Zonder ketting

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
dokterpepper
Mountainbiker

Zonder ketting

Post by dokterpepper »

Ik kreeg hier juist een mail over fietsen zonder ketting zou dit nu echt de oplossing zijn ,er zijn waarschijnlijk ook nadelen http://www.dynamicbicycles.com/
Heeft er dit al iemand gezien en wat denken jullie er over.
Ook wil ik nadat ik hier het spijtige bericht las over het ongeval de familie veel sterkte wensen en mijn deelneming betuigen , het zijn altijd de tofste en de liefste mensen die het eerst gaan ,ikzelf ben enkele jaren terug mijn broer verloren ,hij is door CO2 in zijn bad om het leven gekomen.
Ja zo zie je dat we niet veel moeten hebben he.
Het is misschien raar om te zeggen ,maar voor ons gaat het leven verder en we moeten de mooie momenten goed bewaren en zeker niet vergeten.
Ik heb het er soms nog moeilijk mee ,en dat zal voor de rest van mijn leven zijn ,maar dit is nu eenmaal het leven he.
Ik ga meestal alleen biken en als ik dan ergens op een rustig plaatje met een mooi zicht de mooie natuur bewonder dan zeg ik zo in mijn eigen."zeg broere zie je da ook ,schoon he"
Ik geloof dat ze als je er aan denkt ,ze onder ons zijn .
Ja nu nog een klein vraagje,weet er iemand of er soms site's zijn over grote raids of tourtochten voor info daarover daar ik me deze nieuwe zomer eens wil uitleven in deze vorm van biken ,dat mag in binnen en buitenland zijn.
TJ!
Mountainbiker

Re: Zonder ketting

Post by TJ! »

dokterpepper wrote:...weet er iemand of er soms site's zijn over grote raids of tourtochten voor info daarover ...
www.marathonbiking.nl
Winner
Mountainbiker

Post by Winner »

Ik kreeg hier juist een mail over fietsen zonder ketting zou dit nu echt de oplossing zijn ,er zijn waarschijnlijk ook nadelen .http://www.dynamicbicycles.com/
Heeft er dit al iemand gezien en wat denken jullie er over.
Er stond vandaag een artikel over in HLN. Ze zien er een groot voordeel in voor de commuter die zijn fiets voornamelijk voor woon-werk/school verkeer gebruikt, omdat er sowieso geen gedoe meer is met kettingen die gebrekkig functioneren.
Voor sportief gebruik zien ze er minder voordelen in; de fiets blijkt nogal zwaar (14,5 kg) en er zouden slechts 8 versnellingen mogelijk zijn, die te ver uit elkaar liggen voor sportief gebruik.
Toch geloven ze er in dat we binnenkort dergelijke systemen in de fietshandel terugvinden.
kenny
Mountainbiker

Post by kenny »

ik denk toch niet dat het interresant is voor mtb, wanneer er modder tussen die tandwielen komt... Voor de rest heeft het veel gelijkennisen met het Rohloff systeem (waarvan zelfs een afbeelding op die site staat) en waarvan ik zeker weet dat het perfect werkt
Winner
Mountainbiker

Post by Winner »

ik denk toch niet dat het interresant is voor mtb, wanneer er modder tussen die tandwielen komt...
Mja... is te zien hoe het afgewerkt en afgeschermd is. Een tractor werkt bijvoorbeeld ook met een cardan om de aanhangwagen aan te drijven, en daar komt toch ook meer dan een spatje vuiligheid op.
kenny
Mountainbiker

Post by kenny »

omdat er stofkappen over die cardankoppelingen hangen net als bij een auto, ik weet niet of dat systeem hier moglijk zal zijn
Dickie
Mountainbiker

Post by Dickie »

Ik heb eens gemaild met de vraag of de cardan ook met de Rohloff speedhub kan gecombineerd worden.
Antwoord:zou idd kunnen maar de verhouding is hiervoor momenteel te klein (2.1).Ze zijn wel van plan hier een mouw aan te passen.
Nog wat afwachten dus.
Trouwens voor modder geen probleem denk ik omdat ze met afgesloten tandwielkasten werken.
Japs
Mountainbiker

Post by Japs »

En wat met fullsuspensions? Lijkt me omslachtiger om dat op te vangen dan met een ketting.
DeJean
Mountainbiker

Post by DeJean »

voor sportief gebruik zijn cardans niet interessant
=>zwaarder, tenzij je met een pokkedure carbon as aan komt...
=>aantal versnellingen is veel kleiner, 8 tegenover 27...
=>mechanisch rendement van een ketting loopt op tot 98%, en blijft in niet-ideale omstandigheden nog altijd zeer hoog
=>designvrijheid is veel kleiner
kenny
Mountainbiker

Post by kenny »

DeJean wrote:voor sportief gebruik zijn cardans niet interessant
=>zwaarder, tenzij je met een pokkedure carbon as aan komt...
=>aantal versnellingen is veel kleiner, 8 tegenover 27...
=>mechanisch rendement van een ketting loopt op tot 98%, en blijft in niet-ideale omstandigheden nog altijd zeer hoog
=>designvrijheid is veel kleiner
Bij 27 versnellingen zit je wel met dubbele, dus minder gaat ook. Hoewel 8 weinig is.
Post Reply