12/06/05 Hagelandse chrono

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
Post Reply
cyclonerick
Mountainbiker

Post by cyclonerick »

de moeite waard om als eerste chrono te doen? te zwaar of te lastig?

moet je bij één of andere bond of club aangesloten zijn of aan andere voorwaarden voldoen om deel te nemen (vb doktersattest)?

graag kort antwoordje op bovengestelde vragen[-o< Kheb wel interesse, maar zoals gezegd nog nooit gedaan
GT
Mountainbiker

Post by GT »

Voor zo ver ik weet, kan iedereen aan deze chrono deelnemen ... zonder vergunning, zonder doktersattest. Of het lastig en zwaar is, hangt van uw conditie af! :wink:
LuckyIron
Mountainbiker

Post by LuckyIron »

cyclonerick wrote:de moeite waard om als eerste chrono te doen? te zwaar of te lastig?
je zou kunnen denken: het is maar een chronoritje in Vlaams-Brabant, maar vergis u niet, het kan serieus pijn doen. Met 1000 hoogtemeters op 75km weet je het wel zeker.
cyclonerick wrote:moet je bij één of andere bond of club aangesloten zijn of aan andere voorwaarden voldoen om deel te nemen (vb doktersattest)?
geen club- of bondaansluiting nodig. Iedereen kan meedoen, het is dan ook geen wedstrijd, enkel je tijd wordt opgenomen. Je dient je steeds aan de verkeersregels te houden.

alle info trouwens op http://www.hagelandsechrono.be/

8)
Bengo
Mountainbiker

Post by Bengo »

Nog een vraagje van deze beginner als het op chronoritten aankomt: ervan uitgaande dat je de chronorit zo snel mogelijk wil uitrijden, is het ook logisch dat je niet of zo weinig mogelijk stopt bij de bevoorrading, maar dat je eet en drinkt terwijl je fietst, dwz. van je drinkbus/camelbak en van fruit of ander eten in je achterzak.
Kan er iemand mij bijgevolg zeggen hoeveel drinken en eten (en eventueel wat) een mens zoal nodig heeft gedurende deze chrono van 75 km en laten we zeggen een kleine 4 uur intensief biken?
Iegienie
Mountainbiker

Post by Iegienie »

nope, als beginnend chronorijder stop je best aan een bevoorrading en eet rustig teen en tander, waarop ge weer op uwen fiets springt en lustig doorpeert...

een gevorderd chronorijder stopt idd. meestal niet, desnoods wat drank (laten) bijvullen en ondertussen ketting smeren en een bannanneke eten, maar in het begin kan je beter teen en tander binnen fretten. niet dat ge daar dan moet een boek kaarten pakken, en een kaartje leggen, maar haast en spoed is zelden goed...
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

Dat hangt van mens tot mens af, en van de temperatuur. je vertrekt met een volle bidon en ik dacht dat je ergens een bidon krijgt onderweg.
Elk kwartier een fikse slok.
Eten moet je eigenlijk niet op 70k, als je de dag ervoren of 'smorgens genoeg koolhydraten binnenkapt.
Enkel voor het laatste uur een koolhydratenbom (genre w-cup of zo)
75k is toch maar een dikke 3u30 in normale omstandigheden in die streek.
cyclonerick
Mountainbiker

Post by cyclonerick »

kan je ervoor kiezen om met twee of meer samen te starten en in de mate van het mogelijke samen te blijven? Of ben je echt verplicht alleen te starten en wordt dit gecontroleerd?

(heb al verschillende toertochten, maar nooit een chrono gereden :-?, daarom al die (domme) vragen )

Bovendien: 75 km mtbken zonder eten lijkt mij niet verstandig, ieder zijn goesting, maar ik raad iedereen aan om minstens om het uur 1 'stuk' te eten (vb banaan, reep, boterham) en een halve liter isotone drank binnen te kappen.
Last edited by cyclonerick on Mon 23 May 2005 22:51, edited 1 time in total.
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

dat maakt allemaal niks uit. Je mag alleen onderweg niet afsteken.

oh ja, en wat je vraag hierboven betreft, ik denk dat de hagelandse een schitterende chrono is om mee te beginnen, niet te gemakkelijk, niet te moeilijk , ideaal eigenlijk.
Iegienie
Mountainbiker

Post by Iegienie »

cyclonerick wrote:kan je ervoor kiezen om met twee of meer samen te starten en in de mate van het mogelijke samen te blijven? Of ben je echt verplicht alleen te starten en wordt dit gecontroleerd?

(heb al verschillende toertochten, maar nooit een chrono gereden :-?, daarom al die (domme) vragen )

Bovendien: 75 km mtbken zonder eten lijkt mij niet verstandig, ieder zijn goesting, maar ik raad iedereen aan om minstens om het uur 1 'stuk' te eten (vb banaan, reep, boterham) en een halve liter isotone drank binnen te kappen.
niks is verplicht, alles mag. als ge maar op het parkoers blijft... tis dan ook niet de bedoeling om zzzooooooo serieus te doen he, onze chrono hoort onder de categorie lange afstands rit, niet onder de noemer gereglementeerde cross country. HET belangrijkste is dat ge u amuzeert op de paadjes, al de rest is eigenlijk maar om te lachen.

We hebben ieder jaar een aantal kontroleposten, en toch hoor ik ieder jaar weer een mensen klagen over gasten die binnendoor steken. Ik versta dat eerlijk gezegd niet zo goed, waarom betalen die gasten dan zoveel geld, om dan de mooie stukskes af te snijden ? Eigenlijk is het om te gieren van het lachen !!! Een fortuin geven aan een superfiets, een fortuin geven aan een superparkoers, en dan binnendoorsteken op den asfalt. WHOAOAAAAA

Ik denk dat we binnenkort de mogelijkheid gaan bieden om "bonussen" te kopen : tegen betaling van 25 euro doen we 25 minuten af van de gereden tijd. WHOAOAAAAA
Iegienie
Mountainbiker

Post by Iegienie »

ach ja, nog iets. toen we indertijd de chrono ontworpen hebben, hebben we eerst het doelpubliek gedefinieerd :

de gedreven toertochtrijder die eens wil kennismaken met het chronogebeuren, in zo ideaal mogelijke omstandigheden. Met de aanpassing dat de gepassioneerd chronorijder ook zijn ding moet kunnen doen.

Daarom dat we een vrij uitdagend parkoers samengesteld hebben : als ge vertrekt als een speer, dan zult ge als een vod aan den arrivee aankomen. Vertrek je "gecontroleerd snel", dan valt het allemaal best mee. Tegen de tijd rijden is nu eenmaal proberen zo snel mogelijk zo ver mogelijk geraken. Zoek het evenwicht tussen te snel en te traag. En dat vind je pas na een aantal keren te snel, en een aantal keren te traag gereden te hebben.

Merk ook op dat we de toertocht totaal apart van de chrono organiseren : geen meter van het parkoers komt overeen. Dit verhindert de nodige frustraties...

En als ge jezelf echt nog ewa te traag vindt tov de snelle vliegers, of je ergert je je aan sommige dwaaskoerskenijnen, één raad : niet te vroeg vertrekken.

Vergeet trouwens niet om regelmatig eens rond te kijken, één van de mooiste opmerkingen van een deelnemer blijft : "Ik wist niet dat het Hageland in dardennen lag..."

Regelmatig komen er ook nieuwtjes op de "nieuws" bladzijde van de www.hagelandsechrono.be
Post Reply