Rock Shox algemeen en in het bijzonder de duke SL
Is het onderhoud gemakkelijk zelf te doen??
wat zijn jullie ervaringen met Rock Shox
Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
- Barny
- Mountainbiker
Ik heb het al eens zien doen en dan lijkt het heel gemakkelijk.
Als er geen abnormale sleet is hoef je alles allen maar proper te maken en terug te monteren. Maar dat weet je natuurlijk niet op voorhand.
Enkele weken geleden heb ik het laten doen ,bij Bike-sportive in Haacht, voor een 40 euro was ik gesteld. Kopserie eveneens nagezien en ingevet + voorrem (schijf) terug gecentreerd.
Zeer tevreden over de service aldaar
(vork was een Duke XC)
Als er geen abnormale sleet is hoef je alles allen maar proper te maken en terug te monteren. Maar dat weet je natuurlijk niet op voorhand.
Enkele weken geleden heb ik het laten doen ,bij Bike-sportive in Haacht, voor een 40 euro was ik gesteld. Kopserie eveneens nagezien en ingevet + voorrem (schijf) terug gecentreerd.
Zeer tevreden over de service aldaar
(vork was een Duke XC)
Ik heb er geen ervaring mee, maar iemand waar ik veel kom wel, en die vindt toch dat de rock shox vorken wat minder zijn, vooral in onderhoud, maar dan spreek ik hier wel over een sid vork want die krijgt hij om de 5 seconden binnen voor een kapotte lock out. Kwa werking zullen ze wel goed zijn. Meer weet ik er eigenlijk ook niet van.
- Filip van Nijlen
- Mountainbiker
Post by Filip van Nijlen »
Mijn ervaring met rock shox is dat de Sid met lock-out geen goeie vork is voor mij... In 6 maanden, 3x kapotte lock-out.
Ligt het aan mijn gewicht, mijn schijfremmen of mijn rijstijl... ik denk een combinatie van de drie...
Rij nu sinds een week met een F100X en dit is op het gewicht na voor mij op alle vlakken stukken beter... ook heel klein beetje duurder...
Ligt het aan mijn gewicht, mijn schijfremmen of mijn rijstijl... ik denk een combinatie van de drie...
Rij nu sinds een week met een F100X en dit is op het gewicht na voor mij op alle vlakken stukken beter... ook heel klein beetje duurder...
De nieuwe Lock out op de Duke en Reba vb. zijn beter gezien ze op stand LockOut toch nog één cm veerweg hebben en op die maniet minder snel stuk gaan...
Ik had tot vorige week een Manitou Black en op 1100km was mijn LockOut reeds defect... (en niet van te blijven op rijden.)
Was te weiten aan een droge o-ring door te weinig olie in de vork...( was nochtans een nieuwe)
Nu dus een Rock Shox Duke SL met PopLock en zeer tevreden van!
Ik had tot vorige week een Manitou Black en op 1100km was mijn LockOut reeds defect... (en niet van te blijven op rijden.)
Was te weiten aan een droge o-ring door te weinig olie in de vork...( was nochtans een nieuwe)
Manitou is hiervoor gekent, maar dat vervangen ze toch in garantie? Ik was zeer tevreden van menne SID kwa werking, maar hij had inderdaad veel onderhoud nodig.(t'was nog ene zonder lock-out)vdc wrote:De nieuwe Lock out op de Duke en Reba vb. zijn beter gezien ze op stand LockOut toch nog één cm veerweg hebben en op die maniet minder snel stuk gaan...
