Spiertraining ?

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Mr. MTB
Mountainbiker

Hoe meer beenspieren ontwikkelen ?!?

Post by Mr. MTB »

Hallo,

Ik zou graag mijn beenspieren versterken en/of meer ontwikkelen.
Ik heb ook 'vrij' dikke billen (daar zit al mij vet precies :oops: )...
Hoe krijg ik dit het beste weg en/of hoe vorm ik dit om tot spieren ???
(Trainingsschema's ???)

Alle tips zijn welkom

Alvast bedankt

Mr.MTB
mtb-fltn
Mountainbiker

Re: Spiertraining ?

Post by mtb-fltn »

Joskeeeuh wrote:Heeey bikers,

Ik 24j en door het studentenleven (veel feesten dus :p), was ik wat teveel bijgekomen. Ik woog met kerstmis nog een goeie 78kg (voor zo'n 1.80m).
Met veel te biken en te sporten heb ik dat kunnen terugschroeven tot een 67kg. Dit vind ik wel een ideaal gewicht, maar toch ben ik niet 100% tevreden.

Ik ben natuurlijk tevreden met het resultaat, maar op sommige plaatsen zie je toch sommige 'vetconcentraties' om het zo maar te zeggen :D
Ik heb bijvoorbeeld de zo befaamde kleine borstjes, die maar niet schijnen te verdwijnen :p

Kan je daar wat aan doen ?
Trainen op bortspieren bijvoorbeeld ? Of heeft dat een omgekeerd effect ?

Nu moet ik wel zeggen, ik wil niet per se nog spieren bijkweken, ik wil enkel dat vet daar weg. Is hier een methode voor ?

Tnx and bike on ;)
De ENIGE manier om vet weg te krijgen is aerobe training. Dus spiertraining zoals push ups, buikspieroefeningen,... zullen geen resultaat hebben. Je zal alleen je spieren versterken maar geen vet verbranden. Dus: fietsen, zwemmen, lopen,...

By the way proficiat met uw gewichtsafname! Ik probeer ook sinds kerstmis om af te vallen. Ik woog 76kg voor 1m75, nu zijn er maar 3kg af.
Whoops
Mountainbiker

Post by Whoops »

Hey, ik vind 67 kg voor 1m80 toch wel heel licht klinken hoor, als er nu nog vet aanhangt zal het toch niet veel zijn. Heb je soms een idee van je vetgehalte?
Ik lees dat het vet zich vooral aan de borsten situeert, dit is wel een heel rare plaats voor een man. Als een man ergens vet heeft is het aan de buik 1st, daar gaat het er ook eerst af.
Ben je zeker dat je hormonenhuishouding in orde is , er kan namelijk ook sprake zijn van puberteitsgynaecomastie (denk dat je het zo schrijft), door te veel vrouwelijke hormonen krijg je lichte borstonwikkeling. Ik heb zelf een vriend die dit heeft gehad (lang een zijde weliswaar) en m'n vriendin heeft ook weet van een jongen die dit had op z'n twintigsteen hiervoor geopereerd is.

Voor de duidelijkheid dit wil niet zeggen dat je een janet bent.
Voor de duidelijkheid ik heb niks tegen janetten.

Greeeets
erikske
Mountainbiker

Post by erikske »

@ Whoops ,

Dat is een hele opluchting ! :-D
Mijn borst staat vol haar ! :lol:
Sinds enkele maanden scheer ik het weg . Ben ik nu een janet ? :wink:
Palmo
Mountainbiker

Re: Spiertraining ?

Post by Palmo »

mtb-fltn wrote: De ENIGE manier om vet weg te krijgen is aerobe training. Dus spiertraining zoals push ups, buikspieroefeningen,... zullen geen resultaat hebben. Je zal alleen je spieren versterken maar geen vet verbranden. Dus: fietsen, zwemmen, lopen,...

By the way proficiat met uw gewichtsafname! Ik probeer ook sinds kerstmis om af te vallen. Ik woog 76kg voor 1m75, nu zijn er maar 3kg af.
Ben 1m72 en mijn gewicht schommelt rond de 76kg. Wat ik ook doe, ik krijg dat niet naar beneden. :evil:
Ik train minstens 2x per week karate en minstens 1x per week mtb. Voor de rest let ik wat op mijn eten maar doe zeker geen dieet.

Volgens mij heeft de ouderdom (nu 46j) hier zeker mee te maken. Vroeger woog ik constant rond de 68 kg maar de laatste 5à10 jaar, pfffff...., komt er enkel maar bij en gaat er niks meer af. :-?
Alhoewel ik dat zeker zou willen.
erikske
Mountainbiker

Post by erikske »

