Headshok: Welke vet en hoe aanbrengen?

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
dr paaj
Pro

Post by dr paaj »

Als het maar zuurvrij is... Dit is meestal speciaal vet voor suspensions(fox grease) dit eerst schoonmaken en dat dun op de razorblades smeren. Klaar
mountainsurfer
Mountainbiker

Post by mountainsurfer »

ik gebruik al 5 jaar ( om de maand )
valvoline premiun grease (part no 615 )( (400 gr)
(chassis,suspension and universal parts )

is een tube met rood vet ( gebruikte het voor roulementen van mijne crossmoto)

elk jaar steek ik mijne headshok binnen voor onderhoud
en probike zegt dat ze perfect onderhouden is
crosserke
Mountainbiker

Post by crosserke »

Ik rij met een lefty en hier gebruik ik gewoon vaseline voor.
Zit niets verkeerd in en het houd het vocht goed weg.
Rob Akkermans heeft dit ooit als mogelijkheid gegeven.
Het is goed koop en het werkt.
SusXT
Mountainbiker

Post by SusXT »

Kan iemand mij uitleggen wat de headshock is? Ik heb wel een idee, maar wil niet nog dommer overkomen #-o :lol:
thomatchef
Mountainbiker

Post by thomatchef »

De headshok is het veersysteem van cannondale zelf, je hebt er 2 reeksen in de fatty's en de lefty's. De fatty's zijn ingebouwd in het balhoofd, terwijl de lefty's slechts 1 vorkbeen hebben ( je kunt zelf wel raden welke kant).
Dit is dus de fatty
Image

Dit is de lefty
Image

Vanwaar de naam headshok, I don't know. Weet enkel dat dit ventje er symbool voor staat.
Image
hydrus
Mountainbiker
Location: Ti SS, steel fixed gear CX, alu XC tandem, Carbon velomobiel

Post by hydrus »

Je bent de P-bone vergeten en de slice. ( http://www.cannondale.com/bikes/innovat ... range.html )
Headshok komt volgens mij omdat de vering in het balhoofd zit. (de head in het Engels.) (Behalve de lefty's, maar dat zien jullie ook wel denk ik)
Hagelander
Mountainbiker

Post by Hagelander »

De 'HEAD' in de cannondale-brand 'HEADSHOK' heeft niets met de integratie in het balhoofd te maken.

De 'HEAD' slaat op de jaren Research & Development die Cannondale hieraan besteed heeft (en nog steeds besteedt, dit is wat hen onderscheidt van andere fabrikanten!)...en zoals iedereen wel weet heb je voor onderzoek en ontwikkeling knappe koppen in huis, vandaar dus de 'HEAD'.
Cherub
Mountainbiker

Post by Cherub »

Dit is wat je kan vinden op de site van Probike:

http://www.probike.be/article.php3?id_article=231

Hieronder vindt u enkele tips voor het onderhoud en gebruik van Uw HeadShok:

* Voor U gaat rijden, kijk na of er geen speling is op uw balhoofdlagers. Staat het voorwiel vast en de stuurpen?;

* Controleer de algemene staat van Uw vork voor elk vertrek;

* Bekijk regelmatig de "boot" (beschermkous). Door beschadiging (gat of scheur) kan water en vuil de naaldlagers en geleiders aantasten. Tip: knip de bovenste ty-rap door en trek de kous naar beneden, vervolgens kuist U het binnenbeen uit dmv een droge doek. Invetten met een middelzware teflon, bvb Fettspray van Teroson. Wanneer U te dik vet gebruikt zoals lagervet zal de vork stroever lopen. Een te dunne teflon kan door de kous naar beneden lopen op bvb uw schijfremmen... Nadien herbevestigd U de "boot" en maakt hem vast met een ty-rap;

* Laat uw fiets rechtstaan bij niet-gebruik en hang hem niet aan de haak indien mogelijk, zo loopt er geen water van het frame naar de vork!
Hagelander
Mountainbiker

Post by Hagelander »

Die Fetspray van Teroson is bijna nergens te verkrijgen. Het alternatief is Vaseline-olie, of beter nog: RSP-witvet , dat ook gebruikt wordt voor fox achterdempers, heeft men mij zonet bij Pro-Bike verteld. Ik veronderstel dat ze het daar wel zullen weten.

Zeker geen lagervet gebruiken want dat trekt vuil aan !
TJ!
Mountainbiker

Post by TJ! »

OmegaBiker wrote: of beter nog: RSP-witvet , dat ook gebruikt wordt voor fox achterdempers, heeft men mij zonet bij Pro-Bike verteld.
...witvet...?
Weet je toevallig welk fleske ze juist bedoelen...?

btw,
die "Blue Oil" is in elk geval super :wink:
Post Reply