- kjiratsiekoedel
- Mountainbiker
Post by kjiratsiekoedel »
sid= voor high-end gebruik. Die moeten een wedstrijd meegaan en krijgen dan een onderhoudsbeurt. Is licht (1,3 kg ofzo), goed instelbaar, duur, flexibel en onderhoudsgevoelig. (zelf geen ervaring mee). Deze moet je dus niet gaan kopen als je drops doet, 70<kg weegt, nooit onderhoud, etc... Nu heeft mijn oom (=zwaar) jarenlang met een sid gereden zonder enig onderhoud. Dus het kan wel, maar is hij niet voor bedoeld.
duke= sid, maar dan voor gewoon gebruik (vriend heeft de Duke XC 2004, zeer tevreden mee). Zwaarder (1,7 kg ofzo), goed instelbaar, minder onderhoudsgevoelig, stijver.
psylo= ik heb zelf de psylo sl 2003 (U-turn 80 t/m 125mm veerweg & LO). Is met een springveer, stijf, zwaar (2kg), niet onderhoudsgevoelig, voor wat zwaardere werk. Ik ben 70kg, xc-er (maar een sid overleeft het niet bij mij) en heb hem op 100mm staan. Is dus voor mij wat zwaardere vork dan nodig, maar ben er blij mee. Hij wordt overigens niet meer gemaakt. Is opgevolgd door de Reba (1,6kg).
Meer vorken ken ik niet van RS.
============
Maar wat wil de topicstarter nu eigenlijk weten?
-onderhoud: op de rockshox.com staat goede handleidingen voor onderhoud
-ervaringen met RS: die zijn er zat, zie ook www.mtbr.com
duke= sid, maar dan voor gewoon gebruik (vriend heeft de Duke XC 2004, zeer tevreden mee). Zwaarder (1,7 kg ofzo), goed instelbaar, minder onderhoudsgevoelig, stijver.
psylo= ik heb zelf de psylo sl 2003 (U-turn 80 t/m 125mm veerweg & LO). Is met een springveer, stijf, zwaar (2kg), niet onderhoudsgevoelig, voor wat zwaardere werk. Ik ben 70kg, xc-er (maar een sid overleeft het niet bij mij) en heb hem op 100mm staan. Is dus voor mij wat zwaardere vork dan nodig, maar ben er blij mee. Hij wordt overigens niet meer gemaakt. Is opgevolgd door de Reba (1,6kg).
Meer vorken ken ik niet van RS.
============
Maar wat wil de topicstarter nu eigenlijk weten?
-onderhoud: op de rockshox.com staat goede handleidingen voor onderhoud
-ervaringen met RS: die zijn er zat, zie ook www.mtbr.com
Ik heb al meer gehoord dat de Sid met LO het begeeft.
Ikzelf het eerst een Pilot C gehad (=veer) Die werkte goed, was stijver, maar moest regelmatig onderhouden worden om een soepele werking te blijven hebben. Nu is het onderhoud van die vork vergeleken met de rest drie keer niks.
Nu heb ik een Pilot SL met LO. Voorlopig (500 km) werkt die goed. Veert lekker, maar met regelmatig bijgepompt worden. De vork zal altijd 2 cm inveren als de LO op staat. Dit om hem niet kapot te rijden.
Vraagje : dat regelmatig (1x per 1a2 weken) bijpompen, is dat normaal? In de winkel zeggen ze van wel....
Op dat regelmatig bijpompen na heb ik met de goedkopere vorken van RS een goede ervaring.
Ikzelf het eerst een Pilot C gehad (=veer) Die werkte goed, was stijver, maar moest regelmatig onderhouden worden om een soepele werking te blijven hebben. Nu is het onderhoud van die vork vergeleken met de rest drie keer niks.
Nu heb ik een Pilot SL met LO. Voorlopig (500 km) werkt die goed. Veert lekker, maar met regelmatig bijgepompt worden. De vork zal altijd 2 cm inveren als de LO op staat. Dit om hem niet kapot te rijden.
Vraagje : dat regelmatig (1x per 1a2 weken) bijpompen, is dat normaal? In de winkel zeggen ze van wel....
Op dat regelmatig bijpompen na heb ik met de goedkopere vorken van RS een goede ervaring.