Ja Palmo , het antwoord op uw vraag is reeds gegeven .
Veel aërobe training , dus minstens 3 tot 4 keer rustig lopen of fietsen . Met lopen zal je het snelste resultaat boeken . Fietsen vraagt voor het hetzelfde resultaat drie keer meer tijd .
Er is een vuistregel die zegt dat je pas na één uur rustig lopen aan de vetverbranding begint . Het eerste (loop) uur worden hoofdzakelijk suikers aangesproken als brandstof . De meeste rustige duurlopen doe ik 's morgens vroeg met een nuchtere maag . De suikerspiegel staat dan redelijk laag en je leert je lichaam sneller energie te putten uit vetverbranding . Nadien eet ik stevig door !
In zoverre ik de training van gevechtsporten ken ( via zoon ) is deze nog veel teveel gericht op spierontwikkeling en wat stretching . Vetverbanding is blijkbaar niet voorzien bij die sporten .
Ik ben 47 jaar en weeg 65 kg voor 1.83 m . Op m'n 25ste woog ik in 't leger 79 kg .Ik was toen gespierd en deed als sport enkel volleybal .
Jaren later ging ik af en toe wat lopen en de extra kilo's smolten als boter voor de zon .
Mijn gewicht blijft nu reeds meer dan 10 jaar constant . Tijdens blessureperiodes komt er al eens een kilootje bij , meestal omdat ik dan zo gefrusteerd ben en niet meer op een trappist meer of minder kijk .
Echt diëten staat niet in mijn woordenboek ! Ik geniet van de sport en de aangename nawerkingen .
hoe je goed kerel ,

Erik
Palmo
Mountainbiker

Post by Palmo »

Tx Erik voor de info.
Maar lopen doe ik helemaal niet graag alhoewel dat wel de beste oplossing zou zijn indien je voor fietsen 3x meer tijd nodig hebt. Zoveel tijd heb ik ook nu ook weer niet, want er zijn nog altijd de vrouw en kinders waar ik toch ook wat tijd aan moet spenderen.
En dan ook nog 1 uur vooraleer de vetverbranding begint ?

Vechtsport daarentegen is toch vooral niet zozeer gericht op spierontwikkeling maar dan wel op snelheid en uithouding. Dit zijn telkens 2-uren-trainingen volle bak.

Je gewicht amaai, maar waarschijnlijk zal dat ook de aard van het beestje zijn, niet ?

Alleszins genieten we ervan !!!!
Tot wederhorens ....
Dany
erikske
Mountainbiker

Post by erikske »

Genieten , houden zo Danny!
bartjoosen
Mountainbiker

Post by bartjoosen »

Vechtsport=snelheid en uithouding?

Ik doe ook aan judo, en zoals je zegt: vechtsport training is 2uur vollebak.

Dit wil dus wel zeggen: interval training en ver boven de anaerobe drempel (kunnen) gaan.
Wij gaan/gingen dan ook eerst een halfuurtje lopen om de aerobe capaciteit te verhogen, en daarna 1.5u trainen.
Voordeel van het verhogen van de aerobe capaciteit: snellere recuperatie.
Door enkel en alleen 2uur volle bak te trainen ga je op den duur opgebrand geraken.

Als je enkel goesting om te fietsen kan je beter een hartslag meterke kopen en hier fatsoenlijk mee leren omgaan:
Beginnen met puur aeroob te trainen <0.65-0.7 HFmax, en dit langzaam opbouwen naar langere trainingen, dit gaat vrij snel, na 6weken heb je al resultaat. Nadien kan je de intensiteit opdrijven (langzaam opbouwen) tot 0.85 HFmax, dan kan je de trainingen wel korter houden, zodat je met kortere trainingen toch nog een goed rendement hebt.

Je kan ook korte trainingen uitvoeren van bv 1.5-2u en beginnen met puur aeroob, en hier langzaam aan intervalletjes invoegen tot 0.85HFmax.
Deze intervalletjes kan je dan opbouwen van 2 minuten naar 10-15 minuten tot zelfs 1.5-2u (wel eerst opwarmen!!).

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Groetjes

Bart
PS: weeg 58kg bij 1.78m,
sporten: maandag, donderdag en zaterdag zwemmen, dinsdag en vrijdag judo, 's zondags en soms in de week fietsen.
Palmo
Mountainbiker

Post by Palmo »

bartjoosen wrote: Ik doe ook aan judo, en zoals je zegt: vechtsport training is 2uur vollebak.
Dit wil dus wel zeggen: interval training en ver boven de anaerobe drempel (kunnen) gaan.
Wij gaan/gingen dan ook eerst een halfuurtje lopen om de aerobe capaciteit te verhogen, en daarna 1.5u trainen.
Voordeel van het verhogen van de aerobe capaciteit: snellere recuperatie.
Door enkel en alleen 2uur volle bak te trainen ga je op den duur opgebrand geraken.

Als je enkel goesting om te fietsen kan je beter een hartslag meterke kopen en hier fatsoenlijk mee leren omgaan:
Beginnen met puur aeroob te trainen <0.65-0.7 HFmax, en dit langzaam opbouwen naar langere trainingen, dit gaat vrij snel, na 6weken heb je al resultaat. Nadien kan je de intensiteit opdrijven (langzaam opbouwen) tot 0.85 HFmax, dan kan je de trainingen wel korter houden, zodat je met kortere trainingen toch nog een goed rendement hebt.

Je kan ook korte trainingen uitvoeren van bv 1.5-2u en beginnen met puur aeroob, en hier langzaam aan intervalletjes invoegen tot 0.85HFmax.
Deze intervalletjes kan je dan opbouwen van 2 minuten naar 10-15 minuten tot zelfs 1.5-2u (wel eerst opwarmen!!).

Ik hoop dat je hier iets aan hebt..
Het zal hoogstwaarschijnlijk aan mij liggen ! :oops:
Nederlands aub ?
Post Reply