Kun je aan uw conditie werken op een e Bike.

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Aardbei
Mountainbiker

Re: Kun je aan uw conditie werken op een e Bike.

Post by Aardbei »

Ik volg de redenering van Peter en Pie Mel toch wel. Om hier zoals rho over veredelde cyclocross en vergrijzing op vooral brede paden te komen spreken is op meerdere vlakken te kort door de bocht. Gebrek aan ervaring, terreinkennis, enkel onder de kerktoren rijden of nog te groen? :-D :wink: O:)

De vergijzing is effectief een feit, de leegtes op de kalender spreken voor zich. Het is (of ondertussen was) hoofdzakelijk de oude garde die nog TT's en marathons organiseren. Wegens gebrek aan opvolging binnen de eigen club stopt het dan ook.

Dat e-Bikers niet door iedereen graag gezien zijn, tja... kan ik ook begrip voor opbrengen.
roger
Mountainbiker

Post by roger »

Ik ben die 80 jarige,nu 82,die Wk gewonnen heb op gravelbike.Rij nog altijd zonder ondersteuning maar telkens als ik thuis kom zeg ik"ben het kots beu,koop mij een E-bike" maar de volgende dag alweer vergeten.Rij vooral om zo gezond te blijven om van mijn oude dag volop te kunnen genieten.
Vorig jaat Mont Ventoux via Malaucene opgereden met E-mountainbike fullsuspension,tot Mont Serrat op eco nadien op 1 tot top.Natuurlijk was dat zalig,beetje verlegen tegenover de andere fietsers.De max was wel de offroad naar beneden.
Zolang ik het nog kan blijf ik bij mijn kalssieke bike,alleen moet ik mijn kopke de switch maken dat die gemiddelden niet meer van belang zijn,daar heb ik het moelijk mee.
Denk dat iedereen het voor zichzelf moet uitmaken wat het plezierigst is of het E-bike of klassiek ,het maakt niks uit,genieten van de natuur is toch wel waarom het mountainbiken is uitgevonden dat hebben velen vergeten?
IPPE
Mountainbiker

Post by IPPE »

Ik ben sinds een aantal jaar overgestapt naar een e-MTB na vele jaren marathon wedstrijden gereden te hebben en mij deze overstap nog geen seconde te hebben beklaagd.
Recent ook nog een e-Gravel erbij gekocht voor de graveltochtjes.
Rij alles op de ECO stand , zowel ardennen als alpen of dolomieten.
Gestel, spieren zoals hart worden minder extreem belast en conditie gaat omhoog. Spieropbouw is wel minder tov analoog bike maar op latere leeftijd is het belangrijker uw hart en aders minder te belasten.

De rest van de discussie is verouderd. Ik hoor dit gezaag al 30 jaar.
Vroeger trage en snelle bikers. Wandelaars, paardrijders of hondenbaasjes.
Het komt er gewoon op neer dat TT's zijn géén wedstrijden.
Indien iemand trager is : zeg welke kant je voorbij komt.
Geen plaats: knijp in je f*cking remmen.

Het fijt dat er veel minder TT's zijn is niet enkel door de vergrijzing van de clubs maar ook door het gedrag van sommige bikers waardoor de gemeentes of ANB bepaalde plaatsen niet meer toegankelijk maken voor bikers.
rho
Mountainbiker

Post by rho »

Aardbei wrote: Thu 26 Mar 2026 16:11 Ik volg de redenering van Peter en Pie Mel toch wel. Om hier zoals rho over veredelde cyclocross en vergrijzing op vooral brede paden te komen spreken is op meerdere vlakken te kort door de bocht. Gebrek aan ervaring, terreinkennis, enkel onder de kerktoren rijden of nog te groen? :-D :wink: O:)

De vergijzing is effectief een feit, de leegtes op de kalender spreken voor zich. Het is (of ondertussen was) hoofdzakelijk de oude garde die nog TT's en marathons organiseren. Wegens gebrek aan opvolging binnen de eigen club stopt het dan ook.

Dat e-Bikers niet door iedereen graag gezien zijn, tja... kan ik ook begrip voor opbrengen.
Ik rij niet onder de kerktoren. Ik ken het terrein hier. Veredelde cyclocross... :wink:

TTs rijd ik ook niet. Ik heb degene die ze zogezegd uitdagend noemen hier in de buurt (b.v Genk) eens geprobeerd. Tja ... 't Is wat je uitdagend noemt he ... Geen wonder dat de jeugd daar weinig interesse in heeft.

Het bekropen idee dat er iets speciaals is aan eMTBs zit toch ook wel vooral ingebakken bij de oudere garde.
Onnozelaars op een fiets vindt je overal. Die zitten niet enkel op een eMTB.

De grote voordelen van de eMTB kennen ze niet. (waarschijnlijk omdat ze zelf nog nooit een rit op een eMTB hebben gemaakt) Het feit dat er meer mensen van de sport kunnen genieten, je meer uitdagende trails kan rijden, je meer kan rijden, je de inspanning beter kan doseren (wat uiteindelijk gezonder is), je met groepen kan gaan rijden met zeer uiteenlopende niveaus, ... wordt allemaal gemakshalve vergeten. Jaloezie? Soms vermoed ik van wel.
madskatingcow
Mountainbiker
Location: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Post by madskatingcow »

rho wrote: Wed 01 Apr 2026 09:57 Jaloezie? Soms vermoed ik van wel.
Kom zeg, nu wordt het wel helemaal belachelijk :lol:
Post Reply