crankset

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
zork
Mountainbiker

crankset

Post by zork »

na 200 km in modder en zand zijn mijn tandwielen op. :(
chainsuck en schakelproblemen zijn van de partij.
nu zou ik graag een nieuwe set tandwielen en trapas willen steken en heb daarvoor maar één criteria; stevigheid!
er zijn echter zoveel verschillen en ik weet niet welke crankset op welke trapas gaat. Hollowtech toestanden wil ik niet omdat mij dat niet al te robuust lijkt. Weten jullie goede modellen en goedkope (e)adressen hiervoor?
mijn oog was gevallen op een basis lx crankset;
http://www.bike-discount.de/start.asp?uin=1733456854
maar ik weet niet of deze op mijne velo past noch of er een trapas inbegrepen zit.
(ik heb geen idee welke trapas ik nu heb, kan het nergens terugvinden)

nuttige tips zijn meer dan welkom!
GT
Mountainbiker

Post by GT »

LX is ook Hollowtech ... en dat is NIET minder stevig dan andere cranks. De super heavy duty groep van Shimano aka Saint heeft dit ook. Wat voor cranks staan er nu op? Want 200 km is wel heeeel kort. :roll:
Josy
Mountainbiker

Post by Josy »

twas een plastieken denk ik #-o
Point7
Mountainbiker

Post by Point7 »

200km ??? Dat lijkt me niet normaal. Worden uw ketting en tandwielen regelmatig gekuist eigenlijk ?
Ik heb in ieder geval een LX Hollowtech crankstel en die is nog lang niet versleten na 2000km en ik heb er toch veel wintertoertochten mee gedaan vol slijk en modder.
Genius
Mountainbiker

Post by Genius »

Als ge iets van shimano wilt dat stevig is maar toch nog niet te zwaar=> Hone!
Maar dat uw kettingbladen na 200km verslten zijn? Daar geloof ik niets van want mijn pa heeft nu ook de lx hollowtech 2 en doet er onder tussen al 2500 km zonder dat er ook maar iets aan scheelt en heeft nog nooit problemen gehad.
Voor de rst dank ik dat hollowtech wel redelijk stevig is, en alleszins stijver dan een gewone trapsas.
zork
Mountainbiker

Post by zork »

het zijn originele tandwielen van sr suntour, echten bucht (goedkope giant afmontage).
het crankstel zelf plooit ook mee als ik op de pedalen ga staan, zodat de ketting tegen de voorderailleur schuurt. #-o
de fietsenboer kon dit niet geloven, ging het probleem direct oplossen door kabeltjes aan de vitessen aan te spannen, 20€ verder zegt em dat het inderdaad het crankset zou zijn en dat dat mij nogis 100€ zou kosten.
Om deze reden heb ik besloten dat ik voortaan enkel nog zelf onderhoud ga doen.
en ja, ik kuis en smeer den boel na iedere rit. Maar ik maak grotendeels lange ritten (+-50km) en dit nooit op de baan, enkel in modder en zand.
Dat beetje olie zal er niet lang genoeg op blijven zitten.
Mijn middelste blad is ver op, kan door chainsucks niet meer naar het binnenste, en ben dus verplicht om de volgende ritten enkel op het grootste te gaan rijden, tot dat ook op zal zijn binnen 100 km.
De cassete daarintegen is nog in perfecte staat.

kan ik een hollowtech crank op mijne velo zetten of zijn daar ook verschillen in? (dak ni de verkeerde bestel)
Raf
Mountainbiker

Post by Raf »

Doet maar eens de braampjes die op het middenste tandwiel zitten weg.
dan gaat dat al veel beter werken, en schakelen naar kleinste tandwiel, want op 200km kan geen enkel tandwiel of dergelijke versleten zijn.
Jakke
Mountainbiker

Post by Jakke »

Ik heb nog maar 1400km gereden met m'n LX hollowtech 2 toestand en ben aan vervanging toe.
Vind dit dus ook niet normaal , of het moet liggen aan het stalen deore middenblad dat ik gestoken heb om de schainsuck tegen te gaan. (wat ook goed gelukt is).
Ik schat dat ik de helft van de afstand gereden heb dan vroeger met m'n LX 8 speed.
SOM epic ghost
Mountainbiker
Location: ghost scandium team/ridley/specialized epic marathon

Post by SOM epic ghost »

steek een race face x-type
nog geen problemen mee gehad en toch al net wa kilometers mee gereden.
Montenbaaik
Mountainbiker

Post by Montenbaaik »

ik heb een trek4300
met sr suntour krankstel
na 1200km zit er pas speling op

ik dacht dat ik met bucht zat , zo te zien valt het dus mee.
Post Reply