Welke remmen zou jij steken op je nieuwe MTB ???

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.

Welke remmen zou jij steken op je nieuwe MTB ???

V-brake
54
20%
Hydraulische velgrem
62
23%
Hydraulische schijfrem
153
57%

Total votes: 269

roy
Mountainbiker
Location: Duratec sonix cx3 s-ram X0,hope new mini raceface deus easton Xc-one and ec70 Reba WC

Post by roy »

#Skull' wrote:
nebraz wrote:Ben ook een tijdje aan het twijfelen geweest. Tot nu toe altijd met Vbrakes gereden LX/XTS en was er tevreden van.
Nu ga ik voor XT-Schijfremmen 205mm omdat ik van plan ben meer in het buitenland te gaan rijden en er veel positieve reacties zijn over xt-schijfjes.
Op een Cube Reaction steken standaard Hayes HFX9.
Zijn deze van een goede kwaliteit ???
Of het tog maar bij hydralische velgremmen houden ???

Ik heb mijn veloboer al veel horen klagen over de hayes schijfremmen.
Foempes
Mountainbiker

Post by Foempes »

scelter wrote:Hydrolische velgremmen zijn zoals de naam het zegt, hydrolisch. Dus met zuigertjes.
men bedoelt hier toch wel "hydraulische" , of bestaat er nog een vierde niet nader genoemd systeem ?

:drunk:

misschien voer voor een nieuwe poll :
bovenop een cursus fietsmechanica misschien een cursus nederlands inlassen .....

no hard feelings either :roll:
scelter
Mountainbiker

Post by scelter »

JefB wrote:
scelter wrote: 1) ik heb nog nooit te weinig remkracht gehad met mijn vbrakes, zelfs niet op enkele stevige afdalingen in de ardennen. Ik kan beide wielen blokkeren met mijn lx-jes, dit lijkt me voldoende remkracht.
Meer remkracht dan wiel blokkeren kan simpelweg niet. Wil je toch nog sneller stilstaan zal je dikkere banden moeten steken. :-)
Dat is nu precies wat ik wil zeggen :)
hydrus
Mountainbiker
Location: Ti SS, steel fixed gear CX, alu XC tandem, Carbon velomobiel

Post by hydrus »

JefB wrote:
scelter wrote: 1) ik heb nog nooit te weinig remkracht gehad met mijn vbrakes, zelfs niet op enkele stevige afdalingen in de ardennen. Ik kan beide wielen blokkeren met mijn lx-jes, dit lijkt me voldoende remkracht.
Meer remkracht dan wiel blokkeren kan simpelweg niet. Wil je toch nog sneller stilstaan zal je dikkere banden moeten steken. :-)
Akkoord, meer dan blokkeren kan niet, maar stel, je bent al 2 kilometer aan het afdalen met remmen, ze zijn dus goed warm. De vraag is of je dan nog je wiel zal kunnen blokkeren?
Yakke
Mountainbiker

Post by Yakke »

Pleit je hier nu in het voordeel van schijfremmen of velgremmen?
Schijfremmen hebben wel eens last van oververhitting, waardoor ze minder gaan remmen. Bij velgremmen is er meer gevaar dat de band oververhit raakt, maar de rem zelf heeft daar niet echt problemen mee.
K2-er
Test team
Location: Orbea Rallon/Commencal Meta/ Nicolai Helius/Kona Jake the snake

Post by K2-er »

Ik heb zowel velgremmen (XT), als schijfremmen (Martha),
en ik vind ze beide goed. voor hier in limburg rond te touren zijn de xt's meer dan goed, maar wanneer ik met m'n andere fiets rij, verschiet je toch weer van die enorme stopkracht en doseerbaarheid van een schijfrem, volgens mij is het een keuze die iedereen voor zichzelf moet maken. En natuurlijk ,je kan pas een goed oordeel vellen, als je kunt vergelijken :wink: , daarmee lijkt het me ook dat er nog vele misverstanden heersen in deze materie, met de nieuwste generatie van schijfremmen, zijn (volgens mij) een groot deel van deze "problemen" ook definitief opgelost.
scelter wrote:Ik rij zelf met vbrakes van shimano lx, en ik zou opnieuw voor V-brakes gaan omwillen van volgende redenen:

