balhoofd demonteren

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Post Reply
cg
Mountainbiker

balhoofd demonteren

Post by cg »

Hoe kan je een A head balhoofd terug uit het frame halen zonder heel de zaak in devernieling te wringen. :evil: Bestaan hier truukjes voor?
trailstar
Mountainbiker

Post by trailstar »

daar heb je een speciale tool voor nodig.

mss eens bij je lbs binnenstappen , vragen om uitleg, vragen of je zijn tool eens mag lenen en het thuis eens proberen.

eenmaal je weet hoe het moet is het niet moeilijk hoor. :-)

mvg

wannes
Supernaut
Mountainbiker

Post by Supernaut »

Dat kun je inderdaad met speciaal gereedschap maar dat gaat ook met een hamer en een lange doorslag(lees een oude geprepareerde beitel).
Yakke
Mountainbiker

Post by Yakke »

@supernaut: zowel monteren als demonteren?
cg
Mountainbiker

Post by cg »

Monteren doe ik met een lange stang met schroefdraad op, twee bouten en blokjes hout met een gat erin die ik als rondel gebruik. Dit werkt uitstekend. Je mag wel maar een deel gelijktijdig in het frame persen.
intruder
Mountainbiker
Location: B1 Replic, marzocchi EXR, alivio montage, pd-m520, kaloy+XLC-components "accessoires"

Post by intruder »

op te monteren, deeltje van je balhoofd op je frame leggen en dan een dwijl erop leggen en met een (voor)hamer terug op zijn plaats kloppen. Zo heb ik het gedaan en ik heb er geen problemen mee. Dat balhoofd is mss het beste aan mijn fiets :P
Timmie
Mountainbiker

Post by Timmie »

Heb zowel voor monteren als demonteren een stuk bezemsteel en een hamer gebruikt. Past net in de schacht en is zacht genoeg om de zaak niet te vernielen.
Supernaut
Mountainbiker

Post by Supernaut »

[quote="Yakke"]@supernaut: zowel monteren als demonteren?[/quote]

De vraag was demonteren !
Bobke#77
Mountainbiker

Post by Bobke#77 »

Ik heb onlangs zelf men Balhoofd vervangen door een Chris King en ben als volgt te werk gegaan :
Eerst heb ik met een doorslag de cups uit het frame verwijderd , ze waren hierdoor wel beschadigd maar het was toch wegwerp.
Vervolgens de baseplate verwijderd , maar die zat los #-o dus die kon ik er gewoon afnemen.
Voor het terug monteren van de nieuwe baseplate heb ik ze eerst warm gemaakt en op de bankschroef gelegd , wanneer de baseplate warm genoeg is kun je de vork er gewoon overschuiven en de baseplate zit vast.
Voor het monteren van de niewe cups heb ik ze er gewoon met een rubbere hamer voorzichtig erin geklopt.
En klaar is kees :wink: .
intruder
Mountainbiker
Location: B1 Replic, marzocchi EXR, alivio montage, pd-m520, kaloy+XLC-components "accessoires"

Post by intruder »

Supernaut wrote:
Yakke wrote:@supernaut: zowel monteren als demonteren?

De vraag was demonteren !
Naar je fietsenmaker gaan en vragen of je zijn tool om balhoofdstellen te demonteren mag lenen. Dit is eigelijk gewoon een buis die aan 1 kant in de lengte is doorgezaagd, en dan nog is loodrecht daarop, zodat je 4 stukken hebt die je een beetje kan openplooien. Deze klik je dan eigelijk in je kader, je pakt een hamer en je klopt met een hamer etgeen eruit moet eruit.
Post Reply