Overstappen naar sram?

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Tokke
Mountainbiker

Post by Tokke »

Effe terug over overstappen naar Sram: hoe zit de verhouding X.9/XT? Ik zie het ook wel zitten om over te stappen,vooral voor de gripshift en de X.0 is wat te duur...
DDM
Mountainbiker

Post by DDM »

Voor gripshift kan je de Sram rocket kiezen dan mag je gewoon met wat je hebt verder doen (compatibel Shimano). Voorts XT is toch reeds hoog (2e) in het Shimano gamma en is als beste koop prijs/verhouding te beschouwen ... misschien zit het probleem ergen anders.
LoXoS
Mountainbiker

Post by LoXoS »

Mijn pad van mijn achter derailleur staat scheef denk ik. Normaal moet die toch loodrecht naar beneden komen hé. Bij mij wijst hij shuin naar beneden van de velg weg. Zou dit de oorzaak zijn? Hij staat wel vast.
Byorka
Mountainbiker

Post by Byorka »

Pad moet evenwijdig met de velg staan. Indien de fiets loodrecht staat dan moet de of het pad ook loodrecht staan. Dit zou ongeveer het eerste moeten zijn waar de fietsenfikser naar kijkt. Deze kan het in elk geval makkelijk controleren en goed buigen.
Byorka
Mountainbiker

Post by Byorka »

Controleer/smeer/vervang ook de kabels. Hoeveel km zitten ze erop?
LoXoS
Mountainbiker

Post by LoXoS »

een 700km ongeveer
Byorka
Mountainbiker

Post by Byorka »

Schuiven ze soepel, zijn ze gesmeerd of zijn de droog en zitten ze vol zand?
LoXoS
Mountainbiker

Post by LoXoS »

Er zit geen zand in, en ze schuiven nog soepel. De kabels smeren heb ik nog nooit gedaan, moet dit? Zo ja, waar moeten ze gesmeerd worden?

Na iedere rit kuis ik mijn fiets, ontvet ik mijn ketting en doe terug een teflon spray op mijn ketting. Voort van de rest is er nog geen olie/spray aan mijn fiets geweest.
Byorka
Mountainbiker

Post by Byorka »

De binnenkabel slijt zowiezo in de buitenkabel waardoor je spoorvorming krijgt. Hierdoor schuift de kabel niet meer goed waardoor de derailleur hapert.
Het is dus aan te raden om af en toe de kabels ook te smeren, maar zorg ervoor dat het geen zand aantrekt. Gebruik geen dik vet want dat schuift niet lekker. Maar bv droge teflon.
Hoe lang gaat kabels mee? weet ik niet, bij de ene 500 km en bij de andere 3000 km.
Kabels verdienen zeker de aandacht om schakelproblemen te voorkomen of op te lossen.
Maorten
Mountainbiker

Post by Maorten »

heb ook XT zitten achteraan en heb die nog nooit moete bijstellen, heb wel Gore-tex kabels zitten en die zou ik niet kunnen missen, tja zijn geen van gore-tex zelf, blijkbaar maken die effectief niet meer, maar genoeg andere alternatieven, is investeringske zeker waard. enkel echt belangrijk voor achterste derailleur, voorste kan met gewone kabel.
en ja u pad ies laten controleren, kan scheef staan en dan is afstellen onmogelijke zaak
Post Reply