Je houdt best de oude ketting bij en kort de nieuwe dan naar de lengte van de oude (die wel iets langer zal zijn want versleten).
pc-59 is goedkoop model van sram. met powerlink als het goed zit.
er zijn inderdaad verschillende kwaliteiten. Beste ketting die ik tot nu reed is rohloff slt99. Normaal kom ik met een ketting 1000-1500k ver, met de rohloff 2000k and counting (onder alle omstandigheden)
ik gebruik maar 1 ketting per fiets en vervang die als de caliper zegt dat het tijd is.
2 kettingen
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
- Motorbiker
- Mountainbiker
Post by Motorbiker »
Bedankt voor de tips.
Mijn cassette heeft ongeveer 600km. Waarschijnlijk hoef ik ze dus niet te vervangen.
Nog een paar vraagjes:
- Hoe kort ik een ketting in?
- Is er speciaal materiaal nodig?
- Past elke ketting op mijn tandwielen?
- Heeft iemand een systeem of werkwijze voor het monteren van een nieuwe ketting?
Ik heb geen flauw benul hoe tewerk te gaan en ben de "trotse" eigenaar van twee linkerhanden.
Alvast
Mijn cassette heeft ongeveer 600km. Waarschijnlijk hoef ik ze dus niet te vervangen.
Nog een paar vraagjes:
- Hoe kort ik een ketting in?
- Is er speciaal materiaal nodig?
- Past elke ketting op mijn tandwielen?
- Heeft iemand een systeem of werkwijze voor het monteren van een nieuwe ketting?
Ik heb geen flauw benul hoe tewerk te gaan en ben de "trotse" eigenaar van twee linkerhanden.
Alvast
-
$mokeyJoe
Post by $mokeyJoe »
Met behulp van een kettingponsmotorbiker wrote:- Hoe kort ik een ketting in?
Met kettingen zonder PL(Powerlink) wel,anders niet.motorbiker wrote:- Is er speciaal materiaal nodig?
Neen,er is een verschil tussen de kettingen:je hebt er voor verschillende versnellingen:8-speed,9-speed.Vraag ernaar bij je fietshandelaar.motorbiker wrote:- Past elke ketting op mijn tandwielen?
Met sram kettingen voorzien met een PL(powerlink) kun je zonder gereedschap kettingen los maken.motorbiker wrote:- Heeft iemand een systeem of werkwijze voor het monteren van een nieuwe ketting?
Daar kan ik helaas niets aan doen!motorbiker wrote:Ik heb geen flauw benul hoe tewerk te gaan en ben de "trotse" eigenaar van twee linkerhanden
Groetjes,
$mokeyJoe
- Motorbiker
- Mountainbiker
-
skyrider
- Mountainbiker
Waarom eigenlijk twee kettingen gebruiken.
Een ketting slijt evensnel als u cassette.
Alle toch bij mij, trouwens deed het vroeger ook keeting ervanaf halen om te goei te kunnen kuisen. Maar om de maand ketting breuk. Na twwe keer was dat de druppel. Ik laat hem er schoon ophangen. Na elke rit goed schoonmaken en nergens geen last van.
Trouwens naar mijn weten slijt u ketting in op u cassette en als je een van de twee vervangt kan je ze beter allebei vervangen.
Een ketting slijt evensnel als u cassette.
Alle toch bij mij, trouwens deed het vroeger ook keeting ervanaf halen om te goei te kunnen kuisen. Maar om de maand ketting breuk. Na twwe keer was dat de druppel. Ik laat hem er schoon ophangen. Na elke rit goed schoonmaken en nergens geen last van.
Trouwens naar mijn weten slijt u ketting in op u cassette en als je een van de twee vervangt kan je ze beter allebei vervangen.
- A d r i
- Mountainbiker
2 kettingen is een optie, 3 ook. Je gaat dan zowiezo veel langer met je cassette en kettingbladen rijden.
ik houd het bij een rohloff caliper en vervang m'n ketting voor ze de cassette en kettingbladen te zwaar kan inslijten
ik heb wel 4 fietsen en een pak wielen.
Zonder die caliper is het onbegonnen werk voor mij om te weten hoelang ik op fiets x met ketting y en wiel/cassette z gereden heb. Komt daar nog bij dat ik soms cassettes van wiel wissel etc.
Dus je moet enkel de ketting EN de cassette vervangen als je te lang wacht om de ketting te vervangen
ik houd het bij een rohloff caliper en vervang m'n ketting voor ze de cassette en kettingbladen te zwaar kan inslijten
ik heb wel 4 fietsen en een pak wielen.
Zonder die caliper is het onbegonnen werk voor mij om te weten hoelang ik op fiets x met ketting y en wiel/cassette z gereden heb. Komt daar nog bij dat ik soms cassettes van wiel wissel etc.
Dus je moet enkel de ketting EN de cassette vervangen als je te lang wacht om de ketting te vervangen
- Justin
- Mountainbiker
- Location: Scott Spark 910 2017 / Orbea Alma Carbon OMG 2013 / Cube LTD4 2004
Adri, ik veronderstel dat je met "inkorten naar de lengte van de oude ketting" hetzelfde aantal schakels bedoelt en niet de echte lengte van de ketting ?A d r i wrote:Je houdt best de oude ketting bij en kort de nieuwe dan naar de lengte van de oude (die wel iets langer zal zijn want versleten).
Zo dacht ik het toch eens gelezen te hebben in een andere topic van dit forum en zo heb ik het persoonlijk tot nu toe ook altijd gedaan. (Correct me if I'm wrong... Ik wil een oude mountainbike-rot in het vak niet tegen mij in het harnas jagen hé