Spiertraining ?

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
bartjoosen
Mountainbiker

Post by bartjoosen »

:roll: welk stukske staat er ni int nederlands? Of anders gezegd: wa stukske heb ik een beetje verkeerd verwoord?
Palmo wrote:
bartjoosen wrote: Ik doe ook aan judo, en zoals je zegt: vechtsport training is 2uur vollebak.
Dit wil dus wel zeggen: interval training en ver boven de anaerobe drempel (kunnen) gaan.
Wij gaan/gingen dan ook eerst een halfuurtje lopen om de aerobe capaciteit te verhogen, en daarna 1.5u trainen.
Voordeel van het verhogen van de aerobe capaciteit: snellere recuperatie.
Door enkel en alleen 2uur volle bak te trainen ga je op den duur opgebrand geraken.

Als je enkel goesting om te fietsen kan je beter een hartslag meterke kopen en hier fatsoenlijk mee leren omgaan:
Beginnen met puur aeroob te trainen <0.65-0.7 HFmax, en dit langzaam opbouwen naar langere trainingen, dit gaat vrij snel, na 6weken heb je al resultaat. Nadien kan je de intensiteit opdrijven (langzaam opbouwen) tot 0.85 HFmax, dan kan je de trainingen wel korter houden, zodat je met kortere trainingen toch nog een goed rendement hebt.

Je kan ook korte trainingen uitvoeren van bv 1.5-2u en beginnen met puur aeroob, en hier langzaam aan intervalletjes invoegen tot 0.85HFmax.
Deze intervalletjes kan je dan opbouwen van 2 minuten naar 10-15 minuten tot zelfs 1.5-2u (wel eerst opwarmen!!).

Ik hoop dat je hier iets aan hebt..
Het zal hoogstwaarschijnlijk aan mij liggen ! :oops:
Nederlands aub ?
Palmo
Mountainbiker

Post by Palmo »

bartjoosen wrote::roll: welk stukske staat er ni int nederlands? Of anders gezegd: wa stukske heb ik een beetje verkeerd verwoord?
Palmo wrote:
bartjoosen wrote: de anaerobe drempel (kunnen) gaan.
Wij gaan/gingen dan ook eerst een halfuurtje lopen om de aerobe capaciteit te verhogen, en daarna 1.5u trainen.
Voordeel van het verhogen van de aerobe capaciteit: snellere recuperatie.
Door enkel en alleen 2uur volle bak te trainen ga je op den duur opgebrand geraken.

Als je enkel goesting om te fietsen kan je beter een hartslag meterke kopen en hier fatsoenlijk mee leren omgaan:
Beginnen met puur aeroob te trainen <0.65-0.7 HFmax, en dit langzaam opbouwen naar langere trainingen, dit gaat vrij snel, na 6weken heb je al resultaat. Nadien kan je de intensiteit opdrijven (langzaam opbouwen) tot 0.85 HFmax, dan kan je de trainingen wel korter houden, zodat je met kortere trainingen toch nog een goed rendement hebt.

Je kan ook korte trainingen uitvoeren van bv 1.5-2u en beginnen met puur aeroob, en hier langzaam aan intervalletjes invoegen tot 0.85HFmax.
Deze intervalletjes kan je dan opbouwen van 2 minuten naar 10-15 minuten tot zelfs 1.5-2u (wel eerst opwarmen!!).

Ik hoop dat je hier iets aan hebt..
Het zal hoogstwaarschijnlijk aan mij liggen ! :oops:
Nederlands aub ?
Sorry jongen, tis wel Nederlands, hoor. Alleen snap ik er niet veel van, vooral de dingen die ik onderlijnd heb. Daarom dat ik zei dat hij aan mij lag.
bartjoosen
Mountainbiker

Post by bartjoosen »

owkee, nu kan ik ook nog eens volgen.
ff wat uitleg, ik zeg erbij dat er verschillende meningen bestaan, maar dit is volgens mij ongeveer het algemeen aangenomen beeld.
Here we go:

Tijdens een inspanning kan je de energie levering indelen in verschillende categorieen bv: lactisch, a-lactisch, aeroob-anaeroob, ....

aeroob wil eigenlijk gewoon zeggen dat je de inspanning doet zonder zuurstofschuld. Bij een inspanning gebeurd de energielevering dus door het verbranden van moleculen. Voor verbranding is zuurstof nodig, en als er niet genoeg zuurstof is, dan krijg je anaerobe verbranding. Dit dus in het kort aeroob&anaeroob.

HFmax is uw maximale hartslag, te bepalen op verschillende manieren, waaronder maximaal test, maar ook 220-leeftijd.
220-leeftijd is niet zo'n nauwkeurige methode, maar een maximaal test houdt ook bepaalde risico's in.

Om te trainen met een hartslagmeter kan je adhv uw HFmax bepaalde trainingsintensiteiten bepalen bv: 60%HFmax (0.6HFmax dus)
Stel je hebt een HFmax van 200, dan is 60% 120 => je trainingslimiet is dan hartslag 120.

Nog een ding vergeten blijkbaar: de anaerobe drempel:
de anaerobe drempel is de hartslag, waarbij je nog net niet in zuurstof schuld gaat. Deze is ongeveer 85% vd HFmax, maar dit verschilt van persoon tot persoon en is ook afhankelijk van de conditie.

Een goede site is de volgende:
http://www.wvc.vlaanderen.be/gezondspor ... /index.htm

Hopend dat een en ander duidelijker geworden is,

Veel suc6

Bart
Palmo
Mountainbiker

Post by Palmo »

Das inderdaad al een stuk duidelijker voor me. :P
Bedankt voor de uitleg.
bartjoosen
Mountainbiker

Post by bartjoosen »

you're welcome
ghostinaction
Mountainbiker

Post by ghostinaction »

kben 1m 85. vanachter in de 50 kilo.
juist 14geworden.
ik ben totaal nie dik ma kben wel redelijk gespierd.
Post Reply