mont Ventoux

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
Flip FSR
Mountainbiker

Post by Flip FSR »

toon pertetotal wrote:Kan mij iemand voor 100% zeker zeggen hoe hard je met een ongeremde remork mag rijden in Frankrijk????
Of weet iemand waar ik dat kan vragen(ik heb al aan rijkswachter en douanier ed gevraagd en heb al 3 verschillende snelheden gehoord :drunk: )
Als het bv maar 90 km/h is dan ga ik 2 fietsen op t dak proberen te zetten en 2 op de trekhaak.
Astemblieft se! :wink:

http://www.touring.be/nl/voertuigen-ver ... nkrijk.asp

Die snelheidsbeperkingen gelden ook voor personenwagens die een aanhangwagen of caravan trekken, voor zover het totaal gewicht van het geheel niet meer dan 3,5 T bedraagt; is het gewicht groter dan 3,5 ton of bedraagt het gewicht van de aanhangwagen of de caravan meer dan het gewicht van het trekkende voertuig, dan zijn lagere snelheidsbeperkingen van toepassing.

130km/u dus 8)
roger
Mountainbiker

Post by roger »

Vorige week een goed werk gedaan als je dat zo kan noemen.Een vriend,directeur van een fabriek met 250 personeelsleden,wilde absoluut de Mt Ventoux beklimmen en had mij uitgenodigd in zijn villa in Gordes met zwembad van 20m op 7m een paradijs waar wij alleen maar kunnen van dromen.Eerst wat zen fiets geregeld en wat positie aangepast.Hij heeft een Cannondale fullsuspension met slicks van 1.5.Dit jaar had hij eens 12km en 41km gereden en in totaal sinds september 2003 stond er 371km op zen Polar.Wist niet hoe hij die cijfers kon terugvinden op zen Polar.Ik had het hem sterk afgeraden dit te doen,maar hem kennende als doordrijver wilde hij van niets weten en wilde de moeilijkste kant beklimmen,dus vanaf Bedoin.Gelukkig heb ik hem kunnen overtuigen van niet boven de 145 hartslag te gaan gezien zijn ouderdom,59,en gewicht van 83kg.Om 6u's morgens vertrokken vanuit Bedoin ik als muilezel met drank en eten,zodanig dat hij niets van extra gewicht moest meenemen.In het begin ging het nog tussen de 10 en 13km/u maar eenmaal in het bos zakte de snelheid naar 5-7km/u.Ik stond bijna te surplassen en een geluk dat ik een 22-34 had ,zo kon ik toch nog een beetje trappen.Telkens vroeg hij hoe ver het nog was en ik zag dat het niet al te goed ging.Hij durfde zelfs nog niet zen stuur lossen om te drinken uit schrik van te vallen.Enfin na 2u55 min waren we aan Chalet Renard.Ik probeerde hem te overtuigen van het laatste stuk op 1u te doen daar het toch wat minder steil is en het maar 6km is.Met veel aanmoediging haalde hij dan toch de top op 3u57min.Maar nu komt het strafste.meneer wilde dat ik beneden de auto ging halen want hij wilde niet afdalen,dit heb ik categoriek geweigerd."dat is niks" zei hij"dan bestel ik een helikopter".Nu maak ik mij niet dikwijls kwaad maar dit ging te ver.Na een hevige discussie besloot hij dan toch van naar beneden te fietsen,wel met de remmen toe.Al bij al is dit avontuur goed verlopen want ik wilde geen dode op men geweten hebben of een eventueel infarct.Wat bezielt zo een mensen om zo een uitdaging aan te gaan?Niet alleen hij maar al die honderden die naar boven strompelen zonder training.Precies dat de Ventoux een bedevaartsoord is.
Wat ik daar wel op men eentje gedaan heb,is de beklimming naar La Garde d'Apt,12km tussen 6 en 11%.Boven aangekomen heb ik een afdaling off-road gedaan van 8km op een rotsachtig padje door het bos tot in Rustrel.Gewoon prachtig maar moeilijk en met krampen in de vingers aangekomen.Zo heb ik daar nog 2 afdalingen,eenje van 15 en 21 km richting St Saturnin eveneens vanop de top van La Garde d'Apt,maar deze zijn voor de volgende keer.
toon pertetotal
Mountainbiker

Post by toon pertetotal »

@Flip FSR
Als je me ergens tegenkomt(zwart-witte uitrusting en blauw lintje aan helm 8) ),maak je dan bekend dan trakteer ik u ne Leffe:
Merci voor de info =D> .
muddy_
Mountainbiker

