hongergevoel is niet hetzelfde als ververbranding.
Nuchtertraining is de beste vorm van vetverbranding.
S'morgens is je benzinetank aan de lage kant, dus weinig koolhydraten aanwezig. Dat wil zeggen dat je sneller gaat overgaan tot het verbranden van vetten.
De bedoeling is dat je idd aan een lage intensiteit gaat fietsen, en niet al te lang( beginnende met een half uurtje en zo steeds opbouwend).
Smorgens neem je dus geen ontbijt, je kan wel bvb een tas koffie drinken of wat water.
Na de inspanning neem je best ook niet dadelijk een suikerrijke maaltijd, want deze zou de verbranding dadelijk laten stilvallen. Als je stopt met het sporten valt de verbranding niet dadelijk stil! behalve als je suikers gaat innemen.
Hou er rekening mee dat je niet te hard gaat rijden en dat je het stilletjes opbouwd.
Je gaat er heus niet aan dood, maar je zou jezelf wel kunnen forceren.
voor de rest : als jezelf droog wil komen te staan : eet een gevarieerde voeding, let op dat je niet teveel vetten eet, eet voldoende fruit, probeer kleine maaltijden te nuttigen, drink minstens 1.5liter water per dag zonder hetgeen je drinkt met je maaltijden,...
Succes...
Jopie
PS das kunnen hé( geen woord gerept over men Performance-producten, wetende dat er een paar zere goeie tussen zitten om dit probleem aan te pakken!)
Rijden op hongergevoel=vetverbranding ?
Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
-
Guest
Re: honger
Post by Guest »
Cal light bv?Performer wrote: Jopie
PS das kunnen hé( geen woord gerept over men Performance-producten, wetende dat er een paar zere goeie tussen zitten om dit probleem aan te pakken!)
Last edited by Guest on Wed 04 May 2005 23:52, edited 1 time in total.
het is zo dat je in het begin van je training zowieso koolhydraten gaat gebruiken en dat je vetmetabolisme wat later op gang gaat komen. Wanneer je echter nuchter gaat trainen, gaat je vetverbranding reeds vanaf de start aanwezig zijn omwille van de simpele reden dat je reeds een hele nacht iets gegeten hebt en je lichaam bijgevolg al op vetverbranding zit.
Verder wil ik ook nog even inpikken op yndie: het is echt niet zo dat als je nuchter gaat trainen je de eerste 20 minuten eiwitten afkomstig van je spieren gaat gebruiken hoor
. Er bestaat namelijk nog zoiets als glycogeen in lever en spieren dat kan omgezet worden in glucose. Je zal echt je spieren niet 'opeten' de eerste 20 min van je nuchtere training.
Zo is het ook perfect mogelijk om een uur op je omslagpunt te rijden, zelfs op een nuchtere maag. Je zal dan zowel vetten als glycogeen verbruiken.
Verder wil ik ook nog even inpikken op yndie: het is echt niet zo dat als je nuchter gaat trainen je de eerste 20 minuten eiwitten afkomstig van je spieren gaat gebruiken hoor
Zo is het ook perfect mogelijk om een uur op je omslagpunt te rijden, zelfs op een nuchtere maag. Je zal dan zowel vetten als glycogeen verbruiken.
Lees het boek "sportvoeding" van Anita Bean er maar eens op na. Is in elke zichzelf respecterende boekenwinkel te verkrijgen en geeft een vrij complete (soms vergaande technische) uitleg.
Ik ben sinds december ook bewust aan 't trainen geweest om overbodig vlees (lees: vet!) weg te werken en ik heb daarbij de raad gevolgd van Nottebohm en Anita Bean.
Vooral duurtrainingen tegen lage hartslag (120 tot 130 hartslagen in mijn geval (overslag is 172))
Eetgedrag aanpassen en vooral anders leren eten / in een notedop:
dikwijls eten - 4 tot 5 keer per dag kleine porties
Anders eten - veel minder vetten en veel meer koolhydraten
Verstandige tussendoortjes (veel fruit) ipv de snelle snack
Ik hou dat nu 5 maanden vol en ben ondertussen 9 kg kwijt zonder ooit honger geleden te hebben, integendeel.
Lees zeker dat boek van Bean eens, dan begrijp je vooral waarom je anders moet gaan eten, en als je de logica begrijpt kan je zelf beter bijsturen.