1) ik heb nog nooit te weinig remkracht gehad met mijn vbrakes, zelfs niet op enkele stevige afdalingen in de ardennen. Ik kan beide wielen blokkeren met mijn lx-jes, dit lijkt me voldoende remkracht.
te weinig remkracht mss niet, maar op vlak van remcomfort moeten ze toch onderdoen in mijn ogen.
2) schijfremmen zijn duurder in aankoop
3) schijfremmen zijn duurder in onderhoud
hoedat dan?
4) remblokjes van schijfremmen gaan minder lang mee, dan die van v-brakes.
dat zou ik toch niet zo direct zeggen, alles hangt af van het inrijden. ik ben nog altijd bezig met mijn eerste paar (bijna een jaar)
5) v-brakes zijn makkelijker af te stellen
persoonlijk hoef ik aan mijn schijfrem niets af te stellen, het bijstellen van de blokjes naarmate ze meer slijten gebeurd volautomatisch
6) v-brakes zijn lichter
daar heeft u gelijk :-D
7) schijfremmen vragen meer onderhoud (reiniging van blokjes etc)
dat is relatief, even na elke modderige rit de zuigers een beetje zuivermaken
Schijfremmen zien er gewoon stoerder uit, dat lijkt me de enige reden om schijfremmen te kiezen. Tenzij ge wekelijks gaat downhillen en gewone v-brakes daarbij te warm worden.µ

dat lijkt me niet , Stoerheid lijkt me nu niet echt een overtuigend argument, het groote voordeel persoonlijk vind ik toch in natte omstandighen, verlies je niets aan remkracht

Ps: als ik schijfremmen zeg, bedoel ik de hydrolische.
Nielskie
Mountainbiker

Post by Nielskie »

Ik had vroeger veel te weinig remkracht met mijn lx v-brakes, in combinatie met ceramische velgen. Zelfs bij een steile afdaling in het hageland (dus eigenlijk een piske) had ik geen vertrouwen in de remmen.

Nu rij ik met hope mono mini schijfremmetjes rond.

amai, mijn *****, dat zijn lekker goei remmekes. Bijten gelijk zot, en toch zijn ze goed te doseren.

't enige waar ik wel schrik voor heb dat ze in te lange afdalingen in de echte bergen wel eens warm zouden kunnen lopen.
Ik had een 180mm schijf vooraan besteld om dat probleem te vermijden.
Na 1 maand wachten werd ik het echt wel beu en heb ik toch maar besloten om voor een 160mm schijf vooraan te nemen. Dit was te danken aan de leverancier van Hope in de Benelux, waarvoor hartelijk dank nogmaals, stelletje lamballen :evil: . Voor ardennenritten volstaat de 160-160mm combinatie wel voor mij (85kg).

Voorlopig heb ik nog geen problemen gehad met de schijfremmen, en qua werking zijn ze stukken beter dan lx v-brakes. Vergelijken met betere v-brakes kan ik niet, zoals ik ook niet met andere schijfremmen kan vergelijken.
sorrow
Mountainbiker

Post by sorrow »

Yakke wrote:@scelter: ik ben het eens met je argumenten, behalve:

4)Klopt niet. Zowel bij v-brake als bij schijfremmen heb je remblokken die kort en lang meegaan. In het algemeen gaan de remblokken bij schijfremmen langer mee, maar zijn ze wel een pak duurder. Remblokken van HS33 vormen hierop waarschijnlijk wel een uitzondering.
=
Wat bedoel je hiermee Yakke , dat ze lang mee gaan voor hun prijs of juist niet ??
Dzjowie
Mountainbiker

Post by Dzjowie »

Seg mannekes, niet voor 't een of 't ander, maar drie onderwerpen hieronder is er een topic van Skull zonder pardon gesloten omdat die de eeuwig weerkerende vraag "Schijfremmen of niet" bevatte...

Maar meneer herformuleert zijn vraag iets of wat, en hoppa, we zijn alweer vertrokken voor een pagina of vier...

Lijkt me niet echt consequent :roll:
Foempes
Mountainbiker

Post by Foempes »

da's inderdaad zo ....... helemaal mee eens Dzjowie

er wordt maar gepost dat't een lust is , welke schijfremmen zou jij steken op je nieuwe bike ? , schijfremmen of toch niet ?, schijfremmen ? , V-brakes <---> schijfremmen ?

en da's enkel de eerste Blz .. #-o

zelfde met fiets voor 1000-1500 € ? fiets voor 1450 ? ..enz

zo zorg je voor een enorme versnippering en wie gaat er nu nog alle topics bekijken ?

TIP : pik gewoon in op een bestaand topic , je vindt er misschien al wat je zoekt ... of personen die je verder kunnen helpen !!!
Post Reply