Spaanse Pyreneeën, ordessa, Sierra de Guara

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
nebraz
Mountainbiker

Post by nebraz »

Zikke wrote:
nebraz wrote: De " blue lagoon" vind je in bierge een ideale stop om eens een duikje te wagen van een 10 meter hoge waterval.
Als je van de waterval wil springen, doe het dan op het einde van de vakantie. Ik ben er verleden jaar afgesprongen en heb 2 maand last gehad van mijn schouder.
Dit is een spijtige zaak voor jou maar dit is hier irrelevant.
Ik ben daar zelf al een honderdtal keer afgesprongen met groepen en nooit geen problemen gehad. T'is te zeggen een paar keer wel door mensen die er van doken en geen enkele duikervaring hadden maar dan ben je per definitie slecht bezig. Als je daar gaat biken,klimmen,canyoningen gebruik dan uw gezond verstand. Het is zo al risicovol genoeg.

En Zikke? Hoe kom je in Graus terecht? Ooit eens meegeweest met no nonsense? Of via belgen die daar wonen?
pocoloco
Mountainbiker

Post by pocoloco »

nebraz wrote: De route naar de voet van de gorgas negras (grootste canyoning van Europa) is één van de mooiste die ik reeds gedaan heb.

De parcours om te biken liggen er prachtig bij de niveauverschillen zijn (redelijk gemakkelijk :wink: )te overbruggen en je kan op bijna gelijk welk moment overschakelen op de asfaltwegen.
Ahum, kuch... alleen al in de Pyreneeën zijn er een paar dozijn canyons die fysiek en technisch een pak zwaarder zijn. Ook qua lengte is de (overigens schitterende) Gorgas Negras niet bepaald de top, de integrale Balces daar vlakbij is al 4 keer zo lang.

Moest ik een uitvalsbasis zoeken voor een weekje mtb'en daar in de streek zou ik niet twijfelen aan Ainsa: alle soorten campings en logies te vinden, je kan zowel in de Sierra de Guara (de mooie "noordkant") als in de hoge Pyreneeën gaan biken of gewoon in de tussenzone rond en boven de stuwmeren. Er zijn een paar honderd km mtb routes vers bewegwijzerd, er is een (bescheiden) fietsenwinkel, je kan er igv zware technische pech goeie bikes huren... wat zoekt een biker meer :-) ?
nebraz
Mountainbiker

Post by nebraz »

Sorry, dat moest één van de grootste geweest zijn.
De grootste ligt in Ijsland als ik me niet vergis.
Gorgas negras:Een canyon van om en bij de 12uur al is hij te doen in een achttal uur voor mensen die in goede fysieke conditie zijn en hem kennen.
als dat nog niet fysiek voldoende mocht zijn kan je de Mascun er nog aanbreien haha :wink:Voor de rest doet het hier weinig terzake. Het is een aanrader voor iedereen die van canyon houdt.
PM me voor het dozijn die zwaarder,langer of technischer zijn. Ik heb interesse. :bounce:
Zikke
Mountainbiker

Post by Zikke »

[quote="nebraz"]En Zikke? Hoe kom je in Graus terecht? Ooit eens meegeweest met no nonsense? Of via belgen die daar wonen?[/quote]

Via een vriend zijn we in Graus terecht gekomen.
idd een prachtige streek om te Mountainbiken !!!
Blakboks
Mountainbiker

Post by Blakboks »

Weet er iemand of er vanuit Rodellar ook routes te vinden zijn voor mtb.
Ik ben 10 jaar geleden voor de eerste maal gaan canyonen in Rodellar en ben er bijna elk jaar teruggekeerd.
Dit jaar gaat de fiets mee maar ik heb er nooit op gelet of je vanuit Rodellar ook mtb-tochten kan ondernemen.
Serveza muy grande in camping mascun en 's avonds een paella in el puente.
pocoloco
Mountainbiker

Post by pocoloco »

Blakboks wrote:Weet er iemand of er vanuit Rodellar ook routes te vinden zijn voor mtb.
Ik ben 10 jaar geleden voor de eerste maal gaan canyonen in Rodellar en ben er bijna elk jaar teruggekeerd.
Dit jaar gaat de fiets mee maar ik heb er nooit op gelet of je vanuit Rodellar ook mtb-tochten kan ondernemen.
Serveza muy grande in camping mascun en 's avonds een paella in el puente.
Rodellar is niet de meest ideale standplaats voor een volledige week mtb'en, je kan er fietsend alleen naar het zuiden vertrekken - naar het noorden of opzij moet je eerst (redelijk lang) omhoog stappen. Niks mis mee maar de meeste Belgische bikers hebben daar een broertje aan dood (persoonlijk vind ik dat spijtig, na een beetje afzien is de beloning/voldoening dubbel zo groot).

Als het om af en toe op de biken is, hier een mooie "koninginnetocht": Rodellar-Alberuela-Alquezar-Sarsa de Surta-Las Bellostas-Letosa-Nasarre (of Otin)-dolmen van Losa Mora-Rodellar. Véél water meenemen vanaf Las Bellostas (de bron in Otin staat meer droog dan wat anders) en afhankelijk van je rijkunsten redelijk wat naar beneden stappen vanaf een km of wat lager dan de dolmen :-).