Ik ben sinds december ook bewust aan 't trainen geweest om overbodig vlees (lees: vet!) weg te werken en ik heb daarbij de raad gevolgd van Nottebohm en Anita Bean.
Vooral duurtrainingen tegen lage hartslag (120 tot 130 hartslagen in mijn geval (overslag is 172))
Eetgedrag aanpassen en vooral anders leren eten / in een notedop:
dikwijls eten - 4 tot 5 keer per dag kleine porties
Anders eten - veel minder vetten en veel meer koolhydraten
Verstandige tussendoortjes (veel fruit) ipv de snelle snack
Ik hou dat nu 5 maanden vol en ben ondertussen 9 kg kwijt zonder ooit honger geleden te hebben, integendeel.
Lees zeker dat boek van Bean eens, dan begrijp je vooral waarom je anders moet gaan eten, en als je de logica begrijpt kan je zelf beter bijsturen.
- mtb-fltn
- Mountainbiker
Kheb het boek vandaag uitgelezen. Als je echt op je voeding wil gaan letten met het oog op sportieve resultaten of gewoon om af te vallen kan ik dit inderdaad echt aanraden! Alvast bedankt aan Peter IV voor de tip!mtb-fltn wrote:Ik had al positieve reacties gehoord over dat boek. Kheb het vandaag gekocht. Ik laat nog wel weten wat ik ervan vind.
Als je wil weten in welke omstandigheden welke brandstoffen worden gebruikt (koolhydraten, vet of eiwetten, afhankelijk van verschillende factoren), als je wil weten wat de rol is van vitaminen, mineralen, voedingssuplementen, het nut van speciale pillen, poeders en dranken, en als je wil weten hoe je een evenwichtige levensstijl moet vinden enz... dan is dit echt heel interessante lectuur!
ik heb ook uit andere lectuur dat het hongergevoel aangeeft dat de glycogeen, kh en eiwitreserve op is in het lichaam en dat het dan overschakelt op de verbranding van de spieren van het lichaam, die vlugger kunnen verbrand worden dan het resterende vetgehalte.
hier moet heel hard mee opgelet worden, bij fietsers gaat het nog, ge kunt u dan laten bollen en wat uitrusten, maar bij afstandlopers ligt dit anders. afstandlopers krijgen na lang lopen een edorfine uitstoot die elke pijn van vermoeide spieren onderdrukt (runners high). Dan is het hongergevoel zeer belangrijk om op te letten. Ik heb er wel meer zien liggen aan de kant van de weg tijdens halve loopmarathons.
indien ge toch blijft trainen met een lege maag, gaat ge op nen dag opstaan en terug neervallen met een draailings gevoel doordat uw bloed opeens te arm zal zijn. wat een paar weken zal blijven duren.
ik spreek uit ervaring, desondanks ik voor en na het lopen (10 - 30 km) suikers en proteinen nam, nam ik niets tijdens de inspanning (kon het niet meesleuren). waardoor ik deze problemen heb meegemaakt, het draaien heeft zeker 3 weken geduurd ondanks kilo's suiker en biefstuk per dag.
waardoor ik mijn doel, de (loop)marathon noodgedwongen heb moeten uitstellen.
hier moet heel hard mee opgelet worden, bij fietsers gaat het nog, ge kunt u dan laten bollen en wat uitrusten, maar bij afstandlopers ligt dit anders. afstandlopers krijgen na lang lopen een edorfine uitstoot die elke pijn van vermoeide spieren onderdrukt (runners high). Dan is het hongergevoel zeer belangrijk om op te letten. Ik heb er wel meer zien liggen aan de kant van de weg tijdens halve loopmarathons.
indien ge toch blijft trainen met een lege maag, gaat ge op nen dag opstaan en terug neervallen met een draailings gevoel doordat uw bloed opeens te arm zal zijn. wat een paar weken zal blijven duren.
ik spreek uit ervaring, desondanks ik voor en na het lopen (10 - 30 km) suikers en proteinen nam, nam ik niets tijdens de inspanning (kon het niet meesleuren). waardoor ik deze problemen heb meegemaakt, het draaien heeft zeker 3 weken geduurd ondanks kilo's suiker en biefstuk per dag.
waardoor ik mijn doel, de (loop)marathon noodgedwongen heb moeten uitstellen.