2 kettingen

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Thompe
Mountainbiker

onvoldoende smering na ketting reiniging

Post by Thompe »

Nu ik deze manier van ketting reinigen toe pas heb ik precies altijd na een paar km een krakende ketting wat mij doet vermoeden dat ik een onvoldoende gesmeerde ketting heb.

ik zorg eerst dat de ketting in water te spoelen en te drogen dat de petrolium verwijderdt is en dan smeer ik mijn ketting door op iedere schakel een druppel olie te laten vallen terwijl ik de ketting ronddraai.

Is er iemand die mij een betere manier kan aanbevelen.
Moet ik misschien nog eens met een teflon spray op de ketting spuiten?

Ik wil wel ook geen al te vettige ketting
Kenny_
Mountainbiker

Post by Kenny_ »

Geplaatst: Wo Mei 25, 2005 6:29 pm Onderwerp: onvoldoende smering na ketting reiniging

--------------------------------------------------------------------------------

Nu ik deze manier van ketting reinigen toe pas heb ik precies altijd na een paar km een krakende ketting wat mij doet vermoeden dat ik een onvoldoende gesmeerde ketting heb.

ik zorg eerst dat de ketting in water te spoelen en te drogen dat de petrolium verwijderdt is en dan smeer ik mijn ketting door op iedere schakel een druppel olie te laten vallen terwijl ik de ketting ronddraai.

Is er iemand die mij een betere manier kan aanbevelen.
Moet ik misschien nog eens met een teflon spray op de ketting spuiten?

Ik wil wel ook geen al te vettige ketting
Had dit vroeger ook, na het petrolium badje kraakte mijn ketting ook nog vooral als je ze heen en weer bewoog (dus niet in de richting van de draaibewiging van de schakels).
Je moet ze na het badje in water met wat afwasmiddel leggen dan is dat kraken zeker weg, althans bij mij. :P. Ik ga meestal ook nog eens met zo een schuur borsteltje over de ketting als hij in het afwasmiddelbadje ligt, zo 1 om het vuil onder de nagels weg te halen

greetz
SusXT
Mountainbiker

Post by SusXT »

@SusXT : heb je geen naam of een link naar een site waar dat product dat jij gebruikt opstaat. Ik heb daar nog al van gehoord en het schijnt goede resultaten te geven.
Geen idee. Gewoon gekocht bij de fietswinkel.
Magura
Mountainbiker
Location: 4x alu, 1x krakbon, 1x tita + dolf, 1x tita 29",1x Cust Tec SingleSpeed, 1x staal, 1x tita zand

Post by Magura »

Euhm: een domme vraag :roll: :
dat een nieuwe ketting op versleten tandwielen "doortrapt" is gekend, maar is dit ook het geval als je een versleten ketting op nieuwe tandwielen legt?
Zou dit eventueel doen als er veel slijk is, dan kan ik m'n nieuwe ketting wat sparen. Of is dit eerder onzin?
Genius
Mountainbiker

Post by Genius »

Spijtig genoeg werkt het vice versa, dus het het geen zin om een oude ketting op nieuwe tandwielen te leggen of omgekeerd.
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

een oude ketting kan je nog met nieuwe tandwielen gebruiken, ze zullen enkel wat sneller verslijten dan , maar een nieuwe ketting nooit op oude tandwielen leggen als ze versleten zijn, dat is chainsuck guaranteed..
http://www.fagan.co.za/Bikes/Csuck/
JefB
Mountainbiker

Post by JefB »

Domme vraag mss: in wat leggen jullie ze te weken: diesel of benzine?
master j
Mountainbiker

Post by master j »

Ik heb ook twee kettingen, die leg ik in de mazout, stookolie, daarna met heet water en afwasmiddel schoonmaken.
Last edited by master j on Tue 27 Sep 2005 23:16, edited 3 times in total.
Magura
Mountainbiker
Location: 4x alu, 1x krakbon, 1x tita + dolf, 1x tita 29",1x Cust Tec SingleSpeed, 1x staal, 1x tita zand

Post by Magura »

Nu nog een vraagske :oops:

Na ca 1500km met nieuwe aandrijving te hebben gereden, heb ik een nieuwe ketting op de fiets gelegd. Tot hoeveel km moet ik nu wachten wanneer ik terug die "oude" moet opleggen? De 2e ketting oprijden tot hij redelijk versleten is, of niet?
Te vaak kettingen vervangen doe ik liever niet, aangezien je dan telkens weer dat ding moet openponsen (en nadien misschien een zwakkere schakel kan zijn).

Thanx
Beny
Mountainbiker

Post by Beny »

Magura wrote:Nu nog een vraagske :oops:

Na ca 1500km met nieuwe aandrijving te hebben gereden, heb ik een nieuwe ketting op de fiets gelegd. Tot hoeveel km moet ik nu wachten wanneer ik terug die "oude" moet opleggen? De 2e ketting oprijden tot hij redelijk versleten is, of niet?
Te vaak kettingen vervangen doe ik liever niet, aangezien je dan telkens weer dat ding moet openponsen (en nadien misschien een zwakkere schakel kan zijn).

Thanx
ik wissel die ongeveer elke 300km
op die manier slijt alles gelijkmatig
dat neemt 1 minuutje in beslag met "dat ding"
"dat ding" is toch ne power link van sram?
dat slotje verslijt niet
dat is het sterkste van heel uw ketting
Post Reply