slepende schijfremmen

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Zalman
Mountainbiker

Post by Zalman »

Thys wrote:@Livios
T'is ook een Radon ZR Evo 1 geworden.

Mijn eerste keus was Cube ltd5 maar deze was niet in stock in 20" (wel in 18", maar te klein voor mij)

Zondag uitgetest, zaalig vorkje (toch voor mij komende van RST gilla)
Ook de schijven ben ik voorlopig tevreden, hopelijk blijft het zo.
T'is nog een beetje zoeken naar de goede afstelling ervan maar da komt wel snor.
De schijf nogthans 30x ingereden, toen was dit geluid nog niet t'is maar tijdens de toch van gisteren erdoor gekomen. (alles staat vast)
Mms verdwijnt het inderdaad vanzelf na nog wat km's.

K zal het wel zien volgende week wat dan wordt deze al uitgetest in de pyreneeën. Geen tijd om te roderen dus :lol:
waarschijnlijk "janken" uw schijfremmen nu omdat de remblokjes nat zijn, gewoon nog een paar keer goed remmen tot ze droog zijn en
dan is dit geluid normaal wel weg.
vooral shimano blokken hebben hier last van
Thys
Mountainbiker

Post by Thys »

nee, de schijven zijn/waren droog.
Zalman
Mountainbiker

Post by Zalman »

Thys wrote:nee, de schijven zijn/waren droog.
ik heb het op de remblokken
als ik een paar door een plas water rij durven die bij mij wel eens "janken"
of als ik men bike reinig met water.
vooral mijn voorrem (lees shimano remblokken) heeft hier last van
Van Cot
Mountainbiker
Location: Scott Scale 40 2005 (met 2006 kader) & Granville mudbike +scott YZ2 die verkocht word

Post by Van Cot »

SusXT wrote:
WappY wrote:Man man man, heel veel mensen hoor ik klagen over schijfremmen...
Dat komt omdat het voor iedereen een nieuwe ervaring is. Ze bestaan ook nog maar een goede 5 jaar. V-brakes staan op je eerste fiets die je als kind je van communie krijgt. Ik heb ze nu een half jaar. Ik weet hoe ze werken, wat ze aankunnen en hoe ik ze moet onderhouden. Ik klaag niet meer! :lol:
Schijfremmen zijn iets moeilijker af te stellen, maar éénmaal je dit goed hebt gedaan, weet je waarop je moet letten en wordt het kinderspel...net als bij V-brakes.
correctie, simpeler. remblokken vervangen bij schijfremmen, wiel demonteren, oude blokken eruit, zuiger terug, nieuwe blokken erin, wiel erin, 2 boutjes van de remklauw losdraaien, enkele keren pompen, rem goed dichtknijpen, boutjes van de remklauw vastdraaien en het is in orde.

Bij v-brakes zat ik altijd te prusten om ze mooi in het midden de velg laten te raken zonder dat er iets sleepte, en de blokjes gelijk afsleten, om de zoveel KM alles bijregelen,...

Als je alles mooi onderhoud, dat is hoogstens 5 minuten langer bij het kuisen van de bike, dan word alles er simpeler op tegenover V-brakes. Als je al die 5 minuten optelt ben je wel langer bezig dan bij V-brakes, maar je zit geen half uur aan een stuk te vloeken.
Spyder
Mountainbiker

Post by Spyder »

mijn slepen nogaltijd ! als ik snelspanner omdraai maakt nix uit , enkel da versnellingen slechter gaan ?

mss imeand waar ik ff langs kan komen om dat te doen ?
Thys
Mountainbiker

Post by Thys »

bij mij lijkt het probleem zich vanzelf op te lossen na een 2-300 km is het nog een heel klein beetje.
Waarschijnlijk de schijf die wat moest "slijten", nog eens gecontroleerd in de handleiding en dit staat er ook wel ergens in dat dit bij de eerste km's een "normaal" is dat de schijf een beetje lawaai maakt
CrimInalA
Mountainbiker

Post by CrimInalA »

Ik heb net mijn fiets terug gaan halen bij de fietsenmaker (binnengedaan omdat men schijfrem sleepte) . In het begin nooit last mee gehad , toen een paar keer in het bos gaan rijden en daarmee is het begonnen .

Maar nu is het zelfs zo erg dat als ik aan mijn wiel draai , dat het gewoon zo hard geblokkeerd wordt dat het geen 5 rotaties haalt . Is dit normaal ? moet ik hiermee doorrijden tot ze afgesleten/ingereden zijn en lost het probleem zich dan vanzelf op ?

ik heb in ondertussen toch al 150km gereden met deze schijfremmen .
Spyder
Mountainbiker

Post by Spyder »

CrimInalA wrote:Ik heb net mijn fiets terug gaan halen bij de fietsenmaker (binnengedaan omdat men schijfrem sleepte) . In het begin nooit last mee gehad , toen een paar keer in het bos gaan rijden en daarmee is het begonnen .

Maar nu is het zelfs zo erg dat als ik aan mijn wiel draai , dat het gewoon zo hard geblokkeerd wordt dat het geen 5 rotaties haalt . Is dit normaal ? moet ik hiermee doorrijden tot ze afgesleten/ingereden zijn en lost het probleem zich dan vanzelf op ?

ik heb in ondertussen toch al 150km gereden met deze schijfremmen .
terug naar fietsenmaker !

mijn achterste sleept ook nogaltijd maar zo hard toch niet ...
CrimInalA
Mountainbiker

Post by CrimInalA »

sja . hij kreeg het niet beter dan dit zei ie ..
Hij is echt tegen het gebruik van schijfremmen omdat ze altijd problemen geven .

Ik heb 1 keertje mijn wiel er uit gehaald , eens goed aan de rem getrokken en toen kreeg ik mijn wiel er niet meer terug in . Op dat niveau zit ik ongeveer :drunk:

Is er hier misschien een fellow mountainbiker in de omstreken van Turnhout/antwerpen die mij eens een lesje in schijfremmen wil geven ?
Spyder
Mountainbiker

Post by Spyder »

CrimInalA wrote:sja . hij kreeg het niet beter dan dit zei ie ..
Hij is echt tegen het gebruik van schijfremmen omdat ze altijd problemen geven .

Ik heb 1 keertje mijn wiel er uit gehaald , eens goed aan de rem getrokken en toen kreeg ik mijn wiel er niet meer terug in . Op dat niveau zit ik ongeveer :drunk:

Is er hier misschien een fellow mountainbiker in de omstreken van Turnhout/antwerpen die mij eens een lesje in schijfremmen wil geven ?
wat je kan doen ( helpt bij mij wel wat )

de caliper ( rem ) losmaken aan u kader of vork ( maar niet volledig , gwoon schroefjes losdraaien )

dan rem hard inpitsen , en vast maken ...

dit kan mss helpen

weet niet hoe shimano werkt met schuin zetten en dergelijke ...
Post Reply