Training tov. Talent

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Willy D
Mountainbiker

Post by Willy D »

Bengo wrote:Ivo

Kan zijn dat je de Cristalp kunt uitrijden zonder talent, maar wel met training en 'karakter'.
Maar die redenering kun je evengoed omdraaien (kwestie van on topic te blijven): een mtb-marathon in de Alpen zou je evengoed zonder training kunnen uitrijden, als je maar aanleg (= talent) hebt om duursporten te doen.
volgens mij niet Bengo, hier spreek je niet over een tocht van 4 uur, maar van 8 tot 12 uur. Dan telt talent uiteraard mee, maar zal getraindheid, karakter en ervaring de bovenhand moeten halen.
Yakke
Mountainbiker

Post by Yakke »

Ben ik het mee eens. Dan mag je nog zoveel talent hebben, een marathon van zoveel uren rijdt je niet zonder degelijke voobereiding.
catchup!
Mountainbiker

Re: Training tov. Talent

Post by catchup! »

Bengo wrote:Op de Hagelandse Chrono sprak ik met de overwinnaar: Ken Van den Bulke.
Omdat hij op 75 km ruim een halfuur sneller was dan ik (terwijl ik al maandenlang 5 à 6 x per week stevig train) vroeg ik hem naar zijn trainingsmethode. Die had hij nauwelijks, zo zei hijzelf. Hij trainde niet meer dan 9 u per week, en vaak zelfs minder. Gemiddeld een keer of drie met de bike naar z'n werk en terug (in totaal geen 2u per dag) en dan in het weekend nog eens een TT of met de club of vrienden er op uittrekken voor een stevige tocht. Al bij al dus relatief weinig training, en ook niet echt specifiek volgens een schema of een theorie van kracht/snelheid/souplesse/uithouding en al die dingen uit de boekskes. Maar hij wint dus wel, en met vele minuten voorsprong op andere dertigers die veel meer uren trainen.
Is al dat gedoe over training dan voor een groot stuk onzin (tenzij misschien op een echt Topniveau), en komt het voor ons - sportieve, recreatieve bikers - vooral aan op Talent?
Aan het verhaal en de tijd van de winnaar van de Hagelandse Chrono te zien: zeker wel!
Ken is natuurlijk wel een extreem voorbeeld. Bulkt van het talent, maar als hij niks rijdt (dus 0 u per week gedurende een paar maand) dan rijdt hij heel onregelmatig en krijgt af en toe nen klop dat het niet schoon meer is en kan ik hem zelfs verslaan. Er zijn anderen die met 3-4 uurkes per week (TT of chrono en dan nog ne keer spelerei tijdens de week als 't goe weer is) open wedstrijden winnen en ook de hagelandse gewonnen hebben. Maar inderdaad lange marathons gelijk GRC met een slechte voorbereiding is zelfs voor die kerels een calvarietocht.
Ken zat afgelopen week hier op den hoek in 't frietkot, en da's niet uitzonderlijk. Hij mist de ziekelijke gedrevenheid (gelukkig) die je nodig hebt als ge het als prof wilt maken. Het talent heeft hij, maar de laatste stap naar de top is veruit de moeilijkste.

en ja dus, dat talent is onontbeerlijk. Ik ken er toevallig een paar (waaronder Ken) en die kan ik dus noooooit kloppen zelfs niet in de periode dat ik 10-15 u per week reed en brons haalde in Bouillon, terwijl zijzelf wekenlang niets getraind hebben.
Eén keer was het nipt: die gast had een ganse winter niets gedaan, en ik had stevig doorgetraind. Zelfs dan nog moest ik het (nipt) afleggen op een simpele TT.
Ik zweer u als ge die gasten kent, en ge weet wat zij er (maar) voor doen, dan kunt ge u echt niet meer opladen om 15u per week te trainen. Dan zegt ge: FOERT ik doe het enkel nog voor mijn plezier en niet voor die 13e of 93e of whatever plaats. (want dat doen zij ook; enkel en alleen voor het plezier, ZEKER Ken. Die heeft al ne chrono verloren omdat hij uit verveling en omdat hij op zijn kameraad wachtte onderweg andere padjes ging verkennen terwijl hij op kop lag)
Bengo
Mountainbiker

Post by Bengo »

Awel Catchup, jouw reactie is de 91e 'post' op mijn oorspronkelijke opmerking/vraag over Talent tov. Training, en dit inderdaad naar aanleiding van de Hagelandse Chrono (als man van de streek voor mij het doel van dit jaar) waar ik zo voor getraind had en toch niet verder kwam dan honderdste en nog iets. En dan sprak ik dus met Ken van den bulke die bulkt van het talent, maar relatief heel weinig traint.

