Waarom een fietsbril als standaarduitrusting v/d biker ?

Op zoek naar een windjack of camelback, de kenmerken van schoenen of brillen. Post hier jouw vragen en opmerkingen
ghostinaction
Mountainbiker

Post by ghostinaction »

zit een bril achter je oren vast genoeg?
komt die op een hobbelig stukje niet afgewippelt ofzo.
ik heb het nog niet geprobeerd.
alleen met het gedacht dat die afwipt.
maar donderdag fiets trug halen.
ga ik er ook eentje halen.
vooral tegen beestjes en in de winter tegen rondvliegend slijk
:-D
LoXoS
Mountainbiker

Post by LoXoS »

Ik heb me onlangs een Adidas gazelle S gekocht. Op sterkte (allez, hetgene je erachter moet plaatsen hé), en ben er zeer tevreden over. De bril zit echt goed vast achter mijn oren, en je kunt deze bril ook aanpassen aan de neus en de hoek welke staat tov uw gezicht.
Primus
Mountainbiker

Post by Primus »

Ik heb me bij mijn aanschaf van mijn wegfiets deze bril aangeschaft en heb het mij geen minuut beklaagd:

http://www.bbbparts.com/products/bike_w ... asses.html

Hij heeft 4 setjes van glazen (Blauw/Oranje/Geel/Doorzichtig) die makkelijk te verwisselen zijn. Koste 60€ bij Verbinnen Sport in Wilsele
Palmo
Mountainbiker

Post by Palmo »

Momenteel mtb ik nog steeds zonder bril. Heb me de laatste tijd al regelmatig voorgenomen toch eentje te kopen. Waarom ?
a) veiligheid (takken ed)
b) insecten
c) maar vooral omdat ik lenzen draag en met de huidige stofferige ritten, heb ik veel last van mijn lenzen, tot soms 1 of 2 dagen na de rit.

Maar ik vraag me nog steeds af:
- is de zichtbaarheid nog wel voldoende als je van lichte omgeving een donkere omgeving induikt bvb bos. Nav vorige reacties lijkt dit zeker voldoende als je de goeie bril lijkt te hebben.
- maar ik vraag me ook af: wat met het zweten ? Zweetdruppels op de glazen, heb je daar geen last van ?
- zijn er nog lenzendragers met een zonnebril ?

Laat es horen !
Point7
Mountainbiker

Post by Point7 »

Ik draag ook lenzen en in de zomer draag ik een fietsbril met oranje glazen waardoor ik geen last heb met "donkere" bossen. Omdat je als mountainbiker meestal in de bossen zit stoort het me niet dat deze oranje glazen minder beschermen tegen de zon. Ik heb er in ieder geval geen last mee in de vlakke zon. (ik moet natuurlijk niet recht in de zon gaan kijken)

Van zweetdruppels heb ik wel wat last en dat heeft vooral te maken met het feit dat ik een extreme zweter ben. Dat kan wel eens zeer vervelend worden als de bril vol spatten zit. Als het echt te erg wordt (het zicht is wazig), dan moet ik em even afkuisen.
Het soort/type bril heeft hier ook invloed op. Met mijn eerste bril die ik gekocht had was het bijna niet te doen. Het zweet liep direkt op de glazen. Met mijn huidige (goedkope) Shimano bril heb ik daar veel minder last van. De verluchting is daar veel beter in.

Ik draag ook enkel een fietsbril in de zomermaanden o.w.v. stof en insecten anders is het niet te doen met lenzen. In de winter draag ik echter geen bril en daar ondervind ik geen enkel last van.

Voor de duidelijkheid. Ik draag dus ALTIJD lenzen. Ik heb dus geen speciale zonnebril met glazen op maat ofzo.
Mountainbiker
Location: Trek Elite 9.8 '04-'05-'07-'09/Trek 8500/Cannondale Flash carbon 29'er/KTM 27,5"/Specialized Epic

Post by »

Point7 wrote:Ik draag dus ALTIJD lenzen. Ik heb dus geen speciale zonnebril met glazen op maat ofzo.
Na lang getwijfel en vergelijk heb ik gisteren een sportbril gekocht met glazen op correctie.Het kon nog wel met sportbril zonder correctie,maar ik moest op sommige TT's toch wel te hard beginnen oogjesknijpen. Een Oakley gekozen omdat hier geen inserts worden gebruikt.Bij het vergelijken toch wel voor de degelijkheid gekozen,de Adidas Evil Eye vond ik te slapjes voor de dag komen (maar das persoonlijk).Dankzij mijn opticien nog wat euro's bespaard : niet de glazen van Oakley (om en bij de 100 Euro PER GLAS!) maar via zijn eigen glasleverancier de glazen op correctie verkregen (prijs!!) Superservice gekregen :verkennend gesprek,oogtest,oogmeting,mss wel 20 brillen uitgepakt,huidige gewone bril 'gerenoveerd',foto genomen om positie v/d bril te bepalen en zelfs voorgesteld als mijn montuur niet voor mijn verlof wordt geleverd dat ik een 'vervang-Oakley' krijg met mijn glazen erin.Klasse!Niet de goedkoopste,maar in dit geval volledig gerechtvaardigd.Dus wie in de regio Waasland kiest voor een complete service : optiek Onghena te Nieuwkerken-Waas,een referentie.
$mokeyJoe

Post by $mokeyJoe »

Als ik bike en geen bril opzet,kom ik thuis met precies geinfecteerde ogen:rood,droog en pijn om ze dicht te doen(ik vermoed te snel gereden! :lol: )
Als ik bike en een bril opzet,kom ik niet meer thuis want ik moet niet meer genoodzaakt stoppen! :wink:
Groetjes,
$mokeyJoe
Ps:Het is nog waar ook!
Maorten
Mountainbiker

Post by Maorten »

ik heb momenteel gene nemeer, vorige was ne BBB en ben er op gaan zitten , dus kapot.
nu is mijn vraag met welke bril rijden de meeste en content van of niet?
greg´
Mountainbiker

Post by greg´ »

ben opticien van beroep. Ik heb veel gelezen over de verschillende zonnebrillen en hun glazen. Oakley heeft momenteel de beste kaarten. Serengeti is mss evengoed, maar het probleem bij die laatste is dat ze geen fietsmodellen hebben.
De halfjacket of M-frame van oakley zijn de ideale fietsmodellen.
Leuk detail is dat een oakleyglas per definitie kogelvrij is om maar even iets te zeggen over hun stevigheid (probeer het nou niet want het glas zal dan wel in je schedel pleuren denk ik :roll: )
Naast modellen zijn er nog de glazen. Het ideale glas om te fietsen bij veel/weinig zon is het gr28 glas.
Ze zijn nu zelfs met een nieuwe IRfilter op de proppen gekomen voor de contactlensdragers onder ons. Deze filter houdt de warmte volledig weg achter de bril waardoor het traanvocht niet kan uitdrogen en de lenzen dus niet kunnen irriteren. Schijnt hadden wat mensen daar last van alhoewel ik er nog nooit iets van had gehoord.

soit, heel objectief gezien zou ik altijd voor oakley kiezen. Maar aan kwaliteit hangt natuurlijk een prijskaartje.
Post Reply