2de wielenset = 2de ketting?

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
erikmuller
Mountainbiker

2de wielenset = 2de ketting?

Post by erikmuller »

ik rij jaarlijks 4000km op de baan en 1000km in het bos hetgeen 2 totaal verschillende banden vraagt. ik ben het beu de banden steeds te verwisselen en denk aan het aanschaffen van een 2de wielset. maar wat met de ketting? deze zal ongeveer even snel slijten als de baanwielen, maar veel minder snel dan de boswielen zodat ik vermoed dat de grip op deze laatse pion na een tijdje niet meer goed zal zijn.
moet ik dan de ketting of de pion ook steeds verwisselen ?
maak ik mij om niets zorgen?
of koop ik beter een 2de fiets?
#-o
Gf biker
Mountainbiker

Post by Gf biker »

Heb ook jaren zo gereden en alleen de wielen steeds verwisseld. Had wel een wegcassette op het setje voor de weg zitten. Reed steeds met dezelfde ketting zonder problemen. :wink:
Luc
Mountainbiker

Post by Luc »

Ik vervang de cassette van m'n mtb wiel gewoon vroegtijdig, zodat die niet volledig versleten is. Deze plaats ik dan op mijn 'weg wiel' en rijd ik daar verder op.
Aangezien de cassette daar veel minder snel slijt kan je steeds met dezelfde ketting blijven rijden, eigenlijk nog nooit problemen mee gehad. Gewoon zien dat je je ketting op tijd vervangt (kan je nakijken met de Rohlof caliper) zodat die niet slecht reageert op je nieuwe tandwielen.
franco
Mountainbiker
Location: kraftstoff X1 kraftstoff H1 kraftstoff H2 Thompson xline carbon

Post by franco »

Luc wrote:Ik vervang de cassette van m'n mtb wiel gewoon vroegtijdig, zodat die niet volledig versleten is. Deze plaats ik dan op mijn 'weg wiel' en rijd ik daar verder op.
Aangezien de cassette daar veel minder snel slijt kan je steeds met dezelfde ketting blijven rijden, eigenlijk nog nooit problemen mee gehad. Gewoon zien dat je je ketting op tijd vervangt (kan je nakijken met de Rohlof caliper) zodat die niet slecht reageert op je nieuwe tandwielen.
Wat is een rohlof caliper en kun je dit bij de gewone fietsenboer vinden?
Transalp
Mountainbiker

Post by Transalp »

franco wrote:
Luc wrote:Ik vervang de cassette van m'n mtb wiel gewoon vroegtijdig, zodat die niet volledig versleten is. Deze plaats ik dan op mijn 'weg wiel' en rijd ik daar verder op.
Wat is een rohlof caliper en kun je dit bij de gewone fietsenboer vinden?
Een rohloff Caliber dient om de eventuele slijtage op je ketting te bepalen en is online te bestellen.
Image
zork
Mountainbiker

Post by zork »

de regel bij moto's is : vervang ketting en tandwielen tegelijk.
dit is omdat een half versleten ketting de tandwielen gaat aanvreten en vice versa.
Bij fietsen is de krachtoverbrenging natuurlijk niet zo hoog, maar we kunnen van hetzelfde concept spreken.
ik zou een apparte ketting voor een tweede wielset voorzien en deze steeds gescheiden houden.
dragonfly
Mountainbiker

Post by dragonfly »

Als je je ketting nu en dan opmeet met die caliper denk ik echt wel dat dit geen kwaad kan. ik vervang niet elke keer mijn tandwielen met mijn ketting want dan word het een dure zaak.
lefty biker
Mountainbiker

Post by lefty biker »

ik heb ook twee wielsetten en ik verander gewoon de cassete van het ene wiel naar het andere
erikmuller
Mountainbiker

Post by erikmuller »

:P mercie voor deze nuffige fips; zal dus maar een 2e setje wielen kopen
:-? maar welke 28"-wielen zijn stijf genoeg, licht genoeg en betaalbaar genoeg voor off-road gebruik?
Optimo GmC
Mountainbiker

Post by Optimo GmC »

Met een LX of nog beter een XT naaf en een Mavic Open Pro kan je al weinig mis doen.
Post Reply