Omdat ik dat zo merkwaardig vond ben ik deze topic opgestart, met de suggestie dat Talent blijkbaar zoveel belangrijker is dan Training, althans toch voor een regionale marathon van 75 km in Vlaams-Brabant. Ik kreeg in de loop van de eerste 90 mailtjes als reactie op mijn vraag nogal wat tegenwind, en vooral veel goedbedoelde raad om mijn trainingsarbeid vooral meer 'wetenschappelijk' te onderbouwen met afwisseling van lange duurtrainingen en intervaltraining etc. Ik had altijd mijn twijfels over dit soort goede raad, die inderdaad wel goed bedoeld is en op zich ook wel 'goed' zal zijn. Maar die hoe dan ook maar een zeer beperkte impact heeft. Precies omdat Talent het bijna altijd haalt op Training. Het heeft tot mailtje nr. 92 geduurd vooraleer dit bevestigd werd door iemand met praktijkervaring als biker, als getraind atleet die tegelijkertijd ook een regionale topper als Ken Van den Bulke kent en heeft bezig gezien, zowel op wedstrijden als op diens (beperkte) training en op het frietkot. Thanx Catchup!!
catchup!
Mountainbiker

Post by catchup! »

Merci. Ik heb dit jaar nauwelijks getraind of zelfs maar op de fiets gezeten en heb 4u30 of daaromtrent gereden op de HGC (een half uur stilgestaan en gefouilleerd geweest aan de controles). 2 jaar terug heb ik redelijk wat getraind (zoveel ik kan opbrengen eigenljk dus een 10-15u per week incl. weekendrit) en was ik 10e. Maar de eersten daar moet ik niet aan denken.
Dus training is zeker belangrijk, maar talent daar begint het mee.
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

Kan zijn dat je de Cristalp kunt uitrijden zonder talent, maar wel met training en 'karakter'.
Maar die redenering kun je evengoed omdraaien (kwestie van on topic te blijven): een mtb-marathon in de Alpen zou je evengoed zonder training kunnen uitrijden, als je maar aanleg (= talent) hebt om duursporten te doen.
Dit WE op de Kitzalp geweest. Met alle respect maar ik denk dat je met talent en zonder training daar toch niet ver geraakt hoor. Wel sneller boven en naar beneden en misschien met minder training maar alleen op talent, ik betwijfel het ten zeerste.
roger
Mountainbiker

Post by roger »

Talent kun je volgens mij alleen maar hebben in sporten waar coordinatie
een belangrijke rol speelt.Zoals balsporten(tennis,voetbal,basket,golf),turnen,schoonduiken dit alles heeft te maken met lichaamsperceptie.Voor duursporten zoals mountainbiken,marathonlopers,wegrenners blijft er maar een oplossing en dat is trainen.Al dat gezever van "ik heb nog niks getraind of heb nog maar zoveel ....km "is larrie.
Het is wel zo dat mountainbikers die in hun jeugdjaren gekoerst hebben en die na 10jaar of meer met deze sport terug herbeginnen altijd een stapje voor hebben op diegenen die op hun 30°met deze sport beginnen.
Ontwikkeling van spieren,traptechniek zijn zaken die je op jeugdige leeftijd leert en die je gans je leven meedraagt.
Dus voor mij is talent alleen maar te vinden in sporten waar de lichaamsperceptie een belangrijke rol speelt.
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

Willy D wrote:

volgens mij niet Bengo, hier spreek je niet over een tocht van 4 uur, maar van 8 tot 12 uur. Dan telt talent uiteraard mee, maar zal getraindheid, karakter en ervaring de bovenhand moeten halen.
Nu ook wer niet overdrijven. Ze werken daar met tijdspoorten en de max tijd is ong. 8.30. Je moet op 6 uur nl. aan km 68 zijn.
Als je wil starten met een Alpenmarathon en je hebt nog geen ervaring is het aan te raden met de Salzkammergut te starten. Hier zijn geen tijdspoorten en heb je 11 uur om de 100,6 km vol te maken. Kan je heel ontspannen op je eigen tempo blijven rijden en ervaring op doen.
Qube
Mountainbiker

Post by Qube »

Voor duursporten zoals mountainbiken,marathonlopers,wegrenners blijft er maar een oplossing en dat is trainen.Al dat gezever van "ik heb nog niks getraind of heb nog maar zoveel ....km "is larrie.
Niet iedereen is in dezelfde mate trainingsvatbaar hoor. Testen met ééneiige tweelingen hebben uitgewezen dat 1 v.d. 2 broers na het volgen van een identieke trainingsporgramma (6maand) maar liefst 27% meer progressie had gemaakt op gebied van aërobe uithouding :bounce: . Toch ben ik idd ook van mening dat topprestaties voorvloeien uit een lange periode van opbouw die moet starten van kinds af aan. Voldoende trainen hoort daar dus ook bij :wink:
Last edited by Qube on Wed 29 Jun 2005 10:04, edited 1 time in total.
catchup!
Mountainbiker

Post by catchup! »

wel roger hoe definieert ge dan begrippen zoals VO² max, longinhoud, hematocriet die voor het overgrote deel genetisch bepaald zijn?
Aan de hand van een inspanningstest kunnen ze redelijk goed inschatten wat de mogelijke progressie is van een atleet. Ik ken iemand waarmee ik al jaaaaren fiets (sinds tienerjaren) die een paar jaar terug, als recreatieve biker (occasioneel marathon, XC, open wedstrijd, maar geen gericht trainigsschema) een test deed op Nottebohm. Hij was daar de 12e best geteste ooit. Tom steels stond op nr. 8 en Tom Boonen op nr. 1

Ik mag nog trainen bij de beesten af, nooit kom ik maar aan de knieën van die mannen.

Ivo heeft wel gelijk als het op zware marathons aankomt. Maar danvraag ik: wat is de omschrijving van 'zonder training'. Want iemand die nog nooit op een fiets heeft gezeten rijdt dat inderdaad niet uit. Maar de gast van 'hierboven' is wel een ganse lente tot en met juli geblesseerd zijn geweest en die heeft toch vrij gemakkelijk de GRC uitgereden....
Post Reply