Waarom een fietsbril als standaarduitrusting v/d biker ?

Op zoek naar een windjack of camelback, de kenmerken van schoenen of brillen. Post hier jouw vragen en opmerkingen
Rolla
Mountainbiker

Waarom een fietsbril als standaarduitrusting v/d biker ?

Post by Rolla »

Wel, hierom:

Zoals het 'not done [-X ' is om te biken zonder helm, heb ik gisteren mogen ondervinden dat het evenzeer 'not done' is om zonder fietsbril op pad te gaan.

Als zondagochtend-tochtje gisteren de O2-bikers route in Kalmthout nog eens gereden (GPS Track). Leuk, enkele stukken met flink mul zand, maar toch goed geamuseerd… op 1 incidentje na:

Op een gegeven opgenblik rijdt mijn bike-buddy voorop, bij een afslag naar rechts om dan een pad lichtjes omhoog op te rijden (met 't nodige losse zand).

Ik volg op relatief korte afstand, maar schakel terug in de (flauwe) bocht in de hoop iets vlotter bergop te geraken. Bij het terugschakkelen 'ratelt' m'n ketting effe voor hij goed in de nieuw gekozen versnelling valt. Ik kijk terwijl omlaag richting achterderailleur en merk niet dat ik ondertussen tot op nog geen metertje van mijn voorliggende medebiker kom die een laaghangende tak (ne serieuzen ! , geen 'twijgje') had opzij geduwd. Ik hoorde nog een waarschuwing, maar op 't moment dat ik terug rechtop kom & voor mij kijk…: WHOAM ! #-o Van +- 15 naar 0 km/u in nog geen seconde !

Die tak had er mijn (gelukkig beperkte) snelheid uitgemept ! Gelukkig had ik een helm & vooral mijn fietsbril op. Resultaat: effe van de kaart, een pijnlijk geschaafd reukorgaan & en mijn brilletje heeft een beetje een afdruk in m'n aangezicht achtergelaten. (Dat is nu al wel weggetrokken)

Achteraf bekeken eens goed mee gelachen, maar als ik geen bril had op gehad om mijn ogen te beschermen had dit wel eens erg ernstige & pijnlijke (blijvende) gevolgen kunnen hebben...

Conclusie: oppassen voor bomen die te laag gebouwd zijn & vanaf nu ook ALTIJD m'n brilleke opzetten. 8) 8) 8)
Groeten,

Rolla
ViperBiker
Mountainbiker

Post by ViperBiker »

amai :-D Is toch nog handig zo"n fietsbril.
Ga er deze vakantie een kopen, ook tegen de vliegen en zand enzo. En misschien ook tegen die 'vliegende boomtakken' :wink:
BING
Mountainbiker

Post by BING »

De fietsbril heeft inderdaad een functie als veiligheidsbril, alleen vind ik het soms knap vervelend (en gevaarlijk) wanneer je met je (zonne)bril op het "donkere" bos komt ingereden en eigenlijk geen steek meer ziet :roll:
kenny
Mountainbiker

Post by kenny »

BING wrote:De fietsbril heeft inderdaad een functie als veiligheidsbril, alleen vind ik het soms knap vervelend (en gevaarlijk) wanneer je met je (zonne)bril op het "donkere" bos komt ingereden en eigenlijk geen steek meer ziet :roll:
Daarom moet je een goede bril hebben hé. Mij zul je nooit zien rijden zonder een bril gewoonweg al omdat ik anders niet zie waar ik rij :P . Maar met een goede zonnebril heb je geen probs in bossen.
Spyder
Mountainbiker

Post by Spyder »

kenny wrote:
BING wrote:De fietsbril heeft inderdaad een functie als veiligheidsbril, alleen vind ik het soms knap vervelend (en gevaarlijk) wanneer je met je (zonne)bril op het "donkere" bos komt ingereden en eigenlijk geen steek meer ziet :roll:
Daarom moet je een goede bril hebben hé. Mij zul je nooit zien rijden zonder een bril gewoonweg al omdat ik anders niet zie waar ik rij :P . Maar met een goede zonnebril heb je geen probs in bossen.
ik heb een zonnebril van killerloop , zie nog voldoende in de bos ! doe deze enkel aan as't echt heel licht is , anders doe'k men gele van't kruidvat aan :p

ma zonder bril bos in nooit !

wel zondig ik nog op helm :p die moe'k nl nog kopen :p
gamutter
Mountainbiker
Location: Epic S-w carb - Sjump S-w carb - Sjumper M4 - Roubaix Pro D-Ace

Post by gamutter »

Daarom moet je een goede bril hebben hé. Mij zul je nooit zien rijden zonder een bril gewoonweg al omdat ik anders niet zie waar ik rij . Maar met een goede zonnebril heb je geen probs in bossen.
Deze week koop ik nog een Specialized bril die verbleekt binnen de 15 seconden als je in een schaduwzone komt. Mijn BBB bril zal enkel nog dienen voor de winter (met heldere acrylglazen) tegen modder en zwiepende takken.
Gisteren tamelijk zwaar op de grond gegaan toen ik mijn zonnebril wou weg steken omdat het te donker was. Juist op dat moment ineens veel boomwortels aan het begin van een afdaling in het Kluisbos en lichtjes remmen met de voorrem was voldoende om over kop te gaan, met mijn zij tegen een boomstam. Resultaat: zware bloeduitstorting van 15cm.
Dit vermijden is me wel 120 Euro waard.
Dzjowie
Mountainbiker

Post by Dzjowie »

Met alle respect, maar ook op 15 seconden ben je al wel een paar boomwortels verder hoor... Dat doet niks af aan het concept van Specialized, maar misschien moet jij wel je verwachtingen bijstellen.

Voor mtb is het mijns inziens zoeken naar een goed compromis tussen een niet te lichte en een niet te donkere bril... Ik heb die gelukkig gevonden...
stilldro
Mountainbiker

Post by stilldro »

Heb een bril (Oakley: beklaag me dit ewa), is met uv = 1. Is niet direct voor fel zonlicht tegen te houden, meer voor ongedierte uit m'n ogen te houden..

grtz
mtb-fltn
Mountainbiker

Post by mtb-fltn »

stilldro wrote:Heb een bril (Oakley: beklaag me dit ewa), is met uv = 1. Is niet direct voor fel zonlicht tegen te houden, meer voor ongedierte uit m'n ogen te houden..

grtz
Bij mij net hetzelfde. Ik ben zondagavond zonder bril gaan rijden! Beter ni gedaan! Ben thuis aangekomen met 5 kilo muggen tussen mijn ogen. Met zo'n warm weer is da echt ni te doen.
nebraz
Mountainbiker

Post by nebraz »

Dzjowie wrote: Voor mtb is het mijns inziens zoeken naar een goed compromis tussen een niet te lichte en een niet te donkere bril... Ik heb die gelukkig gevonden...
Als je A zegt moet je B zeggen.
:bounce:
Post Reply