voor je ketting. Ketting vuil of slecht gesmeerd = beste recept voor chainsuck.

Voor mensen die naar Sram willen overstappen en veel in het buitenland willen gaan rijden: dit merk wordt niet overal verdeeld (Spanje bv.). Shimano en de wisselstukken daarvan vind je overal (alhoewel...).
Supernaut
Mountainbiker

Post by Supernaut »

[quote="LoXoS"][quote="manitou."]idd tis der dat ik bedoelde
er staat vrij veel op het forum geschreven over chainsuck[/quote]

[color=red]Ik schakel nooit vanvoor.[/color] Wat ik wel gedaan heb, is een andere ketting opgelegd. (omdat ik een tweede paar wielen heb) En mijn tandwielen voor en achter van de wielen waarmee ik vandaag reed zijn nog dezelfde. Kan dit de oorzaak zijn?[/quote]

:-?
Byorka
Mountainbiker

Post by Byorka »

Klinkt weldegelijk als chainsuck op de voorste tandwielen.

Hoe oud is je kettingset?
Is alles XT?
Waar smeer je mee?
Lijkt het versleten?
Welk tandwiel is het probleem?
Vooral onder vuile omstandigheden?

Ik weet dat het meeste waarschijnlijk al eerder vermeld, maar graag even de betreffende antwoorden bij elkaar omdat we nu met weten wat het probleem is.
LoXoS
Mountainbiker

Post by LoXoS »

Byorka wrote:Klinkt weldegelijk als chainsuck op de voorste tandwielen.

Hoe oud is je kettingset?
De ketting is een kleine 100 km oud. De voorste tandwielen zijn ongeveer 700 km oud, mijn cassete is ook ongeveer 700 km oud.

Is alles XT?
alles is momenteel nog XT, behalve de ketting is een sram hollow pin.

Waar smeer je mee?
Een spuitbus dat ik van mijn dealer gekocht heb, met teflon.

Lijkt het versleten?
Nie echt neen.

Welk tandwiel is het probleem?
Het middelste tandwiel. De andere heb ik nog nooit gebruikt.

Vooral onder vuile omstandigheden?
Inderdaad, enkel onder vuile omstandigheden.

Ik weet dat het meeste waarschijnlijk al eerder vermeld, maar graag even de betreffende antwoorden bij elkaar omdat we nu met weten wat het probleem is.
Hopelijk heb je met deze antwoorden meer.
Post Reply