ardennes trophy la reid 16/05
Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
@kawa
Ter illustratie: elkel keer dat ik dat ding meerijd zijn er momenten dat ik mezelf verwens dat ik daar toch weer ben, en neem ik me voor om nimmer of te nooit meer Theux te rijden.
Maar 't jaar daarop ben ik er toch weer...
De kick om na zo'n tocht onder die aankomstboog te rijden doet je op slag al die miserie van onderweg vergeten.
BTW: persoonlijk zou ik als 'eerste' echte Ardennen marathon de Philip Meirhaeghe in Vielsalm voorstellen: da's wel 100 km, maar het 'bolt' veel beter. Je wordt niet zo gesloopt door de vele steile hellingen zoals in Theux.
Als je daarmee bedoelt dat je nooit eerder 'lange' afstanden in de Ardennen reed (off-road mtb), dan denk ik dat dit een wijs besluit zou zijn. Maar wat je ook kan doen is starten voor de 80, en aan de splitsing 55/80 de uiteindelijke keuze maken afhankelijk van hoe je je daar voelt. Als ik me goed herinner komt die splitsing na zowat 45 km. Let wel: pas daarna komt het lastigste stuk van de 80 km, en da's geen kattepis.Dus als ik dit alles lees kan ik beter voor de 55km gaan. Dit wordt ook mijn eerste Ardennen marathon.
Ter illustratie: elkel keer dat ik dat ding meerijd zijn er momenten dat ik mezelf verwens dat ik daar toch weer ben, en neem ik me voor om nimmer of te nooit meer Theux te rijden.
Maar 't jaar daarop ben ik er toch weer...
De kick om na zo'n tocht onder die aankomstboog te rijden doet je op slag al die miserie van onderweg vergeten.
BTW: persoonlijk zou ik als 'eerste' echte Ardennen marathon de Philip Meirhaeghe in Vielsalm voorstellen: da's wel 100 km, maar het 'bolt' veel beter. Je wordt niet zo gesloopt door de vele steile hellingen zoals in Theux.
- SOM epic ghost
- Mountainbiker
- Location: ghost scandium team/ridley/specialized epic marathon
Post by SOM epic ghost »
ik heb ook mijn eerste marathon in vielsalm gereden
ik heb er toen +/- 7 u 30 overgedaan voor de 100km
jaar daarop (vorig jaar) terug gereden met als doel beter als vorig jaar (is altijd mijn doel) en had +/- 5 u 45.
dus training maakt een heel groot verschil uit.
dit jaar proberen tijd onder de 5 u20 te krijgen;
persoonlijk vond ik vielsalm de eerste keer toch ook al zwaar genoeg.
ik heb er toen +/- 7 u 30 overgedaan voor de 100km
jaar daarop (vorig jaar) terug gereden met als doel beter als vorig jaar (is altijd mijn doel) en had +/- 5 u 45.
dus training maakt een heel groot verschil uit.
dit jaar proberen tijd onder de 5 u20 te krijgen;
persoonlijk vond ik vielsalm de eerste keer toch ook al zwaar genoeg.
De enige "Ardennen" ervaring van mij is de vaste route van Theux. Van het aantal km's heb ik geen schrik maar het is zoals je zegt, de ervaring in de Ardennen ontbreekt me. 100km met de Mtb heb ik al meermaals gedaan en van wat afzien hou ik ook wel. Ik denk dat ik gewoon voor de 55km ga vertrekken.Gwieto wrote:@kawaAls je daarmee bedoelt dat je nooit eerder 'lange' afstanden in de Ardennen reed (off-road mtb), dan denk ik dat dit een wijs besluit zou zijn. Maar wat je ook kan doen is starten voor de 80, en aan de splitsing 55/80 de uiteindelijke keuze maken afhankelijk van hoe je je daar voelt. Als ik me goed herinner komt die splitsing na zowat 45 km. Let wel: pas daarna komt het lastigste stuk van de 80 km, en da's geen kattepis.Dus als ik dit alles lees kan ik beter voor de 55km gaan. Dit wordt ook mijn eerste Ardennen marathon.
-
Rocketboy
- Mountainbiker
Theux was vorig jaar ook mijn éérste marathon was juist 4 maand aan het mtb'en geen trainingen voor bereidingen gedaan alleen elke zondag gaan rijden.
man man was ik kapot de 80 in 5u:52m gedaan maar vooral rustig gereden.
Vooral de eerste 40 puur opt gemakske want da heb je nodig opt einde dan komen de lang steile klimmen die je benen doen ontploffen.
en op je 16 dit doen is zeker ni gfemmakelijk zeker een mager manneke als ik gellukkig goeie controle posten.
greet greenie
man man was ik kapot de 80 in 5u:52m gedaan maar vooral rustig gereden.
Vooral de eerste 40 puur opt gemakske want da heb je nodig opt einde dan komen de lang steile klimmen die je benen doen ontploffen.
en op je 16 dit doen is zeker ni gfemmakelijk zeker een mager manneke als ik gellukkig goeie controle posten.
greet greenie
Theux is zwaarder. Gewoonweg omdat je daar "sneller" -kan-kunt-moet-verleid word tot- "sneller" rijden. Vooral de eerste 30 km verliezen er veel de broodnodige suikers en kracht (en veel vergeten in deze periode goed te eten omdat alles zo vlotjes gaat) voor het latere echt zwaardere werk nog, want je rijd er met een iets te hoge hf en een tand te groot, omdat het parcours je daartoe gewoonweg uitnodigt. En daarom is Theux voor velen zeer zwaar op het laatst zowel voor goede als minder goed getrainde bikers.
Malmedy is mooier. Ook zeer zwaar maar in tegenstelling veel technischer vanf de eerste kilometers, met langere en vooral steilere klimmen, dus er word meer "gedoseerd" gereden toz van Theux.
Maar natuurlijk hangt veel van persoon tot persoon af.
Het zijn gewoon "de" marathons in België.
Malmedy is mooier. Ook zeer zwaar maar in tegenstelling veel technischer vanf de eerste kilometers, met langere en vooral steilere klimmen, dus er word meer "gedoseerd" gereden toz van Theux.
Maar natuurlijk hangt veel van persoon tot persoon af.
Het zijn gewoon "de" marathons in België.