pedalen wisselen...schadelijk?

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Pedaalke
Mountainbiker

pedalen wisselen...schadelijk?

Post by Pedaalke »

Omdat ik én klikpedalen heb, en gewone plateaus (voor de zondagse ritsjes met vriendin.... :lol:, twee goei fietsen is naar mijn menig een beetje duur ), vroeg ik me af of het kwaad kan dat je regelmatig de pedalen wisselt. M.a.w. leidt tot vlugger verslijtenvan de pedalen zelf, of van de traparmen? 't is maar dat ik weet wat ik kan verwachten? Pedalen zullen een keer of 2 per week verwisseld worden.
kjiratsiekoedel
Mountainbiker

Post by kjiratsiekoedel »

Je pedalen zullen er geen last van hebben.

Deze frequentie lijkt me (op lange termijn) wel wat minder gezond voor het schroefdraad.

Kan je niet beter zo'n opklikplaatje gebruiken voor op je klikpedaal?

Of natuurlijk gewoon altijd fietsen met klikpedaal (waarom zou je er eigenijk platformpjes opzetten?)
sorrow
Mountainbiker

Post by sorrow »

idd, voor het zondagsritje met de vrouw en kindjes gebruik ik ook gewoon klikpedalen en dito schoenen. Waarom niet ??
redhat
Mountainbiker

Post by redhat »

Er betaan van die combipedalen met aan één zijde een platform en de andere kant een klikpedaal .
Zo hoef je dus niet iedere keer van pedalen te wisselen.
vb PDM-324 van shimano.
wegen wel iets meer dan een gewoneklikpedaal nl 530 gr /paar .
in het veld moet je soms eens zoeken naar de goeie zijde met het klikgedeelte, maar dat is wennen zoals met alles.

:wink:
grtz
mario
Mountainbiker

Post by mario »

Ik gebruik mijn klikkers zonder spd-schoen als we met het gezin gaan fietsen. En voor een langer ritje zet ik er gewoon het kunstofplaatje (standaard bijgeleverd bij de 540) op. Dan krijg je ook langs de ene kant een "gewone" pedaal.

Want voor "den draad" kan dat op termijn toch niet gezond zijn denk ik.

Mario
Last edited by mario on Fri 20 May 2005 09:37, edited 1 time in total.
Pedaalke
Mountainbiker

Post by Pedaalke »

Niet altijd klikpedalen? Ik vind klikschoenen niet zo gemakkelijk om gewoon mee rond te lopen (terrasje hier, terrasje daar, ne keer afstappen voor dit,...). Idee van opzetplaatje interessert me wel. Waar kan je dat kopen? Enig idee van kostprijs? In winkel hadden ze ook zo iets gezegd, maar ze hadden ze zelf niet binnen.
mario
Mountainbiker

Post by mario »

redhat wrote:Er betaan van die combipedalen met aan één zijde een platform en de andere kant een klikpedaal .
Zo hoef je dus niet iedere keer van pedalen te wisselen.
vb PDM-324 van shimano.
wegen wel iets meer dan een gewoneklikpedaal nl 530 gr /paar .
in het veld moet je soms eens zoeken naar de goeie zijde met het klikgedeelte, maar dat is wennen zoals met alles.

:wink:
grtz
Ja, deze bestaan idd, maar ik heb me laten vertellen dat de "klik-kwaliteit" van deze pedalen niet echt schitterend is. Ze zouden ook heel snel vollopen met modder.
TBiRD
Mountainbiker

Post by TBiRD »

Pedaalke wrote:Niet altijd klikpedalen? Ik vind klikschoenen niet zo gemakkelijk om gewoon mee rond te lopen (terrasje hier, terrasje daar, ne keer afstappen voor dit,...). Idee van opzetplaatje interessert me wel. Waar kan je dat kopen? Enig idee van kostprijs? In winkel hadden ze ook zo iets gezegd, maar ze hadden ze zelf niet binnen.
ge hebt ook schoenen van shimano (en waarschijnlijk nog andere merken maar da weet ik nie) die op ne gewone schoen lijken maar waar ge wel vast kunt klikken in uw pedaal en toch als ge afstapt goed mee kunt wandelen.
Japs
Mountainbiker

Post by Japs »

Ik zou me er niet te druk om maken. Gewoon wisselen. Zo hard zullen die dingen daarvan niet verslijten. Opzetplaatjes kan ik afraden. Dat plastiek slijt nogal snel en de grip is beneden alles.
TBiRD
Mountainbiker

Post by TBiRD »

Japs wrote:Ik zou me er niet te druk om maken. Gewoon wisselen. Zo hard zullen die dingen daarvan niet verslijten. Opzetplaatjes kan ik afraden. Dat plastiek slijt nogal snel en de grip is beneden alles.
Allee jong gewoon wisselen, tsss. Da slijt zekerst uit van veelvuldig wisselen. Opzetplaatjes daarentegen sucken ook. Heb da ook 1 maal gebruikt en daarna nooit meer.
Post Reply