Rohloff

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
MacMan
Mountainbiker
Location: EpicS-works & SJ Marathon.Scott addict Di2, canyon endurance Di2

Post by MacMan »

op de site staat dat tijdens de test dagen in Namen een endorfin getest werd:
de versnelling kon niet klein genoeg geschakeld worden?
klopt dat?
en bij schakelen tussen 7 en 8 kan de versnelling ineens in de zwaarste versnelling springen: is dat bij jou ook zo?
en er zou een nieuwe speedhub komen die lichter is , minder geluid maakt
en niet meer verspringt??? weet je daar iets van?

thx
lev
zork
Mountainbiker

Post by zork »

Image
schoon fotooke gevonde :wink:
LuckyIron
Mountainbiker

Post by LuckyIron »

zork wrote:schoon fotooke gevonde :wink:
da's gene foto; da's een tekening :wink:

hier nen echte foto

8)
kenny
Mountainbiker

Post by kenny »

levka wrote:op de site staat dat tijdens de test dagen in Namen een endorfin getest werd:
de versnelling kon niet klein genoeg geschakeld worden?
klopt dat?
en bij schakelen tussen 7 en 8 kan de versnelling ineens in de zwaarste versnelling springen: is dat bij jou ook zo?
en er zou een nieuwe speedhub komen die lichter is , minder geluid maakt
en niet meer verspringt??? weet je daar iets van?

thx
lev
Ik heb nog geen problemen gehad met "niet licht genoeg" kunnen rijden. zelfs niet op de Koppenberg en enkele klims in Frankrijk. Tussen 7 & 8 moet je even trager trapen zoals je moet doen wanneer je van voorplateau wil veranderen, alleen minder lang. Van een nieuwe speedhub weet ik niets.
Bengo
Mountainbiker

Post by Bengo »

Even proberen de Rohloff weer top(ic) of mind maken.
Ik rij er nu al enkele maanden bijna dagelijks mee, en heb geen klachten en vind het nog altijd verreweg de beste en onderhoudsvriendelijkste vorm van schakelen etc.
MAAR: ik stel nu wel een probleem vast - dat mogelijk iets met de droge en dus harde ondergronden van de laatste weken heeft te maken: zowel op de Hagelandse Chrono (1x) als op de Raid des Hautes FAgnes (2x) is de Rohloff-ketting van het tandwiel gesprongen bij een hobbelige passage.
Ze er terug opleggen is geen probleem, maar natuurlijk wel vervelend tijdsverlies. Bij mijn klassiek derailleursysteem had ik daar zo goed als nooit last van (soms al wel eens bij het schakelen, maar nooit bij het gewoon rijden over hobbelige ondergronden).

Het toeval wou dat ik op die Raid des Hautes Fagnes nog 1 biker met een Rohloff-naaf zag rijden, en dat die op dezelfde passage ook moest afstappen omdat zijn ketting er af was gevlogen. Dit lijkt dus een fundamenteel tekort van het Rohloff-systeem, al had ik daar eerder nog niet van gehoord. Tenzij dan dat de ketting af en toe eens moet worden aangespannen, maar dat was bij mij nog maar recent gebeurd, dus daar zou het niet mogen aan liggen.
Iemand ook deze ervaring gehad, en eventueel een oplossing?
phille
Mountainbiker

Post by phille »

Heb je een EBB ? Dan mag dat geen probleem zijn (eccentrische bottom bracket die je kan gebruiken om je ketting aan te spannen)
Heb je uitvalpads, dan mag dat ook geen probleem zijn, ook deze gebruik je (uiteraard voor de rit) om je ketting aan te spannen

Heb je het klassieke systeem (wat ik vermoed) dus met kettingspanner ga dan op zoek naar je XTR-voorderailleur ;-) en gebruik deze om de ketting op zijn plaats te houden, Je kan ook de rohloff geleider aanschaffen

http://www.rohloff.de/index.php?p=PRODU ... hrung%20CC

Image
Bengo
Mountainbiker

Post by Bengo »

Ahum Phille,

'k ben een technisch onbenul en werk niet graag aan m'n bike.Precies daarom heb ik me zo'n Rohloff (die bij mijn bike (Endorfin Speed R) al is ingebouwd, en het kader is er dus aan aangepast) aangeschaft: weinig onderhoud, weinig problemen, zo dacht ik tenminste.
Ik kan dus niet met 100 percent zekerheid zeggen 'wat' ik nu precies heb.
Ben wel zeker dat ik geen kettingspanner heb (je laatste optie) en vermoedelijk ook geen EBB (zoals dat wel het geval is bij de Idworx Mountain Rohler), en allicht dus WEL de 'uitvalpads' heb. Mijn fietsenboer heeft me verteld dat de ketting inderdaad af en toe moet worden aangespannen, als ik me goed herinner door het wiel wat naar achteren te schuiven (of vertel ik nu onzin?) na eerst natuurlijk die vijzen/boutjes (wat zijn eigenlijk 'pads') te hebben losgemaakt daar waar het frame past op de naaf.
Maar bedoel je dan dat ik dat bv. 1 x per week zou moeten doen? En als ik dat doe, dan zit ik toch erg snel aan het einde van mijn mogelijkheden, want je kunt dat wiel niet blijven achteruitschuiven om de ketting aan te spannen? Of zit ik er helemaal naast?
phille
Mountainbiker

Post by phille »

Je zit er recht op, gewoon de naaf wat naar acter schuiven ! Mocht ik een nieuwe bike aanschaffen dan zou dat ook met die uitvalpats zijn, ebb is ook wel makkelijk maar iets minder ;-)

Kettingen rekken uit, das normaal. Op tijd eens meten kijken of je ketting nog goed is (kan op vele manieren zoek maar eens) echter wekelijks bijpassen lijkt me wat straf (tenzij je er 2000k per week doet ;-)
Ga ni voort op kettingtijden van derail gebruikers, die hun ketting ziet meer af (asymetrie) en ligt ook minder lang op het achterste tandwiel waardoor de geconcentreerde kracht veel groter is, bij ons (zonder kettingspanner) ligt de ketting een paar tandjes langer op, en dan is de kracht meer verdeeld, wat dan weer ten goede komt aan het tandwiel. (amaai tis weer bijna een opstel geworden)
kenny
Mountainbiker

Post by kenny »

Aangezien je met een Endorfin rijd moet je gewoon je achterwiel achteruittrekken of als dit niet meer kan een schakel uit je ketting halen. Het is zuiver omdat je ketting te lang geworden is.

zoals hier dus.

http://groups.msn.com/mybike/debikes.ms ... PhotoID=94

En de andere kant
http://groups.msn.com/mybike/debikes.ms ... hotoID=102
Bengo
Mountainbiker

Post by Bengo »

Okee, bedankt voor de tips.
Ik zal dus het wiel naar achteren trekken, zodat de ketting wordt aangespannen. Al vind ik dat het toch wel snel gaat (na ongeveer 1000 km, in mijn geval).
Post Reply