Omdat hier blijkbaar meer canyoners zitten toch maar niet offlist:
Canyons (de zwaarste en meest esthetische): de langste/zwaarste/mooiste van Europa is volgens mij de canyon van Añisclo (integraal 3 dagen), maar sinds een jaar of 14 helaas verboden...
Vlakbij is de integrale Eriste zwaar de moeite (bij Benasque), of de Lalarri sup. (Pineta), de Consusa integraal (Escuain) of de combinatie Garganta de Escuain-Estaronillo-Miraval (kan je zelfs nog de Lugar bovenplakken).
Verderop de Gavarra en de La Vansa (te combineren met affluents om hem écht lang te maken) in Catalonië. In de Franse Pyreneeën zijn er ook een paar mooie en heel lange, zware afdalingen met heel veel water, maar die heb ik zelf nog niet gedaan - da's van horen zeggen. De rest van de lange/zware zijn niet echt de moeite of je moest ze net op het goede moment "pakken" (Lenases, Sant Pere de Rubies, Balces int...).

Over de Gorgas Negras heb ik zelf nog nooit langer dan 9 uur gedaan (auto-auto, mét groep, een 20-tal afdalingen). Maar niet vanuit Rodellar, alleen masochisten doen dat ;-).
In mijn jonge, onbezonnen jaren heb ik ooit nog eens de Raisin, Mascun sup, Otin en Mascun inf met veel water op 1 dag "geënchaineerd" na 2 uur slaap en met een onwaarschijnlijk grote kater (als gevolg van een iet of wat uit de hand gelopen weddenschap de nacht voordien... :wink: )...
nebraz
Mountainbiker

Post by nebraz »

Thx mate. Wij zijn dus zwaar masochisten dan.
Vertrokken altijd vanuit Rodellar. Het is trouwens een mooi wandeltochtje van om en bij de vier uur en door de vallei is het uitzicht op de klimwanden subliem.
btw je doet toch geen twintig (afdalingen)rappels dan anders verwijt de pot de...
Ja als je puur gaat om te mtb'n heb je betere streken of de sierra de guarra natuurlijk maar in combinatie met canyoning en klimmen is het een pracht van een streek.
pocoloco
Mountainbiker

Post by pocoloco »

nebraz wrote:Thx mate. Wij zijn dus zwaar masochisten dan.
Vertrokken altijd vanuit Rodellar. Het is trouwens een mooi wandeltochtje van om en bij de vier uur en door de vallei is het uitzicht op de klimwanden subliem.
btw je doet toch geen twintig (afdalingen)rappels dan anders verwijt de pot de...
Ja als je puur gaat om te mtb'n heb je betere streken of de sierra de guarra natuurlijk maar in combinatie met canyoning en klimmen is het een pracht van een streek.
Ik word hier misbegrepen (story of my life :-))... ik sprak niet van 20 rappels maar van 20 afdalingen van de Gorgas Negras gespreid over een jaar of 15.
En ik vind de Sierra de Guara wel een schitterend mtb-gebied, grotendeels auto-vrij, de natuur, de verlaten dorpjes... Het probleem is dat je vanuit het zuiden (de Ebrovlakte) er moeilijk met de bike bovenop geraakt. Beter is van de zijkanten (Nocito, Alquezar, Paules) of van de noordkant (Ainsa, Boltaña) er je weg in te zoeken.
Vanuit het zuiden is het beter voor wandelaars.
Thys
Mountainbiker

Post by Thys »

Ben juist terug van Ainsa.
Prachtig om te biken. Wel een beeke warm (tussen 35 a 38°C in de schaduw).

In het toeristisch bureau een gratis kaartje gekregen met een aantal routes op. Een aantal van gedaan en zijn echt wel de moeite.
In tegenstelling tot wat hierboven beweert wordt perfect afgepijld (bloso kan van zulke afpijling enkel dromen), als ge toch eens een pijltje over het hoofd ziet zijn de mensen meestal op de hoogte van de routes en helpen ze je wel.
Sommige stukken zijn wel erg technisch (toch op een route, groot stuk GR single track)
oa. stukken van steenlawines die het pad overspoelen, grote rotsblokken en zelfs het pad eens weggespoeld aan de zijkant van een rotsflank, we konden nog juist de fietsen doorgeven.

De aangeduide routes varierden van 10 tot 30 km (moesten niet langer zijn anders was het niet uit te houden van de warmte) en hoogtemeters van bijna niks tot 900 m (wat niet mis is op 30km)

Verder veel stekers op de planten wat hiervoor beschreven wordt is juist mijn swalbe racing raphs bleken toch wat doordringbaar (2x jackpot)
Dickie
Mountainbiker

Post by Dickie »

Hellow.
Wij gaan eind van de maand naar Formigal.
Iemand een idee of er interessante mtb-routes liggen in de directe omgeving?
Of ga je dan beter naar Ainsa zoals hiervoor reeds aangehaald, ook voor de routekaarten?
Ik zou al zeker mijn fietsje meenemen maar twijfel eraan om ook de andere fietsen van het gezin mee te nemen of ze ginder gaan huren.
Zijn er ook wat routes met weinig hoogtemeters?
Vrouw, zoon en dochter zouden de typische gebergte-hoogtemeters niet baas kunnen.
Bvb.: In Oostenrijk konden we beneden in het Pitztal kms lang de rivier volgen met weinig klimwerk.
Graag wat tips.
Thnx.
Post Reply