De fietsbel: meer dan nuttig

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Jack77
Mountainbiker

De fietsbel: meer dan nuttig

Post by Jack77 »

Bij deze wil ik, in navolging van Peter, even wat reclame maken voor een fietsbel.

Ik was het beu om telkens te roepen naar voetgangers. Je hebt er niet altijd even veel adem voor, mensen horen het niet, weten niet dat het op hen bedoeld is of verstaan niet dat ze gevraagd worden om een stap opzij te zetten. Op mijn koersfiets - met bel - had/heb ik hier veel minder last van. Mensen lijken veel meer gewoon aan de betekenis van een fietsbel. Bovendien lijkt/leek roepen me minder "beleefd" en had ik het gevoel "bruut" over te komen. Wat het imago van bikers mogelijk niet ten goede komt.

Vandaar dus de bel.

Het lijkt mss niet "cool", so be it, maar sinds zaterdag heb ik een bel op mijn bike. Het is zo'n licht Ekip ding dat je met een ring boven of onder je stuurpen monteert - of laat monteren :-p

De bel zelf staat bij mij naast en niet in het verlengde van de stuurpen.
Misschien is het daardoor dat ze enkel geluid maakt wanneer ik het wil.

En het effect mag er blijkbaar zijn. Voetgangers schijnen sneller door te hebben dat je er aan komt en gaan (bijgevolg) eerder (en tot nu toe zonder morren) uit de weg. Zodat je meer kans hebt op een makkelijke doortocht - uiteraard tegen een gepaste snelheid! En dat terwijl je gewoon even met mijn hand tegen de bel moet tikken.

Een kleine investering, weinig moeite, veel resultaat.

Probeer het dus eens. Je zal mss versteld staan.

Jack, met bel.

P.S.: Nee, het is geen accessoire, maar volgens mij een volwaardig onderdeel.
Last edited by Jack77 on Tue 03 May 2005 13:50, edited 3 times in total.
Jack77
Mountainbiker

Post by Jack77 »

Even nog wat tips voor de selectie van een off-road waardige bel:
Peter wrote:Zorg wel dat je er een neemt met een klem die sluit met een schroef) al de rest davert los in de bergen. Ook de constructie van de bel zelf is belangrijk. Kun je de bel zo van de bevestiging trekken dan verlies je de bel snel (eventueel vastlijmen op de bevestigingspin).
De belhefboom zit best op een soort veertje. Luister naar de bel in de winkel (hoge heldere ting, sommige geven enkel een doffe tong).
Zorg dat de bel niet gewoon van blik is. Dat geeft ook een zeer doffe toon.
Nielskie
Mountainbiker

Post by Nielskie »

ja, lap.

Ik heb juist dit weekend mijn bel van de fiets gesmeten omdat ik ze off-road toch niet nodig heb.
Ik heb nu 3 jaar een bel op mijn bike gehad en ze hooguit 100x gebruikt. Dat vooral in het eerste jaar dat ik er mee reed, het laatste jaar heb ik ze volgens mij nooit meer nodig gehad.

Als er wandelaars in de weg lopen dan zal ik niet beginnen te roepen, maar dan zal ik rustig tingeling zeggen of ze op gepaste toon vragen te mogen passeren.

Ik ben het dus niet beu om telkens naar voetgangers te moeten roepen. Ik kom ze ook maar heel sporadisch tegen, als je ze vaak tegenkomt, zoals vb Zonienwoud, Meerdaelwoud, ... dan is zo'n bel voor sommige mensen waarschijnlijk wel handig.
kjiratsiekoedel
Mountainbiker

Post by kjiratsiekoedel »

Van de winter niet gemist, maar op de eerst mooie dag was het bos alweer veel te druk. En de weg trouwens ook met slome Duitsers.

Ik ga er denk ik wel weer een bel opzetten, MAAR ik heb eigenlijk geen ruimt eop het stuur meer.
suzuki1200
Mountainbiker

Post by suzuki1200 »

ik heb ook zo'n bel van ekip geplaatst. Komt soms echt van pas, neemt geen ruimte in op stuur en is gemakkelijk er af te klikken als je ze echt niet nodig hebt.
MacMan
Mountainbiker
Location: EpicS-works & SJ Marathon.Scott addict Di2, canyon endurance Di2

Post by MacMan »

heb nooit zonder bel(letje) gereden :-)
onmisbaar in het heuvelleand waar het krioelt van de wandelaars, fietsers etc en om mijn mede bikers te waarschuwen voor gevaren( auto's quads, paarden obstakels etc)
idd onmisbaar , zeker als je het gewoon bent.
LoXoS
Mountainbiker

Post by LoXoS »

Is er nergens geen foto van zo'n belledingetje beschikbaar. Wil wel eens zie hoe die eruit zien. Alsook was kosten die en waar zijn ze te bestellen?

cya
Jurgen
suzuki1200
Mountainbiker

Post by suzuki1200 »

LoXoS wrote:Is er nergens geen foto van zo'n belledingetje beschikbaar. Wil wel eens zie hoe die eruit zien. Alsook was kosten die en waar zijn ze te bestellen?

cya
Jurgen
www.ekip.be en dan verder naar producten.
Te bestellen bij fietswinkel (ik weet niet van waar je komt maar ik heb er vorige week bij Smout in Boechout nog zien liggen.
Magura
Mountainbiker
Location: 4x alu, 1x krakbon, 1x tita + dolf, 1x tita 29",1x Cust Tec SingleSpeed, 1x staal, 1x tita zand

Post by Magura »

Ik heb dit al jaren op m'n fietsen.
Vind het toch wel handig. Kun je beleefd zonder te moeten roepen de mensen (wandelaars, tragere fietsers, ...) passeren.
marzokki NQH
Mountainbiker

Post by marzokki NQH »

ik heb de mijne (een klassiek geval) er een tweetal maanden geleden ook terug opgezet, na een afwezigheid van enkele jaren.
Enerzijds uit schuldgevoel tov die wettelijke verplichting, anderzijds werkt het effectief beter om voetgangers en ander gespuis op de weg op de kant te krijgen :wink:
Post Reply