Post by muddy_ »

zaaaaaalig genoten van 2 weken Franse bergskes!!
Een huisje gehuurd in Bedoin en elke da op verkenning geweest. Op den asfalt een vijftal keer de Ventoux vanuit Bedoin beklommen en tweemaal vanuit Malaucène, schitterend landschap! Een aandrader ook voor elke biker, want amai daar valt wat te beleven. Je kan op de flanken op en rond de Ventoux prachtig en eindeloos toerkes doen, of serieuze toeren als ge wilt. Je hoeft zeker geen bewegwijzering te volgen: alles is gewoonweg mountainbiken op zijn best! De steile paadjes doorheen de wijngaarden, de rotsige afdalingen, zelfs na twee weken nog lang niet alles daar gezien. De hele streek daar is eigenlijk ideaal bike-terrein, daar kan je hier alleen maar van dromen, zo eindeloos...
Er zijn 6 uitgetippelde mountainbikeroutes op de Ventoux, voor wie interesse heeft: heb ingescande exemplaren van de fichekaartjes per rit, maar zoals gezegd, die heb je eigenlijk niet van doen.
toon pertetotal
Mountainbiker

Post by toon pertetotal »

Inderdaad Muddy.
Daar krijg je de tijd vanzelf om als je graag fietst.
Ongelooflijk hoe mooi je daar kan biken.En altijd kom je wel iemand tegen waarmee je aan t praten geraakt,t zijn daar allemaal fietsers die je s avonds op t terras aan spreekt.
Fotos en verslag staan trouwens op onze site.
Kom eens een kijkje nemen. 8)
js
Mountainbiker

Post by js »

Hoi bikers,
in juli 2002 heb ik ook de Mont-Ventoux beklommen. Vanuit Bedouin, vertrokken in een gloeiende zon, op de top nog altijd zon en, naar het schijnt vrij uitzonderlijk, bijna geen wind. Helemaal in mijn eentje, met mijn Specialized Rockhopper met de noppenbanden waar ik het hele jaar door mee rijd.(Z-Max 2.1) Rugzak aan met eten, drinken en gereedschap in. Zonder extra training (ik doe ong. 1000 km per jaar) en zonder bergervaring ben ik in 2u20 naar boven gereden. (ik was toen 43 jaar) Daarna langs dezelfde weg weer naar beneden (30 min) en dan verder door naar ons huisje in Vacqueras. (totaal 67 km gereden)
Waar het zeker de moeite is om te biken is in de Dentelles. (vlakbij Vacqueras) Een waar mountainbikeparadijs!
Zo, dat was mijn Ventoux-ervaring.

Johan
cannonboy
Mountainbiker

Post by cannonboy »

dag beste bikers ben de 4 de juli ook naar de ventoux geweest
doel is te trainen voor betere konditie
langs bedoin doe ik met de koersfiets +- 1u30 in goede weers konditie maar dit jaar was het echt slecht na chalet renard
onder 24 graden en beetje wind en boven 5graden en storm winden
waaide bijna van de baan af
dit jaar is mijn vriendin mee geweest met haar vrouwe fiets en had ik het gek idee om met haar op sleeptouw langs bedoin omhoog te rijden ben een maal moeten afstappen in de aller laatste bocht in een steile klim naar de toren want mijn vriendin waaide van haar fiets af
dit is een van de zwaarste beproevingen dat ik al in mijn fiets carriere ondernomen heb maar wel de moeite waard
ps deed er +- 3uur over met vriendin op sleeptouw reed zelf met mtb :cannondale jekyll met noppe banden
het ergste van alles was dat ik zlf met een slakke gang van 5km per uur er voorbijstak en die vielen dan helemaal dood als ze mij zagen hun voorbij steken
beste ventouristen fiets nog veel en aan iedereen een goede conditie toe gewenst
groeten guy hendrickx
Biker Zjé
Mountainbiker

Post by Biker Zjé »

toon pertetotal wrote:Inderdaad Muddy.
Daar krijg je de tijd vanzelf om als je graag fietst.
Ongelooflijk hoe mooi je daar kan biken.En altijd kom je wel iemand tegen waarmee je aan t praten geraakt,t zijn daar allemaal fietsers die je s avonds op t terras aan spreekt.
Fotos en verslag staan trouwens op onze site.
Kom eens een kijkje nemen. 8)
Prachtig filmpje met heerlijk muziek !!!! =D> =D> =D>

Ik heb hem 2 jaar in successie beklommen en kreeg terug kriebels bij het zien van deze beelden.

Mooi werk jongens !!! :wink:
trekker k
Mountainbiker

mont-ventoux

Post by trekker k »

Heeft er iemand wat informatie over de beklimming van de Mont-Ventoux?
Welke club's of organistie's deze beklimmen?Een collega van mij zou dit eens willen doen , wel liefst in groep en met vlamingen.
Heeft ervaring met met zowel baanfiets als mountenbike.

Alle info is welkom,
Alvast bedankt.
Big
Mountainbiker

Post by Big »

Ik ga volgend jaar een poging wagen.
In deze topic vind je ook de nodige info:

http://forum.mountainbike.be/viewtopic. ... 1&start=36
Post Reply