Kurt, ik denk dat Sprangers bedoelde dat voor en achter dezelfde rolrichting wordt gebruikt. Er staat allicht maar 1 pijl op met 'Rolling Direction" die zowel voor als achter dient gebruikt te worden..Kurt wrote:Vanachter moet de rear naar voren wijzen en van voor moet de front naar van voren wijzen.Sprangers D wrote:heb mezelf dan toch maar de Z-max pro 2,1 aangeschaft. Ik heb gemerkt dat er op de banden zowel voor montage voor als achter dezelfde draairichting geld. Klopt dit wel?
ritchey Zmax
Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
- WT6
- Mountainbiker
- boswachter
- Mountainbiker
Is ook beetje logisch, ge moet maar eens goed kijken naar de buitenste noppen van de Z-max ... die zijn specifiek gericht, zodanig dat ze de minste rolweerstand maar toch de meeste grip leveren. Daarom snap ik niet dat je bijvoorbeeld een Fast Fred wel andersom mag plaatsen achteraan ... kan toch niet goed zijn voor de rolweerstand (ik plaats mijn banden allebei met de rolrichting mee). Of je moest echt ontzettend veeeeel grip nodig hebben achteraan, als je bepaald terrein gaat berijden. 
- nothing 's impossible
- Mountainbiker
fast fred omdraaien
Post by nothing 's impossible »
GT,
De fast fred heeft achteraan niets van tractie meer als ge hem zoals de voorband legt.
Ben laatst nog eens op mijnen bak gegaan toen ik over wat boomstronkskes wou rijden en aan het pattineren ging. Heb hem dan maar ter plaatse goed gelegd, en trager bollen deed 'em niet hoor.
Goeie, zeer snelle band als het droog is, lukt ook in de modder zolang het vlak blijft (en ge een goed evenwicht hebt, is een beetje zoals in de cyclocross.)
De comp s van michelin is eigenlijk veel meer alround, bolt bijna even licht op den asfalt, houdt beter in de modder, de zijdelingse grip is wel niet echt schitterend.
De racing ralph is misschien nog net iets beter, maar ge koopt 2 michelin comp's voor de prijs van één racing ralph.
De fast fred heeft achteraan niets van tractie meer als ge hem zoals de voorband legt.
Ben laatst nog eens op mijnen bak gegaan toen ik over wat boomstronkskes wou rijden en aan het pattineren ging. Heb hem dan maar ter plaatse goed gelegd, en trager bollen deed 'em niet hoor.
Goeie, zeer snelle band als het droog is, lukt ook in de modder zolang het vlak blijft (en ge een goed evenwicht hebt, is een beetje zoals in de cyclocross.)
De comp s van michelin is eigenlijk veel meer alround, bolt bijna even licht op den asfalt, houdt beter in de modder, de zijdelingse grip is wel niet echt schitterend.
De racing ralph is misschien nog net iets beter, maar ge koopt 2 michelin comp's voor de prijs van één racing ralph.
Re: fast fred omdraaien
Tuurlijk heeft die dan minder grip, minder grip = minder rolweerstand. Een persoonlijke keuze hoe ge uw band legt, en zoals eerder gezegd, aanpassen naargelang het terrein.nothing 's impossible wrote:GT,
GT wrote:Of je moest echt ontzettend veeeeel grip nodig hebben achteraan, als je bepaald terrein gaat berijden.
- brecht256
- Mountainbiker
hm , vandaag ook eens gekekeken naar die pijl van roll direction,
maar nadat ik het profiel eens goed bekeek vroeg ik mij af of het klopt dat als je hem in de andere richting legt ( dus niet in de richting van de pijl) meer grip gaat hebbe ?
maar hoe zit het nu eigenlijk ?
vanvoor minder rolweerstand en vanachter meer grip ? of andersom ?
waarom niet voor en achter et meest grip ?
grtz
maar nadat ik het profiel eens goed bekeek vroeg ik mij af of het klopt dat als je hem in de andere richting legt ( dus niet in de richting van de pijl) meer grip gaat hebbe ?
maar hoe zit het nu eigenlijk ?
vanvoor minder rolweerstand en vanachter meer grip ? of andersom ?
waarom niet voor en achter et meest grip ?
grtz
- BGT
- Mountainbiker
Ik kijk meestal niet naar de pijltjes die op de band staan ! Als je goed kijkt zie je op de (noppen)banden een profiel in de vorm van een V. Ik leg vooraan mijn banden met de punt van de V naar voren (^) en achteraan andersom (v).
De reden hiervoor (IMHO) is dat je dan achteraan tractie hebt en dat de voorband dan toch goed instuurt.
De reden hiervoor (IMHO) is dat je dan achteraan tractie hebt en dat de voorband dan toch goed instuurt.
- slow motion
- Mountainbiker
Post by slow motion »
Na verschillende andere all round-banden geprobeerd te hebben, blijven de Z-Max en ZED Race m'n meest gebruikte en geliefde all round-banden.
(incl. blauw flankje
)
(incl. blauw flankje